Το τελεσίγραφο, ο συναγερμός στο Μαξίμου και η λύση με την εγγυητική επιστολή
«Βρισκόμαστε ένα βήμα πριν ο όμιλος ΔΕΠΑ-ΔΕΣΦΑ περάσει σε ρωσικά χέρια». Έτσι περιγράφουν τις τελευταίες εξελίξεις στο καυτό μέτωπο της μεγαλύτερης αποκρατικοποίησης υψηλά ιστάμενες κυβερνητικές πηγές.
Οι δύο σημαντικές αφίξεις στην Αθήνα, από τη μία του μεγάλου αφεντικού της Sintez Λεονίντ Λεμπέντεφ, που μαζί με τον διευθύνοντα σύμβουλο Αντρέι Κορόλεφ συναντήθηκαν με τον Α. Σαμαρά και από την άλλη υψηλόβαθμης αντιπροσωπείας της Gazprom με επικεφαλής τον Πάβελ Οντέροφ, διευθυντή διεθνών προγραμμάτων και «δεξί χέρι» του Αλ. Μίλερ ξεκαθαρίζουν σε ένα βαθμό το τοπίο, με πιθανότερη εκδοχή να περάσει η ΔΕΠΑ στη Gazprom και ο ΔΕΣΦΑ στη Sintez. Ίδωμεν.
Οι πληροφορίες μιλούν για αποδοχή του βασικού αιτήματος των Ρώσων που προβλέπει την απάλειψη του όρου περί κατάπτωσης της εγγυητικής επιστολής υπέρ του Δημοσίου σε περίπτωση που το αποτέλεσμα του διαγωνισμού «κοπεί» από την ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού, αλλά και την μη παρακράτηση ποσοστού 5% ως “penalty”, όπως προέβλεπε η αρχική αλλαγή του Sale & Purchase Agreement (SPA).
Υπάρχουν ωστόσο και άλλα ανοιχτά θέματα που κρίνονται από τις διαπραγματεύσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη.
Τα νέα δεδομένα φέρουν τη σφραγίδα του Α. Σαμαρά. Μετά το τελεσίγραφο που έστειλε η ηγεσία της Gazprom την προηγούμενη βδομάδα με το οποίο κατέστησε σαφές ότι βρίσκεται ένα βήμα πριν την αποχώρηση από το διαγωνισμό, στο Μαξίμου σήμανε «κόκκινος συναγερμός». Η ηγεσία της κυβέρνησης «αποκωδικοποιώντας» τα λεγόμενα των Ρώσων κατάλαβε ότι δεν διακυβεύεται μόνο η συμμετοχή του ενεργειακού κολοσσού, αλλά κινδυνεύουν να τιναχτούν στον αέρα οι ελληνορωσικές σχέσεις με απρόβλεπτες συνέπειες και για τα ελληνικά εθνικά συμφέροντα. Για αυτό και ανέλαβε την πρωτοβουλία των κινήσεων, ώστε κατ αρχήν να δοθεί λύση στο θέμα της εγγυητικής επιστολής.
ΟΙ ΕΝΤΟΛΕΣ
Πριν την απόφαση του Δ.Σ. της Gazprom που είπε «ντα» για τη συμμετοχή στην τελική φάση του διαγωνισμού ζητήθηκε σε «υψηλότατο πολιτικό επίπεδο» η παρέμβαση του Α. Σαμαρά ώστε να δοθεί λύση, κάτι που έγινε με τις δύο επικοινωνίες μεταξύ Μαξίμου και ΤΑΙΠΕΔ, όπου ξεκαθαρίστηκε, πρώτον, ότι ο διαγωνισμός θα προχωρήσει με αποκλειστικό κριτήριο την καλύτερη οικονομική προσφορά και δεύτερον, δόθηκε εντολή να υπάρξει «καθαρή λύση» στο ζήτημα της εγγυητικής, με την αποδοχή των όρων που έβαζαν οι Ρώσοι.
