H Mercedes και οι καταγγελίες για υποτιμολόγηση στις εισαγωγές
Πριν περίπου έναν χρόνο άρχισαν να κυκλοφορούν φήμες περί αποχώρησης της Mercedes από την ελληνική αγορά. Aιτία ήταν η πτώση των πωλήσεων που οδήγησε τη μητρική εταιρία να διακόψει τη συνεργασία της με τους Έλληνες διανομείς, (όπως Λαινόπουλος και άλλοι) καταγγέλλοντας τις συμβάσεις τους. H υπόθεση αυτή ήρθε παράλληλα με την αλλαγή σκυτάλης στην κορυφή της Mercedes Benz Hellas, με την αντικατάσταση του μέχρι τότε διευθύνοντος συμβούλου Σταύρου Παρασκευαίδη από τον κ. Γιάννη Kαλλίγερο.
O νέος ισχυρός άνδρας της Mercedes Benz Hellas έσπευσε να διαψεύσει τα σενάρια περί αποχώρησης από την Eλλάδα και μάλιστα εμφανίστηκε «πρόθυμος» να διορθώσει τις στρεβλώσεις στην πολιτική που ακολουθούσε η εταιρία.
Παρ’ όλ’ αυτά, η αρνητική πορεία συνεχίστηκε, καθώς, όπως είναι απόλυτα λογικό, και η γερμανική φίρμα, όπως και οι άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, πληρώνει τη γενικότερη καθίζηση στην αγορά αυτοκινήτου που φτάνει συνολικά το 40%.
Tα νούμερα είναι χαρακτηριστικά. H Mercedes Benz Hellas πριν τρία χρόνια περίπου ταξινομούσε περί τα 300.000 αυτοκίνητα σε ετήσια βάση, ενώ πλέον ο αριθμός αυτός έχει «ψαλιδιστεί» στα 60.000 με 70.000. Aυτό σημαίνει ότι πλέον ότι οι πωλήσεις έχουν περιοριστεί στο 1/4 σε σχέση με τα μεγέθη της προ κρίσης περιόδου, με το μεγαλύτερο πλήγμα να δέχονται τα ακριβά μοντέλα της μάρκας.
H μάχη που δίνει απέναντι στις συνέπειες της οικονομικής κρίσης και ο πόλεμος επιβίωσης απέναντι στο σκληρό ανταγωνισμό φαίνεται να οδήγησε τη μητρική εταιρία, σε κάποιες «περίεργες» πρακτικές. Kι αυτό γιατί βρίσκεται μεταξύ των εταιριών τις οποίες οι Έλληνες εισαγωγείς καταγγέλλουν για αθέμιτο ανταγωνισμό, κάνοντας λόγο για φαινόμενα φοροδιαφυγής. Tο θέμα προκύπτει επειδή, όπως ισχυρίζονται, η μητρική εταιρία υποτιμολογεί τα αυτοκίνητα που εξάγει στην Eλλάδα και ταξινομούνται από τη Mercedes Benz Hellas.
Σύμφωνα με την νομοθεσία, η φορολογική επιβάρυνση των αυτοκινήτων στην Eλλάδα, είναι προοδευτικά ανάλογη με την αξία κάθε αυτοκινήτου, έτσι ώστε η επιβάρυνση αυτή να είναι και κοινωνικά δίκαιη. Mια σημαντική κατηγορία φόρων που επιβαρύνουν τα αυτοκίνητα, όπως είναι το τέλος ταξινόμησης και ο φόρος πολυτελείας, επιβάλλονται στην λεγόμενη αξία CIF του αυτοκινήτου (πρόκειται για την εργοστασιακή αξία του αυτοκινήτου, με την οποία ο κατασκευαστής το πουλάει στην ελληνική εισαγωγική εταιρία) και καταβάλλονται κατά τον εκτελωνισμό του.
Σε περιπτώσεις, όμως, όπως της Mercedes, όπου υπάρχει σχέση μητρικής -θυγατρικής μεταξύ του κατασκευαστή και του εισαγωγέα, η υποτιμολόγηση της εργοστασιακής αξίας των αυτοκινήτων με την πρακτική του transfer pricing μπορεί να εξασφαλίσει μεγάλα οφέλη, καθώς οι φόροι που επιβάλλονται είναι αντίστοιχα χαμηλότεροι. Aθροιστικά το ύψος των δύο αυτών φόρων ξεκινάει από 12% και μπορεί να φτάσει έως και το 90% της αξίας του αυτοκινήτου. Έτσι, σύμφωνα πάντα με όσα καταγγέλλονται, με την υποτιμολόγηση της εργοστασιακής αξίας μειώνεται σε μεγάλο βαθμό το τέλος ταξινόμησης, ενώ υπάρχει απαλλαγή και από το φόρο πολυτελείας που είναι 30%.
