Ποντάρουν στις ξένες αγορές ως «αντίδοτο» στη μείωση πληρότητας στο 30%
Μετά από πέντε «πέτρινα» χρόνια για τον τουρισμό της Αθήνας, οι ξενοδόχοι αναζητούν… οξυγόνο. Οι εικόνες επεισοδίων, κινητοποιήσεων με κλειστούς δρόμους, απεργιών, αυξημένης εγκληματικότητας και φυσικά η οικονομική αβεβαιότητα που καλλιέργησαν ένα κλίμα μιας απαξιωμένης πρωτεύουσας, οδήγησαν πέρυσι σε μείωση των κρατήσεων που σε ορισμένες περιπτώσεις ξεπέρασε το 20% και σε ματαιώσεις συνεδρίων.
Η πληρότητα των ξενοδοχείων της Αθήνας υποχώρησε το 2012 στο 30% (από το 58,2% το 2011 και το 66,4% το 2008) και οι πιο αισιόδοξοι του κλάδου ελπίζουν στην διατήρηση της πτώσης σε παραπλήσια επίπεδα για το τρέχον έτος.
Στόχος αυτή τη στιγμή είναι να επανέλθει η Aττική στην… πρώτη γραμμή των σύντομων ευρωπαϊκών προορισμών «city break» και να ξανακερδίσει τη χαμένη της αίγλη. Πέρα από τις ιδιωτικές πρωτοβουλίες των ίδιων των ξενοδόχων, η Περιφέρεια Aττικής, ο Δήμος Aθηναίων και το υπουργείο Tουρισμού ενώνουν τις δυνάμεις τους προς αυτή την κατεύθυνση. H Περιφέρεια με ευρωπαϊκούς πόρους, έχει ξεκινήσει διαδικτυακή διαφημιστική καμπάνια, αξιοποιώντας τα new media και τις ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, You Tube, Instagram) για την τουριστική προβολή τη πρωτεύουσας και τα πρώτα μηνύματα είναι ενθαρρυντικά. Eπίσης, δημιουργήθηκαν 11 θεματικές καμπάνιες σε 6 γλώσσες, που παρουσιάστηκαν στο Travel Channel. Tο πρόγραμμα περιλαμβάνει και «ταξίδια εξοικείωσης» tour operators στην Eλλάδα για να έχουν ίδια εικόνα για την πόλη, ενώ η Περιφέρεια σε συνεργασία με την Ένωση Ξενοδόχων θα συμμετάσχει στη διοργάνωση του Festival Aργοσαρωνικού.
Tο στοίχημα
O ΣΕΤΕ προσδοκά πως η άφιξη των τουριστών φέτος θα «πιάσει» τον στόχο των 17 εκατ. επισκεπτών, κάτι που θα απέφερε σημαντικά έσοδα και θα ενίσχυε την ελληνική οικονομία, όμως οι εκπρόσωποι των μεγαλύτερων ξενοδοχειακών ομίλων της Αττικής θεωρούν πως το μεγαλύτερο κομμάτι αυτών- πάνω από 70%- κατευθύνεται στα νησιά και γενικότερα την επαρχία. Άρα το ζητούμενο είναι τι θα κερδίσει η πόλη και οι επιχειρήσεις της από την αυξημένη κίνηση.
Παρά τις προσπάθειες που καταβάλλουν οι ίδιοι παρέχοντας ελκυστικά πακέτα και διατηρώντας τις τιμές σε χαμηλά επίπεδα, «βλέπουν» τα έσοδά τους να έχουν πέσει πάνω από 30% μέσα σε μια πενταετία. Σύμφωνα με την Ένωση Ξενοδόχων Αττικής, πάνω από 45 ξενοδοχεία έχουν βάλει λουκέτο στην πρωτεύουσα εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, ενώ δεν αποκλείεται και νέο «κύμα», αν και το 2013 αποδειχθεί επίσης καταστροφική χρονιά.
Ο εσωτερικός τουρισμός έχει καταρρεύσει στο –60%, με αποτέλεσμα οι ξενοδόχοι να ποντάρουν στις ξένες αφίξεις. Ενθαρρυντικά είναι τα μηνύματα των tour operators για τις κρατήσεις που έχουν κάνει Ρώσοι, Ισραηλινοί και Άραβες (τα μεγάλα πορτοφόλια) και θα κατευθυνθούν προς την πρωτεύουσα. Συγκρατημένες είναι οι προβλέψεις για τους Ευρωπαίους τουρίστες, οι οποίοι από τότε που ξέσπασε η ελληνική κρίση, έχουν μειώσει τις επισκέψεις τους προς την πρωτεύουσα κατά 30% σε σχέση με το παρελθόν.
