Σανίδα σωτηρίας ψάχνει επειγόντως η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ), η οποία από 1ης Φεβρουαρίου ενδέχεται να αδυνατεί να καταβάλει τους μισθούς των 550 εργαζομένων, ενώ είναι πιθανόν να μη μπορεί να λάβει ούτε φορολογική ενημερότητα, λόγω οφειλής προς τη ΦΑΕ Θεσσαλονίκης. Διέξοδο στην εταιρία θα μπορούσε να δώσει το άνοιγμα νέας πιστωτικής γραμμής, συνολικού ύψους 30 εκατ. ευρώ, με την εγγύηση του δημοσίου, για την οποία βρίσκονται σε εξέλιξη συζητήσεις με τις τράπεζες Εθνική και Πειραιώς.
Ωστόσο, το δημόσιο έχει συναινέσει μόνο καταρχήν για την παροχή εγγύησης στη νέα χρηματοδότηση, η οποία αναμένεται από την ΕΛΒΟ σαν μάννα εξ ουρανού, ιδίως μετά τη ματαίωση της σημερινής γενικής συνέλευσης, με αντικείμενο την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά περίπου 24 εκατ. ευρώ. Η γενική συνέλευση αναβλήθηκε για τρίτη φορά και, άρα, ματαιώθηκε οριστικά, λόγω μη προσέλευσης του μεγαλομετόχου (ελληνικό δημόσιο με 51%), αλλά και μη συμμετοχής των πλευρών Μυτιληναίου (43%) και Λαϊνόπουλου (6%). Το διοικητικό συμβούλιο της εταιρίας, η οποία σημειωτέον έχει αρνητικά ίδια κεφάλαια, θα πρέπει να συγκαλέσει νέα γενική συνέλευση και μάλιστα άμεσα.
Κι αυτό γιατί, η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου, εφόσον εγκριθεί, θα επιτρέψει στην ΕΛΒΟ να μετοχοποιήσει δάνειο, που χρονολογείται από το 1997 -του οποίου εξυπηρετήθηκαν μόνο οι τόκοι- ώστε να μπορέσει να λάβει φορολογική ενημερότητα από τη ΦΑΕ και να δανειοδοτείται κανονικά (η πρώτη δόση των οφειλόμενων πρέπει να καταβληθεί μέχρι 31/1).
Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Δημήτρης Παπακώστας, γνωστοποίησε ότι «είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να ιδιωτικοποιήσει την ΕΛΒΟ», αν και δεν έχει αποφασιστεί το ποσοστό που θα διατεθεί.
Βάσει πρόσφατων πληροφοριών, το δημόσιο αναζητά ιδιώτη επενδυτή του χώρου των οχημάτων, με σκοπό τη στρατηγική ανάπτυξη της εταιρίας. Ο κ.Παπακώστας διεμήνυσε, πάντως, ότι προτάσεις μνηστήρων, που ζητούν “προίκα” από την ΕΛΒΟ, δεν γίνονται αποδεκτές. Κατά τον ίδιο, υπάρχει ενδιαφέρον από πολλές χώρες για ενδεχόμενη αποκρατικοποίηση της εταιρίας.
“Δεν έχουμε ούτε οξυγόνο για τις οξυγονοκολλήσεις”
«Τραγική» περιγράφουν την κατάσταση ρευστότητας στην ΕΛΒΟ οι εργαζόμενοι, που ισχυρίζονται ότι «δεν υπάρχουν λεφτά ούτε για να αγοραστεί οξυγόνο για τις οξυγονοκολλήσεις».
Το μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας της βιομηχανίας (η οποία, σημειωτέον, δεν μπόρεσε να καταβάλει 100.000 ευρώ που απαιτούνταν για τη συμμετοχή της σε πρόσφατο διαγωνισμό του ΟΑΣΘ), δεν αποκλείεται να θέσει σε κίνδυνο και το πρόγραμμα ύψους 38 εκατ. ευρώ, που “τρέχει” στην Κύπρο. Ενδεικτικό της κατάστασης είναι το γεγονός ότι, εξαιτίας οφειλών προς προμηθευτές, έχουν καταπέσει εγγυητικές επιστολές.
