Μετά την απαγόρευση της Κομισιόν για συγχώνευση της Olympic Air και Αegean Airlines, οι δυο εταιρείες θα προσφύγουν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Οι νομικοί εκπρόσωποι των δύο αεροπορικών εταιριών αισιοδοξούν ότι το νομικό τους οπλοστάσιο θα συμβάλλει καθοριστικά ώστε η απόφαση που θα εκδοθεί σε 10 μήνες να είναι υπέρ της ελληνικής πλευράς και να άρει το «φρένο» που μπήκε στη συνένωση.
Το παρασκήνιο πίσω από την απαγόρευση της συγχώνευσης των δυο μεγαλύτερων αεροπορικών εταιρειών στην Ελλάδα, κρύβει τρείς λόγους:
Πρώτον η Κομισιόν απέρριψε την κοινή πρόταση των δύο εταιριών για δέσμευση σύμφωνα με την οποία θα «πάγωναν» οι τιμές των δρομολογίων εσωτερικού για δύο χρόνια και θα παρέμεναν στα σημερινά επίπεδα.
Δεύτερον, τόσο η Οlympic Air όσο και η Αegean Airlines δεν αποδέχθηκαν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για δωρεάν παραχώρηση μίας από τις δύο εμπορικές επωνυμίες των εταιριών.
Και τρίτον, τα υψηλά τέλη χρήσης του Ελευθέριος Βενιζέλος θεωρήθηκαν από τους Ευρωπαίους ιδιαίτερα ακριβά.
Αυτός ήταν ο μοναδικός ουσιαστικός φραγμός όπως αναγνωρίζουν οι δύο εταιρίες ,για τον οποίο, όμως δεν φέρουν καμία ευθύνη. Πρόκειται άλλωστε για έναν ανεξάρτητο φορέα που δεν έπρεπε να εμπλακεί στη διαδικασία της συγχώνευσης.
Σύμφωνα με τον επίτροπο Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Χοακίν Αλμούνια, η συγχώνευση μεταξύ της Aegean και την Olympic θα οδηγούσε σε οιονεί μονοπώλιο στην Ελλάδα και συνεπώς σε υψηλότερες τιμές και χαμηλότερη ποιότητα υπηρεσιών για τους Έλληνες και τους τουρίστες που ταξιδεύουν μεταξύ της Αθήνας και των νησιών.
Στη σημερινή ανακοίνωσή της η Επιτροπή αναφέρει ότι οι Aegean και Olympic δεν παρείχαν επαρκείς εγγυήσεις σε θέματα που άπτονται της λειτουργίας του ανταγωνισμού.
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι «παρακωλύει σημαντικά τον αποτελεσματικό ανταγωνισμό στην εσωτερική αγορά ή σε σημαντικό μέρος αυτής» και συνεχίζει αναφέροντας ότι «Η εξάλειψη του ανταγωνισμού που θα προέκυπτε από τη συγκέντρωση θα ήταν επιζήμια για τους Έλληνες πελάτες οι οποίοι πρέπει να μπορούν να βασίζονται σε ανταγωνιστικές αεροπορικές εταιρείες».
Σημειώνεται ότι πρόκειται για την πρώτη απαγόρευση συγχώνευσης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή από τον Ιούνιο του 2007, όταν είχε απορριφθεί η πρόταση της ιρλανδικής Ryanair να εξαγοράσει την ανταγωνίστριά της Aer Lingus.
Aegean – MIG: θα μελετήσουμε την απόφαση και θα ενεργήσουμε
Σε ανακοίνωση που εξέδωσαν οι Aegean Airlines και Marfin Investement Group λίγο μετά τη δημοσιοποίηση της απόφασης, αναφέρουν ότι θα μελετήσουν το κείμενο της απόφασης της ΕΕ και, κατόπιν προσεκτικής ανάλυσης και συζήτησης με τους συμβούλους τους, θα αποφασίσουν για τις τυχόν περαιτέρω ενέργειες τους στα πλαίσια των δυνατοτήτων που τους δίνει η κείμενη νομοθεσία.
«Κατά το τελευταίο έτος παρουσιάσαμε στην ΕΕ τα οφέλη από τη συγχώνευση για τις εταιρείες μας αλλά και για το επιβατικό κοινό και την οικονομία της χώρας. Παράλληλα προσφέραμε σημαντικές διαβεβαιώσεις για την προστασία των καταναλωτών καθώς και διευκολύνσεις για την είσοδο νέων ανταγωνιστών στην εσωτερική αγορά. Δυστυχώς, η ΕΕ κατέληξε στη μη έγκριση της συγκέντρωσηs. Χάθηκε μία σημαντική ευκαιρία για ακόμη ισχυρότερη εκπροσώπηση στον ευρωπαϊκό κλάδο αερομεταφορών. Προσαρμοζόμαστε στις εξελίξεις και συνεχίζουμε. Η πορεία μας άλλωστε έχει δείξει ότι πετυχαίνουμε στα δύσκολα», σχολίασε ο πρόεδρος της Aegean κ. Θεόδωρος Βασιλάκης.
Ο πρόεδρος της MIG κ. Ανδρέας Βγενόπουλος ανέφερε από την πλευρά του: «Η απόφαση της ΕΕ θα έχει αρνητικές επιπτώσεις τόσο για το επιβατικό κοινό όσο και για την οικονομία της χώρας μας, θα λειτουργήσει δε υπέρ των συμφερόντων των αλλοδαπών ανταγωνιστών μας. Προφανώς κι εμείς, όπως και η AEGEAN, θα συνεχίσουμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατόν για τα στελέχη και το προσωπικό μας, τους μετόχους μας και το επιβατικό κοινό».
Όπως σημειώνουν οι δύο εταιρείες στην ανακοίνωσή τους, δεδομένης της ανωτέρω απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η συμφωνία της 22/02/10 μεταξύ των βασικών μετόχων τους λύεται.
Διαβάστε επίσης: Η Ευρωπαική Επιτροπή ασκεί βέτο στη συγχώνευση Olympic Air με Aegean Airlines