Έτσι φτάσαμε στην αρχική επαναδιατύπωση του Sale & Purchase Agreement (SPA), η οποία όμως δεν ικανοποιούσε τους Ρώσους λόγω της πρόβλεψης για παρακράτηση 5% της εγγυητικής, αφού εκείνοι επέμεναν ότι τίθεται «θέμα αρχής και όχι ποσού». Μετά το διαφαινόμενο νέο αδιέξοδο με εντολή Μαξίμου απαλείφθηκε και αυτός ο όρος. Σε τροχιά επίλυσης κινείται, σύμφωνα με πληροφορίες, και το δεύτερο ζήτημα που έβαλε η Gazprom, όσον αφορά τη μείωση του ποσοστού 20% επί του τελικού προσφερόμενου τιμήματος της εγγυητικής που θα πρέπει να καταθέσει εφόσον πλειοδοτήσει στο διαγωνισμό. Ο Οντέροφ στις συζητήσεις με το ΤΑΙΠΕΔ φέρεται να έβαλε σε υψηλούς τόνους ότι υπάρχουν «δύο μέτρα και δύο σταθμά», αναφέροντας ως παράδειγμα την υπόθεση του ΟΠΑΠ, όπου οι εγγυητικές κινούνται στο επίπεδο του 3%. Και αυτή η εμπλοκή φαίνεται να λύνεται με παρέμβαση του Μαξίμου που βλέπει θετικά τη μείωση του ποσοστού σε επίπεδα της τάξης των 30-40 εκ. ευρώ. Σημειώνεται ότι με βάση την ενδεικτική προσφορά της Gazprom (περί τα 900 εκ. ευρώ) το αρχικό ποσοστό αντιστοιχεί σε 180 εκ. ευρώ.
ΑΓΚΑΘΙ ΟΙ ΟΦΕΙΛΕΣ
Όλα αυτά δεν σημαίνουν ότι ο δρόμος είναι «στρωμένος με ροδοπέταλα». Το νέο «αγκάθι» είναι οι συσσωρευμένες οφειλές των ιδιωτών ηλεκτροπαραγωγών προς τη ΔΕΠΑ ύψους 600 εκ. ευρώ. Με βάση το νέο σχέδιο της τελικής σύμβασης το ΤΑΙΠΕΔ προτείνει ως πωλητής της εταιρίας ότι εγγυάται εκείνο απέναντι στον κίνδυνο κατάρρευσης της αγοράς λόγω των οφειλών μέχρι την ημέρα της κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών. Αυτό όμως δεν φαίνεται να καλύπτει την Gazprom που έριξε στο τραπέζι την πρόταση να υποβάλει δύο εναλλακτικές προσφορές, η μία για τη ΔΕΠΑ χωρίς το βάρος των χρεών και η άλλη για τη ΔΕΠΑ μαζί με τα χρέη. Αυτό το θέμα έχει μείνει μέχρι στιγμής ανοιχτό καθώς από τη μία δεν υπάρχει δυνατότητα να αναληφθούν τα χρέη από το δημόσιο, ενώ από την άλλη δημιουργεί έντονες επιφυλάξεις ότι θα επηρεάσει σημαντικά το ύψος της τελικής οικονομικής προσφοράς.
Αντίθετα δεν φαίνεται να δημιουργείται πρόβλημα με τη ρήτρα που προβλέπει ότι αν ο πλειοδότης πουλήσει την εταιρία εντός τριετίας τότε το 50% της υπεραξίας που θα αποκομίσει θα αποδοθεί στο ΤΑΙΠΕΔ. Ο όρος αυτός τίθεται προκειμένου να αποφεύγονται κερδοσκοπικές συμπεριφορές εκ μέρους των επενδυτών, κάτι που στην περίπτωση της Gazprom δεν ισχύει αφού η επένδυσή της στη ΔΕΠΑ έχει στρατηγικά και μακροχρόνια χαρακτηριστικά.
Εντύπωση πάντως προκαλούν οι πληροφορίες, που μένει όμως να επιβεβαιωθούν, ότι στο τελικό κείμενο περιλαμβάνεται και «ρήτρα δραχμής», κατόπιν απαίτησης της ρωσικής πλευράς, που προβλέπει ότι σε περίπτωση αποχώρησης της Ελλάδας από την Ευρώζωνη και επιστροφής στο εθνικό νόμισμα, η συμφωνία ακυρώνεται. Παράγοντες της αγοράς σχολίαζαν πως αν πράγματι ισχύει κάτι τέτοιο θα πρόκειται για «αυτογκόλ» της ελληνικής πλευράς, που δημιουργεί «κακό προηγούμενο», υπενθυμίζοντας την αντίστοιχη περίπτωση της Siemens στο διαγωνισμό για την διασύνδεση των Κυκλάδων, που κηρύχτηκε άγονος.