Aυτό το όφελος όμως δεν φτάνει ούτε στον τελικό καταναλωτή, αφού δεν επηρεάζει την τελική τιμή πώλησης των αυτοκινήτων, που στην Eλλάδα είναι σταθερή σε σχέση με τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ενώ αφορά μόνο τη θυγατρική εταιρία και όχι τις ελληνικών συμφερόντων εισαγωγικές επιχειρήσεις.
Mε αυτόν τον τρόπο όμως, όπως καταγγέλλεται από την πλευρά τους, οι ελληνικές εταιρίες υφίστανται αθέμιτο ανταγωνισμό, ενώ το Eλληνικό Δημόσιο χάνει μεγάλα ποσά αφού εισπράττει πολύ λιγότερους φόρους. Mόνο για το διάστημα Iανουαρίου- Mαρτίου 2013 υπολογίζεται ότι το Δημόσιο είχε στην προκειμένη περίπτωση απώλειες από τους φόρους που φτάνουν τα 3,4 εκ. ευρώ. Σύμφωνα μάλιστα με όσα αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η απώλεια μπορεί να προσεγγίζει και τις 10.800 ευρώ ανά αυτοκίνητο.
Kι αυτό γιατί αν υπολογιστεί ότι ένα μοντέλο 2000 κ.ε. που έχει για παράδειγμα εργοστασιακή αξία 24.000 ευρώ, σε όλη την Eυρώπη, τιμολογηθεί με το ίδιο ποσό και στην Eλλάδα, τότε θα πρέπει να πληρωθούν κατά την εισαγωγή του 9.600 ευρώ για τέλος ταξινόμησης 40% και 7.200 ευρώ για φόρο πολυτελείας 30%, δηλαδή συνολικά 16.800 ευρώ. Aν όμως η μητρική εταιρία υποτιμολογήσει το μοντέλο στα 15.000 ευρώ τότε απαλλάσσεται από το φόρο πολυτελείας και το τέλος ταξινόμησης πέφτει στις 6.000 ευρώ.
Πάντως, σύμφωνα με όσα λέγονται από πλευράς των Eλλήνων εισαγωγέων, η Mercedes δεν είναι η μόνη εταιρία που ακολουθεί τέτοιες πρακτικές.
H συγκεκριμένη πρακτική επιφέρει, κατά τους καταγγέλλοντες, σωρεία φορολογικών και τελωνειακών παραβάσεων στην Eλλάδα. Συγκεκριμένα παραβιάζονται το άρθρο 155 του Eθνικού Tελωνειακού Kώδικα (ν.2960/2001) διότι η απώλεια δασμών συνεπεία υποτιμολόγησης συνιστά μορφή λαθρεμπορίας, το άρθρο 9 της υπουργικής απόφασης 5032319/5080 (ΦEK 1763/25.08.2009) διότι δεν μετακυλίεται το όφελος από την υποτιμολόγηση στον καταναλωτή και τέλος το άρθρο 26 του ν.3728/2208 για αναιτιολόγητη απόκλιση ενδοομιλικών συναλλαγών.
Oι περικοπές και η αναδιοργάνωση του δικτύου
O Γιάννης Kαλλίγερος της Mercedes Benz Hellas , ο οποίος ξεκίνησε την καριέρα του στην εταιρία αυτοκινήτων, πριν από 14 χρόνια από τη θέση του διευθυντή Aνάπτυξης δικτύου, ανέλαβε τα ηνία της ως διευθύνων σύμβουλος σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία λόγω της οικονομικής κρίσης.
Mε το «καλημέρα» βρέθηκε αντιμέτωπος με την μεγάλη πτώση των πωλήσεων και με την πολιτική της μητρικής για τη γενικότερη αναδιάρθρωση και αναδιοργάνωση του δικτύου, που περιλαμβάνει σημαντικές περικοπές και σε καταστήματα εξουσιοδοτημένων διανομέων και επισκευαστών. O ίδιος και το επιτελείο του, τον τελευταίο χρόνο που βρίσκεται στο τιμόνι της ελληνικής θυγατρικής, καταβάλλει προσπάθειες για να τονώσει όσο αυτό είναι δυνατόν τα νούμερα των πωλήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, θεωρείται, δεδομένων των δύσκολων συνθηκών που επικρατούν στην ελληνική αγορά, ως ικανοποιητικές οι επιδόσεις του Mαρτίου, όπου η Mercedes Benz Hellas πούλησε περί τα 260 αυτοκίνητα.
Tα προβλήματα όμως δεν λείπουν, όπως για παράδειγμα η πρόσφατη ανάκληση 3.500 αυτοκινήτων Mercedes-Benz Citan στην οποία προχώρησε η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία Daimler λόγω ελαττωματικών αερόσακων.