Θα αγοράσουν από την ΤΕΡΝΑ φυσικό αέριο που εισάγει από τον αγωγό ITG
«Σφήνα» στη ΔΕΠΑ ο κατασκευαστής
Η πρόκληση και το ρίσκο
Το φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο του Γιώργου Περιστέρη στην αγορά φυσικού αερίου στηρίζουν ο Νίκος Στασινόπουλος και ο Ευάγγελος Βουλγαράκης. Ο ισχυρός άντρας της ΤΕΡΝΑ θα εισάγει το πρώτο ιδιωτικό φορτίο φυσικού αερίου και μάλιστα από αγωγό, εκτός απρόοπτου στις αρχές Ιουλίου και αγοραστές θα είναι οι δύο μεγαλοβιομήχανοι με τις εταιρίες τους ΕΛΒΑΛ και Yioula αντίστοιχα.
Δύο βιομηχανικοί καταναλωτές που κατά καιρούς έχουν στρέψει τα «πυρά» τους κατά της κυβέρνησης για τη μη λήψη μέτρων για το ενεργειακό κόστος, το οποίο φτάνει να αντιπροσωπεύει το 40% των εξόδων παραγωγής, όταν ανταγωνιστικές βιομηχανίες σε Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία προμηθεύονται φυσικό αέριο έως και 60% φθηνότερα.
Σε αυτή την δυσαρέσκεια των μεγάλων επιχειρήσεων «ποντάρει» και ο Γιώργος Περιστέρης προκειμένου να προσελκύσει και άλλους πελάτες. Γι’ αυτό και «δυνατό χαρτί» του είναι η χαμηλότερη τιμή με την οποία θα πουλά, επιβάλλοντας έτσι ένα ανταγωνιστικότερο πλέγμα τιμών στην ελληνική αγορά αερίου, την πρωτοκαθεδρία στην οποία έχει η ΔΕΠΑ.
Η Τέρνα κατέληξε σε συμφωνία προκειμένου να εισάγει το φυσικό αέριο στο ελληνικό σύστημα μέσω Τουρκίας και του ελληνοτουρκικού αγωγού ITG, σε τιμή φθηνότερη κατά 10% από εκείνη με την οποία προμηθεύονται αυτοί την στιγμή οι δύο παραπάνω πρώτοι πελάτες της στην ελληνική αγορά.
Πληροφορίες αναφέρουν μάλιστα, πως το κόστος του αερίου θα είναι χαμηλότερο ακόμη και από εκείνο των δημοπρασιών που διενεργεί η ΔΕΠΑ στο πλαίσιο της υποχρέωσής της από την Επιτροπή Ανταγωνισμού να διαθέτει ποσότητες αερίου μέσω δημοπρασιών σε τιμή κόστους.
Οι ποσότητες που θα φτάσουν στην Ελλάδα τον Ιούλιο θα ανέρχονται στα 1.000 MW την ημέρα, δηλ. σε περίπου 86.000 κυβικά μέτρα. Το συμβόλαιο που έχει συνάψει η ΤΕΡΝΑ θα έχει τετράμηνη διάρκεια και προβλέπεται πως θα εισαχθούν συνολικά 120.000 MW φυσικού αερίου.
Από ελληνικής πλευράς, οι πληροφορίες αναφέρουν, πως έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα χωρητικότητας, ενώ έχουν ολοκληρωθεί και όλες οι απαραίτητες διατυπώσεις και έχει επέλθει συμφωνία τόσο με την ΔΕΠΑ, όσο και με τον ΔΕΣΦΑ για την εκχώρηση της απαραίτητης χωρητικότητας στα σημεία εισόδου, ενώ στην τελική ευθεία έχουν μπει και οι συζητήσεις με την τουρκική εταιρία εμπορίας αερίου, από την οποία θα προμηθευτεί ο όμιλος Περιστέρη.
Σημειώνεται πως μέχρι στιγμής όλη η χωρητικότητα στην διασύνδεση με την Βουλγαρία είναι δεσμευμένη από την ΔΕΠΑ και την Gazprom, ενώ μόλις πρόσφατα επετράπη στις τουρκικές εταιρίες να πραγματοποιούν εξαγωγές αερίου.
