Συζητούν την από κοινού δημιουργία του terminal, με στόχο την κυριαρχία σε Ελλάδα και Βαλκάνια
Σε… ανοικτή γραμμή επικοινωνίας με τον όμιλο Κοπελούζου βρίσκεται το Κατάρ. Στο επίκεντρο των συζητήσεων μεταξύ των δύο πλευρών είναι το επιχειρηματικό σχέδιο του Δημήτρη Κοπελούζου για την κατασκευή και διαχείριση πλωτού τερματικού σταθμού LNG στα ανοιχτά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Το συγκεκριμένο project ήταν ψηλά στην ατζέντα της αντιπροσωπείας της Qatar Holding που έφτασε από την Ντόχα στην Αθήνα – όπου είχε συναντήσεις με εκπροσώπους έξι μεγάλων ελληνικών ομίλων, μεταξύ των οποίων και ο όμιλος Κοπελούζος – πριν από μία εβδομάδα, ενώ είχε απασχολήσει τις δύο πλευρές και τον Ιανουάριο, καθώς ο Δημήτρης Κοπελούζος συμμετείχε στην αποστολή που συνόδευσε τον Πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά στο Κατάρ.
Οι Καταριανοί φέρονται να «φλερτάρουν» έντονα με το ενεργειακό project της ελληνικής εταιρίας, καθώς ένας από τους στόχους τους είναι να διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο στον ενεργειακό κλάδο της χώρας. Η επένδυση δε, σε μια περιοχή όπως η Αλεξανδρούπολη, θεωρείται παραπάνω από ελκυστική, λόγω της γεωστρατηγικής σημασίας και θέσης της στον ενεργειακό χάρτη.
Οι συζητήσεις, οι οποίες διεξάγονται σε πολύ καλό κλίμα, στην ουσία αφορούν στην από κοινού συμμετοχή σε μεικτή εταιρία, η οποία θα αναλάβει την κατασκευή και την διαχείριση του LNG terminal στη Βόρεια Ελλάδα με σκοπό την πώληση φυσικού αερίου σττις χώρες των Βαλκανίων.
Με δύο λόγια, το Κατάρ θα είναι ο προμηθευτής του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Πλοία μεταφοράς LNG (πιθανότατα Ελλήνων εφοπλιστών) θα αναλάβουν να το μεταφέρουν στην Ελλάδα και αφού υγροποιείται, θα διοχετεύεται στον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό ώστε να πωλείται στις αγορές των Βαλκανίων.
Ό,τι δεν κατόρθωσε να πετύχει το Κατάρ και ο Εμίρης Χαμάντ-μπιν-Χαλίφα Αλ Θανί στον Αστακό, προσπαθεί να το πετύχει μέσω… Αλεξανδρούπολης και σε συμμαχία με έναν μεγάλο ελληνικό όμιλο, όπως ο όμιλος Κοπελούζου.
Βέβαια, το γεγονός ότι η Ντόχα διεκδικεί ρόλο προμηθευτή του φυσικού αερίου και μετέπειτα διαχειριστή, δημιουργεί προβληματισμό σχετικά με το ποια στάση θα κρατήσουν οι Ρώσοι απέναντι σε αυτή την επένδυση, δεδομένου ότι ο όμιλος Κοπελούζου διατηρεί στρατηγική συμμαχία με τη Μόσχα (ο Δ. Kοπελούζος συμμετείχε στη συνάντηση του A. Mίλερ με τον A. Σαμαρά), ενώ από κοινού με την Gazprom ελέγχουν (50%-50%) την Προμηθέας Gas.
Συν το ότι ο ρωσικός κολοσσός είναι ένας από τους βασικούς προμηθευτές αερίου της Ελλάδας και της Ευρώπης και σίγουρα δεν θέλει να «αποδυναμωθεί» η θέση του από τους Άραβες.
Επένδυση 298 εκατ. ευρώ
Το σχέδιο για την κατασκευή ενός LNG τερματικού σταθμού στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από τον όμιλο Κοπελούζου έχει εξασφαλισμένη άδεια από την ΡΑΕ από τις αρχές του 2011, όπερ σημαίνει ότι δεν θα παρουσιαστούν καθυστερήσεις και εμπλοκές λόγω γραφειοκρατίας. Γεγονός που προσμετράται στα συν και από την πλευρά των Καταριανών, οι οποίοι στην Ελλάδα έχουν «καεί» στο παρελθόν και όχι μόνο, εξαιτίας των πολύπλοκων και χρονοβόρων διαδικασιών αδειοδότησης μιας επένδυσης.
