Οι «χρυσές» συμβάσεις με τη ΔΕΗ, o Ε-65 και οι επικρίσεις για «προνομιακές σχέσεις»
«Θύελλες» θερίζει ο Γιώργος Περιστέρης το τελευταίο διάστημα. Τέσσερις κρίσιμες υποθέσεις έχουν βάλει τον μεγαλοκατασκευαστή στο… στόχαστρο επιχειρηματικών αντιπάλων του, μερίδας του πολιτικού κόσμου και ξένων, οι οποίοι εδώ και χρόνια παρακολουθούν στενά τις σχέσεις της ελληνικής επιχειρηματικής ελίτ με τις εκάστοτε κυβερνήσεις.
Η σύμπραξη της ΤΕΡΝΑ με την ΔΕΗ για τα απορρίμματα, η «χρυσή» σύμβαση και πάλι με την ΔΕΗ για την λιγνιτική μονάδα στην Πτολεμαΐδα, η συμφωνία για τον σταθμό ηλεκτροπαραγωγής στην Ρόδο και οι πιέσεις για να διασωθεί (τελικά) ο αυτοκινητόδρομος Ε-65 έχουν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις.
Όλα αυτά μέσα σε ένα περιβάλλον όπου προκαλούν προβληματισμό στο χώρο των κατασκευαστών και οι πρόσφατες αναφορές- αποκαλύψεις πως μεγαλοκατασκευαστές πραγματοποιούσαν συναντήσεις για να μοιράσουν μίζες σε υπουργούς ή για να βγάλουν εκτός… παιχνιδιού από τα μεγάλα έργα τρίτο κατασκευαστικό όμιλο.
Συγκεκριμένα ονόματα δεν αναφέρθηκαν, όμως, οι αναφορές σε «μεγάλους» των κατασκευών, επιτρέπουν στον καθένα να «φωτογραφίζει» όποιον θέλει.
Τον ισχυρό άντρα της ΓΕΚ Τέρνα ανέκαθεν τον ακολουθούσε η φήμη του επιχειρηματία που βρίσκεται συνεχώς στο προσκήνιο. Η «σφαίρα» επιρροής του σε νευραλγικά υπουργεία (ακόμη θυμούνται πολλοί την άνεση με την οποία περνούσε το κατώφλι του ΥΠΕΚΑ επί υπουργίας Μπιρμπίλη και τον θόρυβο που είχε προκληθεί, όταν αποκαλύφθηκε πως δύο πρώην στελέχη της εταιρίας του εργάζονταν στο υπουργείο) είτε πρόκειται για κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ ή ΝΔ, οι φιλικές σχέσεις που διατηρεί στον χώρο του Τύπου και φυσικά η διεκδίκηση και η πολλάκις «επικράτησή» του σε διαγωνισμούς έργων ΣΔΙΤ, δίνουν την αίσθηση ενός «παντός καιρού» επιχειρηματία που έχει αποκτήσει τόση ισχύ ώστε να μπορεί να «λύνει και να δένει» στον δημόσιο βίο.
ΕΙΣ ΤΡΙΠΛΟΥΝ ΜΕ ΤΗ ΔΕΗ
Οι «χρυσές» συμβάσεις που έχει υπογράψει η ΤΈΡΝΑ με την ΔΕΗ και η «κοινή κάθοδος» στους διαγωνισμούς για τα απορρίμματα της Αττικής (έργα πάνω από 2 δισ. ευρώ) έχουν ανοίξει ούτε μία, ούτε δύο, αλλά τρεις φορές τον «ασκό του Αιόλου».
Υπόθεση πρώτη: Πριν από λίγες μέρες μαζικές προδικαστικές προσφυγές κατατέθηκαν στον ΕΣΔΚΝΑ κατά της συμμετοχής της ΔΕΗ στον διαγωνισμό για τη μονάδα απορριμμάτων στο Γραμματικό και της συμμαχίας της με την ΤΕΡΝΑ.
Οι υπόλοιποι υποψήφιοι (μεταξύ των οποίων οι Δ. Ιωάννου, όμιλος Μπόμπολα, Ευ. Μυτιληναίος κ.α.) στις προσφυγές τους αφενός μιλούν για παράβαση των κανόνων ελεύθερου ανταγωνισμού και επιστρατεύουν νομικά επιχειρήματα κατά της κοινοπραξίας ΔΕΗ- Τέρνα, ότι δεν προβλέπεται η συμμετοχή της πρώτης σε διαγωνισμούς απορριμμάτων από το καταστατικό της και αντίκειται στις διατάξεις των κοινοτικών οδηγιών περί δημοσίων συμβάσεων.
