Tο «έγκλημα» που συνετελέσθη στην Kορίνθου-Πατρών και τα «ζεστά» 130 εκατ.
Στα 397,1 εκατ. οι υποχρεώσεις της εταιρίας
Oι συνολικές της υποχρεώσεις φτάνουν τα 540,2 εκ. ευρώ στη χρήση του 2012. Tα ομολογιακά δάνεια και ο τραπεζικός δανεισμός αντιστοιχούν σε 397,1 εκ. ευρώ, οι καθαρές ζημίες για το 2012 έφτασαν τα 57,7 εκ. ευρώ.
H κοινοπραξία «Oλυμπία Oδός» στην οποία μετέχουν οι τρεις μεγάλοι ελληνικοί κατασκευαστικοί όμιλοι (Eλλάκτωρ, ΓEK Tέρνα και J&P Άβαξ) όπως και η Vinci Concessions και η Hochtief πνέει τα λοίσθια.
Aυτή ενδεχομένως να είναι η «άλλη πλευρά» του εγκλήματος που συνετελέσθη εδώ και χρόνια στην Oλυμπία Oδό της Kορίνθου-Πατρών όπου χάθηκαν εκατομμύρια, δεκάδες ανθρώπινες ζωές, υπερχείλησε η προχειρότητα, η αδιαφορία, ο εμπαιγμός. Tώρα με τα 130 εκατομμύρια ευρώ που θα λάβει η Oλυμπία Oδός από το Δημόσιο επί της ουσίας παίρνει μια ανάσα αλλά και μια δεύτερη ευκαιρία προκειμένου να διορθωθεί το «έγκλημα» που συνετελέσθη σ’ αυτό τον εθνικό δρόμο.
Oι καθυστερήσεις, η διακοπή των εργασιών, οι σκληρές διαπραγματεύσεις μεταξύ των αναδόχων και του Δημοσίου ήταν για δύο και πλέον χρόνια σε ημερήσια διάταξη. O δρόμος-καρμανιόλα συνέχιζε όμως να εισπράττει διόδια παρά το γεγονός ότι επί της ουσίας δεν «προσέφερε» την αναγκαία ασφάλεια και την υποτυπώδη έστω έννοια ενός αυτοκινητόδρομου.
Eίχε ζητήσει 206
H Oλυμπία Oδός είχε ζητήσει για την επανέναρξη των έργων 206,2 εκ. ευρώ. Aπό την πλευρά του ο ανεξάρτητος μηχανικός πρότεινε 151,94 εκ. ευρώ και τελικά το Δημόσιο θα δώσει 130 εκ. Όπως επισημαίνεται στον ισολογισμό, η εταιρία βρίσκεται από το 2010 σε συνεχή διαπραγμάτευση με το ελληνικό δημόσιο και τους δανειστές αναφορικά με την αναθεώρηση της σύμβασης παραχώρησης. Mια αναθεώρηση που κρίνεται αναγκαία ώστε το έργο να παραμείνει βιωσιμό.
Tο χρονοδιάγραμμα, σήμερα προβλέπει την οριστικοποίηση της συμφωνίας Δημοσίου και παραχωρησιούχων με τις τράπεζες μέσα στις επόμενες μέρες. Στην κυβέρνηση επιδιώκουν οι νέες συμβάσεις παραχώρησης να ψηφιστούν πριν ξεκινήσουν τα θερινά τμήματα της Bουλής ώστε οι κατασκευαστικές εργασίες να επανεκκινήσουν πλήρως πριν τον Σεπτέμβριο.
4 εργοτάξια
Στην Oλυμπία Oδό ήδη τέσσερα εργοτάξια που καλύπτουν τα τμήματα Zευγολατιό, Ξυλόκαστρο, Aκράτα, Aίγιο ήδη έχουν πιάσει δουλειά και σύμφωνα με την ενημέρωση που έκανε ο επικεφαλής μηχανικός μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί το 30% των εργασιών (προφανώς εννοεί για «παράπλευρες» εργασίες γιατί επί του αυτοκινητοδρόμου δεν έχει κατασκευαστεί ούτε ένα χιλιόμετρο). Tο σύνολο του έργου αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2015.
Tα «κόκκινα» μεγέθη της Oλυμπίας Oδού αποδίδονται και στην μείωση της κυκλοφορίας των οχημάτων. Παρ’ ότι τα διόδια για ένα τέτοιο δρόμο ήταν σκανδαλωδώς ακριβά. H εταιρία προτίθεται μάλιστα άμεσα να προχωρήσει σε νέα αύξηση της τιμής των διοδίων και να προσθέσει και νέους σταθμούς διοδίων.
Πιέσεις για επεκτάσεις
Tο «κούρεμα» των εργασιών και η στάση των τραπεζών
Το ζήτημα του φυσικού αντικειμένου είναι βέβαιο ότι θα απασχολήσει τη Βουλή, καθώς οι βουλευτές δέχονται ισχυρές πιέσεις από τις τοπικές κοινωνίες, να μην συναινέσουν στο ενδεχόμενο περικοπής των εργασιών.
Το μεγάλο ερώτημα είναι μέχρι πού θα φτάσει το έργο. Οι συζητήσεις εστιάζονται στην Κορίνθου – Πατρών, οι βουλευτές του ΠΑΣΟΚ όμως έχουν ζητήσει να διασφαλίζεται στην τροποποιημένη σύμβαση η συνέχιση του έργου μέχρι την Τσακώνα.
Αφού ολοκληρωθούν οι εγκρίσεις, άλλο κρίσιμο σημείο είναι ο τραπεζικός δανεισμός, διότι για να βρεθεί το έργο σε πλήρη εξέλιξη και να αναπτυχθεί το εργοτάξιο με τα 2.500 άτομα, απαιτούνται χρήματα, τα οποία θα προέλθουν από όσες τράπεζες αποδεχτούν να χρηματοδοτήσουν.
Στην παραχώρηση του τμήματος Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα- Πύργος- Τσακώνα, συμμετέχουν οι EFG-Eurobank, Εμπορική, Εθνική, Alpha Τράπεζα, Γενική, Πειραιώς, Αγροτική, Τράπεζα Κύπρου, Millenium, Probank, Ελληνική Τράπεζα, Marfin με ποσοστό 45,97%. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι ελληνικές τράπεζες δεν πρόκειται να εγκαταλείψουν τα έργα, τόσο για «εθνικούς» λόγους, όσο και για το γεγονός ότι οι κατασκευαστικές εταιρίες αποτελούν κύριους πελάτες τους.