Το στοίχημα
Επιχειρηματικοί κύκλοι από την αγορά της ενέργειας παρατηρούν ότι το στοίχημα Περιστέρη ως νέου παίκτη σε ένα επενδυτικό πεδίο με σημαντικές μεν προοπτικές, αλλά και ισχυρό αντίπαλο την ΔΕΠΑ, θα είναι δύσκολο να επιτευχθεί.
Και αυτό επειδή ο μεγαλοκατασκευαστής «ποντάρει» αυτή την στιγμή στην χαμηλή τιμή που προσφέρει στους βιομηχανικούς πελάτες, όμως, πολλοί αναρωτιούνται πώς θα αντέξει τον ανταγωνισμό από την ΔΕΠΑ.
Η τελευταία μόλις ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίησή της, η οποία βρίσκεται σε εξέλιξη και όπως όλα δείχνουν, θα καταλήξει σε ρωσικά χέρια και συγκεκριμένα στην Gazprom, θα είναι έτοιμη να περάσει στην «επίθεση». Ο ισχυρός άντρας της Gazprom, Αλεξέι Μίλερ, μία από τις, προφορικές τουλάχιστον, δεσμεύσεις που έδωσε στον πρωθυπουργό, Αντώνη Σαμαρά, στην πρόσφατη συνάντησή τους, είναι πως θα μειωθούν οι τιμές του φυσικού αερίου από 15%- 30%.
Θυμίζουμε ότι η ΔΕΠΑ βρισκόταν σε συζητήσεις και πριν από λίγο καιρό και ετοιμαζόταν να ανακοινώσει μειώσεις στα τιμολόγιά της για την βιομηχανική χρήση, της τάξεως του 12% αναδρομικά από τον Φεβρουάριο, ωστόσο το ΤΑΙΠΕΔ έβαλε… πάγο στην συγκεκριμένη πρωτοβουλία, καθώς βρισκόταν σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίησή της και δεν επιθυμούσε να μειωθούν τα έσοδά της, προκειμένου να είναι πιο ελκυστική για τους επενδυτές.
Ο ανταγωνισμός όμως, Περιστέρη και ΔΕΠΑ αν αυτή περάσει στους Ρώσους, εκτός από την τιμολογιακή πολιτική, θα είναι… άνισος και από άποψη εγκαταστάσεων και οικονομικής δυνατότητας, αφού η Gazprom είναι κολοσσός στον τομέα του φυσικού αερίου σε όλη την Ευρώπη και με ιδιόκτητους χώρους αποθήκευσης. Η ΤΕΡΝΑ από την άλλη, το αέριο που εισάγει το αποθηκεύει σε χώρο που νοικιάζει από τον ΔΕΣΦΑ, άρα έχει και την επιβάρυνση της μίσθωσης.
Πάντως, ο Γιώργος Περιστέρης δείχνει να θέλει να μπει δυναμικά στον κλάδο εμπορίας του φυσικού αερίου και ως «αντίδοτο» της πτώσης στον κατασκευαστικό κλάδο, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έχει «δοκιμαστεί» στον μέγιστο βαθμό συνολικά.
Ανατροπή σχεδίων με τον ΔΕΣΦΑ
Το ότι ο Γιώργος Περιστέρης ήθελε να διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο στον τομέα του φυσικού αερίου, φάνηκε και από το ότι μαζί με τους Τσέχους του fund PPF αποφάσισαν να κατέβουν στον διαγωνισμό για την αποκρατικοποίηση του ΔΕΣΦΑ.
Όμως, τελευταίες πληροφορίες κάνουν λόγο για… ανατροπή σχεδίων. Όπως όλα δείχνουν, μάλλον η κοινοπραξία της ΤΕΡΝΑ με το PPF δεν θα «χτυπήσει» στην επόμενη τελική φάση των δεσμευτικών προσφορών του διαγωνισμού.
Κύκλοι αποδίδουν την κίνηση αυτή στο γεγονός ότι ο Περιστέρης έχει καταλάβει πως αυτή την στιγμή το «παιχνίδι» του ανταγωνισμού για την τελική επικράτηση, παίζεται ανάμεσα σε Ρώσους και Αζέρους, με την Sintez και την Socar αντίστοιχα.
Από την άλλη, δεν αποκλείεται ο διαγωνισμός να πάρει και νέα παράταση, που σημαίνει πως ο… δρόμος για το ποιοι θα είναι οι τελικοί υποψήφιοι μνηστήρες, μπορεί να είναι ακόμη μακρύς.