Αφετέρου τονίζουν ότι η ΔΕΗ αποτελεί αναθέτουσα αρχή και οφείλει να τηρεί τους κανόνες που διέπουν την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων και όχι να συμβάλλεται με ιδιωτικό φορέα χωρίς να διενεργεί διαγωνισμό. Το ερώτημα που θέτουν είναι: «με ποια κριτήρια μια δημόσια επιχείρηση επιλέγει μια ιδιωτική εταιρία (εν προκειμένω την ΤΕΡΝΑ) αποκλείοντας κάποιες άλλες»;
Υπόθεση δεύτερη: Σύμβαση- δώρο προς την ΤΕΡΝΑ του Περιστέρη χαρακτηρίστηκε από πολλούς εκείνη που υπέγραψε πριν από ενάμιση μήνα περίπου η εταιρία με την ΔΕΗ για την λιγνιτική μονάδα της Πτολεμαΐδας, κάνοντας λόγο οι ίδιοι για προνομιακές σχέσεις των δύο πλευρών. Η «λεόντεια σύμβαση» των 1,4 δισ. ευρώ μπήκε μέχρι και στο «μικροσκόπιο» εισαγγελικής προκαταρκτικής έρευνας, λόγω των ρητρών που περιλαμβάνει.
Σε περίπτωση ακύρωσης του έργου με υπαιτιότητα της ΔΕΗ, θα πρέπει να καταβληθεί αποζημίωση της τάξεως των 70 εκατ. στην ΤΕΡΝΑ.
Ερωτήματα προκλήθηκαν από την απόρριψη εισήγησης προς το ΔΣ της Επιχείρησης που πρότεινε αποζημίωση μόλις 10 εκατ. για να απαλλαγεί η ΔΕΗ.
Υπόθεση τρίτη: Στο… μικροσκόπιο έχει τεθεί και η συμφωνία μεταξύ των δύο πλευρών που υπεγράφη το 2009 για την κατασκευή σταθμού παραγωγής ρεύματος στην Ρόδο, μια υπόθεση που προκάλεσε επίσης την εισαγγελική παρέμβαση για διερεύνηση των καταγγελιών για μεθοδεύσεις κατά την δημοπράτηση του έργου και αδικαιολόγητα υπερτιμολογημένη ανάθεση στον όμιλο Περιστέρη.
Η φινλανδική Wartsila, που συμμετείχε στον διαγωνισμό, σε επιστολή της προς την ΔΕΗ υποστήριξε πως το έργο δεν θα κόστιζε πάνω από 820 εκ. ευρώ ανά εγκατεστημένη Kwh, ενώ η προσφορά της ήταν φθηνότερη 52% σε σχέση με της ΤΕΡΝΑ, που σήμερα ζητά 12 εκ. αποζημίωση για διαφυγόντα κέρδη.
Ο Ε-65
Η «σωτηρία» του αυτοκινητόδρομου Ε- 65 έστω και «κουρεμένου» κατά 50% αποτελεί ένα ακόμη δείγμα, όπως λένε επιχειρηματικοί κύκλοι, των «χατιριών» που γίνονται στον κατασκευαστή.
Και αυτό επειδή αποφασίστηκε η κατασκευή ενός δρόμου χωρίς αρχή και τέλος, που θα φτάνει ως τα Τρίκαλα και ο οποίος εξαρχής είχε χαρακτηριστεί ως μη βιώσιμος οικονομικά.
Στο παρασκήνιο λέγεται πως ασκήθηκαν έντονες πιέσεις από την πλευρά Περιστέρη για την «ανάσταση» του δρόμου, που τελικά οδήγησαν σε συμβιβασμό. Και όλα αυτά την ώρα που το κονσόρτιουμ εισέπραττε «γενναιόδωρες» αποζημιώσεις από το Δημόσιο για καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις κ.α. (περίπου 25 εκ. ευρώ), όπως προβλεπόταν βέβαια από τις συμβάσεις του 2007.
Γιατί καθυστερεί η χρηματοδότηση της Ιονίας Οδού
Μπορεί το ΥΠΑΝ να θεωρεί θέμα χρόνου την επανεκκίνηση των έργων στους αυτοκινητόδρομους Ιονία Οδός και Ε-65, όμως, μέχρι και τις προηγούμενες μέρες υπήρχαν κάποιες καθυστερήσεις στην χρηματοδότηση των έργων.
Οι αρμόδιοι, σύμφωνα με πληροφορίες, περιμένουν την γραπτή συναίνεση των τραπεζών που δανειοδοτούν τα projects για να προχωρήσει η καταβολή των αποζημιώσεων από το Δημόσιο (90 εκ. και 73,5 εκ. αντίστοιχα, κάποια ποσά θα δοθούν ως προκαταβολές).
Το θέμα είναι αν απλώς η χρηματοδότηση αργεί λόγω των καθυστερήσεων ώστε να φανεί ποιες τράπεζες θα συμμετάσχουν στο χρηματοδοτικό σχήμα ή αν υπάρχουν άλλου είδους ενστάσεις, καθώς τα δύο αυτά έργα αντιμετωπίζουν τεχνικά προβλήματα, προσφυγές στο ΣτΕ, ενώ ο Ε-65 έχει κριθεί και οικονομικά μη βιώσιμος. Πάντως, οι πιέσεις που ασκούνται από την κοινοπραξία είναι έντονες για να απελευθερωθούν σύντομα τα κονδύλια. Tόσο από την πλευρά της κυβέρνησης, όσο και από την εταιρία υποστηρίζεται πως το θέμα είναι τυπικό και θα επιλυθεί άμεσα.