Όπως γνωστοποίησε ο νομικός σύμβουλος της εταιρίας, Σταμάτης Χατζηδανιήλ, η προσπάθεια της ΕΛΒΟ να ανοίξει την προαναφερόμενη νέα πιστωτική γραμμή με τράπεζες αφορά κεφάλαια κίνησης 15 εκατ. ευρώ, συν άλλα 15 εκατ. για έκδοση εγγυητικών επιστολών. Η προθεσμία κατάθεσης προσφορών από τις τράπεζες εκπνέει και αυτή στις 31/1, ενώ ακόμη αναμένεται η οριστική εγγύηση του δημοσίου.
Εκτός από την εγγύησή του, η ΕΛΒΟ ζητά από το ελληνικό δημόσιο “να πάρει κάποιες από τις εργασίες των ενόπλων δυνάμεων που χρονίζουν, για τις οποίες έχει ήδη δώσει προσφορές ή καταθέσει αιτήσεις”, όπως επεσήμανε ο κ. Παπακώστας, ο οποίος εκτιμά ότι η αμυντική βιομηχανία θα μπορούσε παρόλα αυτά να επιστρέψει στην κερδοφορία το 2012.
«Το επιχειρησιακό μας πλάνο προβλέπει μείωση ζημιών 60% φέτος και επιστροφή στην κερδοφορία το 2012. Αν φέτος κλείσουμε με τζίρο 55-60 εκατ. ευρώ, θα είμαστε ευτυχισμένοι”, είπε, διευκρινίζοντας ότι το “break even point” της εταιρίας είναι ο τζίρος των 70 εκατ. ευρώ.
Η εταιρία υπολογίζεται ότι έκλεισε τη χρήση 2010 με ζημίες 20 εκατ. ευρώ, έναντι -19 εκατ. ευρώ το 2009. Ο τζίρος δεν ξεπέρασε τα 29 εκατ., ποσό που σε τίποτα δεν θυμίζει παλιές καλές εποχές, όταν ο κύκλος εργασιών είχε φτάσει ακόμη και στα 180 εκατ.
Εκτός από τα στρατιωτικά οχήματα, η εταιρία ενδιαφέρεται και για τα πολιτικά -πχ, απορριμματοφόρα, αστικά λεωφορεία, πυροσβεστικά.
Ο κ.Παπακώστας υποστήριξε ότι δεν ισχύουν οι φήμες ότι ο δήμος αποτάθηκε στην ΕΛΒΟ για επισκευές στα απορριμματοφόρα του κι αυτή δεν ανταποκρίθηκε, ενώ πρόσθεσε ότι «η ΕΛΒΟ ενδιαφέρεται όχι μόνον να επισκευάζει απορριμματοφόρα, αλλά και να τα κατασκευάζει».
Στο μεταξύ, έμπνευση από την Τουρκία, η οποία “έριξε” στην αγορά φθηνά επώνυμα οχήματα, φαίνεται ότι αντλεί η διοίκηση της ΕΛΒΟ για την πιο στερεή ανάπτυξη της εταιρίας. Ετσι, διαπραγματεύεται με ξένους οίκους την ανάπτυξη φορτηγού γενικής και ειδικής χρήσης, χαμηλού κόστους (περίπου 50.000 ευρώ), το οποίο θα μπορεί να πουλάει με το εταιρικό της σήμα σε αναπτυσσόμενες χώρες (πχ, Ασία, Αφρική). Προκειμένου να μπει στη γραμμή παραγωγής ένα τέτοιο όχημα, χρειάζονται 1,5-2 χρόνια, οπότε η αγορά θα το “δει” μετά το 2013.
Η ΕΛΒΟ τείνει χείρα συνεργασίας και προς ομοειδείς ελληνικές επιχειρήσεις, για την κοινή ανάπτυξη οχημάτων του είδους, μέσω της δημιουργίας cluster.
Εν αναμονή των εξελίξεων, πάντως, οι εργαζόμενοι έχουν προγραμματίσει για τη Δευτέρα έκτακτη γενική συνέλευση, προκειμένου να καθορίσουν την περαιτέρω στάση τους.