Τα προβλήματα ρευστότητας της Genmar και οι διαπραγματεύσεις με τις πιστώτριες τράπεζες
Oι «φουρτούνες», που έχουν κλυδωνίσει το… καράβι της Genmar του Πήτερ Γεωργιόπουλου φαίνεται πως συνεχίζονται. Σύμφωνα με τους Clarkons, ο Ελληνο – αμερικανός επιχειρηματίας συνεχίζει να πουλάει πλοία του, προκειμένου να ενισχύσει την ρευστότητα της ναυτιλιακής του εταιρείας, καθώς από τον περασμένο Νοέμβριο φέρεται να έχει μεγάλα χρέη προς ναυπηγεία, αλλά και τις πιστώτριες τράπεζες.
Τελευταία του κίνηση ήταν η πώληση του δεξαμενόπλοιου Genmar Princess, χωρητικότητας 96,648 dwt σε μεγάλο κολοσσό συμφερόντων Ντουμπάι, στην τιμή των 9 εκατ. δολαρίων.
Μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, η Genmar πούλησε τέσσερα πλοία, καθώς ο βραχυπρόθεσμος δανεισμός της αποτελεί «θηλιά» για τον εφοπλιστή. Πιο συγκεκριμένα, τις προηγούμενες μέρες είχε ανακοινώσει την πώληση των Genmar Concord, Stena Concept και Stena Contest στην Northern Shipping προς 61,7 εκατ. δολάρια με bareboat επαναχρονοναύλωση για επτά χρόνια προς 6.500 τα δύο πρώτα χρόνια και 10.000 τα υπόλοιπα πέντε.
Ενδείξεις
Οι πρώτες ενδείξεις σοβαρών προβλημάτων ρευστότητας στην εισηγμένη ναυτιλιακή «διαβάστηκαν» από τους αναλυτές και τραπεζίτες, τον περασμένο Νοέμβριο. Τότε ήταν που ο ισχυρός άντρας των αμερικανικών χρηματαγορών, άρχισε να αναζητά κεφάλαια, προκειμένου να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του προς τις δανείστριες τράπεζες και να αποπληρώσει πλοία που είχε αγοράσει την εποχή εκείνη.
Και όλα αυτά, σε μια συγκυρία στη ναυλαγορά των τάνκερ, που είναι άκρως αρνητική, καθώς τα ημερήσια έσοδα για τη μεταφορά αργού δεν καλύπτουν σε ορισμένες των περιπτώσεων, ούτε καν το ήμισυ των εξόδων, σύμφωνα με τους αναλυτές. Η όλη υπόθεση, όταν τα προβλήματα άρχισαν να βγαίνουν στη δημοσιότητα, αφορούσε στη χρηματοδότηση της εξαγοράς του στόλου δεξαμενόπλοιων του εφοπλιστή Θόδωρου Αγγελόπουλου από τον Γεωργιόπουλο. Η Genmar τότε ξεκίνησε τις πωλήσεις πλοίων της, ώστε να εξασφαλίσει κεφάλαια ύψους 165 εκατ. δολ., για να μπορέσει να πληρώσει τον Αγγελόπουλο.
Τραπεζίτης, γνωστός στην αμερικανική χρηματαγορά και ο οποίος παρακολουθεί εδώ και καιρό την πορεία του Πήτερ Γεωργιόπουλου και της εταιρείας του, τόσο στο χρηματιστηριακό ταμπλό, όσο και στις επενδυτικές του κινήσεις και επιλογές λέει χαρακτηριστικά πως «το βασικό ερώτημα που προκύπτει, είναι κατά πόσο η Genmar μπορεί να επιβιώσει, καθ’ όλη την διάρκεια της περιόδου του sale and leaseback», προφανώς ανησυχώντας για την κατάσταση στις ναυλαγορές.
Με απλά λόγια, η αγορά φοβάται μήπως τα προβλήματα ρευστότητας είναι πολύ μεγαλύτερα. Από την άλλη πλευρά, η Genmar έχει καθησυχάσει πολλάκις τους τραπεζίτες, πως δε θα φτάσει στο σημείο αθέτησης συμβατικών υποχρεώσεων προς τις τράπεζες. Αλλά, ακόμη και σε αυτό το ενδεχόμενο εκτιμά πως θα στηριχτεί από τους πιστωτές της, με τους οποίους διατηρεί πολύ καλές σχέσεις, όπως ισχυρίζεται ο ίδιος ο εφοπλιστής. Οι πληροφορίες τον θέλουν πάντως, να έχει συμφωνήσει ήδη με τις τράπεζες για να απελευθερωθούν κεφάλαια, μέσω της πώλησης περιουσιακών της στοιχείων, μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα. Στοίχημα του Γεωργιόπουλου είναι, όπως ο ίδιος αποκαλύπτει στους συνομιλητές του, πως θα ξεπεράσει τις Συμπληγάδες και θα «ταξιδέψει» και πάλι επιχειρηματικά σε ήρεμες «θάλασσες».