Το project, συνολικού προϋπολογισμού 298 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει τον πλωτό τερματικό σταθμό (που θα βρίσκεται 10 χλμ. από την ακτή της Μάκρης και 18 χλμ. από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης) και τον υποθαλάσσιο αγωγό, ο οποίος θα καταλήγει στην παραλία του Απαλού και από εκεί στις εγκαταστάσεις του ΔΕΣΦΑ στην Αμφιτρίτη.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό του ομίλου Κοπελούζου, η έναρξη της λειτουργίας του έργου αναμένεται το τέταρτο τρίμηνο του 2015. Ο σταθμός αποσκοπεί στην δημιουργία μιας τέταρτης πύλης εισαγωγής φυσικού αερίου στην χώρα μας, δυναμικότητας παροχής 500.000 κυβικών/ώρα φυσικού αερίου και αποθηκευτικής ικανότητας 135 με 145 χιλιάδες κυβικά υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Το έργο έχει ως στόχο να διασφαλίσει νέες ποσότητες αερίου για την τροφοδοσία της ελληνικής αγοράς, συμβάλλοντας ταυτόχρονα στην βελτίωση της αξιοπιστίας του Εθνικού Συστήματος, αλλά και να ανοίξει νέους «δρόμους» στον ενεργειακό χάρτη προς τα Βαλκάνια (κυρίως στη Βουλγαρία) και προς την Τουρκία, χώρα η οποία προβλέπεται να είναι σημαντικός εισαγωγέας ηλεκτρικής ενέργειας για τα επόμενα χρόνια.
Η ετήσια δυναμικότητα του προτεινόμενου σταθμού σε πλήρη ανάπτυξη, σύμφωνα με τους υπολογισμούς του ομίλου Κοπελούζου, θα ανέλθει στα 2,6 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου.
Η ποσότητα αυτή αναμένεται να διατίθεται κατά 800 εκατ. ευρώ κυβικά για την τροφοδοσία δύο νέων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής, συνδυασμένου κύκλου, ισχύος 400 MWe έκαστος που θα δημιουργηθούν στην ΒΙ.ΠΕ Αλεξανδρούπολης με εξαγωγικό προσανατολισμό προ την γείτονα Τουρκία, με την οποία ήδη λειτουργεί η διασύνδεση 400 KV – 500 MW.
Κατά επίσης 800 εκατ. κυβικά στην εσωτερική αγορά, κυρίως σε μονάδες ηλεκτρονικής παραγωγής και κατά 1000 εκατ. κυβικά θα γίνεται εξαγωγή μέσω των βορείων συνόρων της χώρας. Η διάθεση των ποσοτήτων θα αυξάνεται προοδευτικά από τον ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης και αναμένεται να καλύψει την πλήρη δυναμικότητα του σταθμού, δηλ. 2,6 δισ. κυβικά φυσικού αερίου.
Ενδιαφέρον του Εμιράτου και για το λιμάνι
Το ενδιαφέρον του Εμιράτου φαίνεται πως δεν εξαντλείται μόνο στο ενεργειακό project, αλλά επεκτείνεται και στην ανάπτυξη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Ο συγκεκριμένος λιμένας ανήκει άλλωστε στο «πακέτο» των 12 που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν, με τους διαγωνισμούς να προκηρύσσονται εντός του δεύτερου τριμήνου. Στα υπέρ του καταλογίζεται το γεγονός ότι συνδέεται σιδηροδρομικά με την Βιομηχανική περιοχή της πόλης, όπου ο όμιλος Κοπελούζου διαθέτει 1.300 στρέμματα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στο τραπέζι των συζητήσεων μεταξύ των δύο πλευρών έχει τεθεί και η προοπτική να δημιουργηθεί από κοινού στην Θράκη ένα διακομετακομιστικό κέντρο (logistics) για την προώθηση εμπορευμάτων στην Ευρώπη.
Πρακτικά αυτό σημαίνει πως θα αναβαθμιστεί το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης σε πύλη εισόδου εμπορευμάτων, τα οποία από εκεί θα «φεύγουν» εν συνεχεία προς τις Βαλκανικές χώρες και την Ευρώπη.
Αν δε Κατάρ και όμιλος Κοπελούζου «χτυπήσουν» από κοινού στον διαγωνισμό για το λιμάνι και «κόψουν» πρώτοι το… νήμα, τότε και σε συνδυασμό με την επένδυση στην ενέργεια, θα καταστούν κυρίαρχοι στην περιοχή, όπως υποστηρίζουν επιχειρηματικοί κύκλοι και τοπικοί φορείς.