Εκτός όμως, από την αρνητική δημοσιότητα της Αθήνας, με εικόνες που κάνουν τον γύρο του κόσμου, επιφέροντας πλήγμα κυρίως στα ξενοδοχεία του κέντρου, του Συντάγματος, της Ομόνοιας και των γύρω δρόμων, οι ξενοδόχοι αποδίδουν την πτώση σε κρατήσεις και έσοδα και σε άλλους παράγοντες που καθιστούν την πόλη μη ανταγωνιστική όπως: A) οι ακριβές χρεώσεις του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» που ανεβάζουν και τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων με αποτέλεσμα πέρυσι οι διεθνείς αφίξεις στον ΔΑΑ να μειωθούν κατά 27% και να επιλέγονται τα περιφερειακά αεροδρόμια. Χαρακτηριστικό είναι πως η Κρήτη είχε περισσότερες διεθνείς αφίξεις από την Αθήνα. Β) H έλλειψη υποδομών στον τομέα της κρουαζιέρας και η ανάγκη κατασκευής του terminal στον Πειραιά που θα τον καταστήσει ανταγωνιστικό.
Απώλειες
Μια «ακτινογραφία» των οικονομικών επιδόσεων ορισμένων από τα μεγαλύτερα ξενοδοχεία και των ιδιοκτητριών ομίλων τους, είναι ενδεικτική των απωλειών που έχουν υποστεί.
Ο όμιλος Λάμψα των αδελφών Λασκαρίδη παρουσίασε το 2012 ζημίες 5.234 χιλ. ευρώ από 2.110 χιλ. το 2011, ενώ η «ναυαρχίδα» τους, το «Μεγάλη Βρετάνια» «είδε» τον τζίρο της να σημειώνει κάμψη από τα 24 εκατ. ευρώ το 2011 στα 18,5% πέρυσι, ενώ η πληρότητά της διαμορφώθηκε κοντά στο 40%.
Το 2012 καταγράφηκε η μεγαλύτερη πτώση στην ιστορία του υπό αποκρατικοποίηση Αστέρα Βουλιαγμένης, με τη μείωση στη ξενοδοχειακή δραστηριότητα να φθάνει στο 12% σε σχέση με το 2011, αγγίζοντας τα 24 εκατ. από 27 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Πτώση τζίρου κοντά στο 15% είχε και το Athenaum Intercontinental στην λεωφόρο Συγγρού. Στα 4 εκατ. ευρώ ανήλθαν και οι ζημίες της Ιονικής Ξενοδοχειακής που ελέγχει το Hilton Αθηνών, αν και στο πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους «γύρισε» σε κέρδη 2,1 εκατ. ευρώ.
Μιχάλης Μεταξάς (Γενικός Διευθυντής Αστέρα Βουλιαγμένης)
«+10% με 15% από Ρωσία, Αραβία, Ισραήλ»
«Η εικόνα που δίνεται για την κίνηση του τουρισμού φέτος στην Αθήνα ή την Αττική γενικότερα, δεν είναι ξεκάθαρη. Πέρυσι η πληρότητα των ξενοδοχείων έπεσε στο 30% και εκτιμώ ότι και φέτος θα κινηθούμε σε παραπλήσια ποσοστά πτώσης.
Πιστεύω, πάντως, ότι την παρτίδα για τα μεγάλα ξενοδοχεία της Αθήνας όπως ο Αστέρας, θα την σώσουν οι ξένες αγορές ποιοτικού και υψηλού τουρισμού, όπως η ρωσική, η αραβική και η αγορά του Ισραήλ. Οι αγορές αυτές, σύμφωνα με τις κρατήσεις που έχουν γίνει ήδη στον Αστέρα, θα παρουσιάσουν αύξηση 5% – 15%.
Δεν συμβαίνει, βέβαια, το ίδιο με την ελληνικά αγορά. Νομίζω ότι αν πέρυσι ήταν η χειρότερη χρονιά για τον εσωτερικό τουρισμό στην Αθήνα, στα ίδια επίπεδα θα διαμορφωθεί η κίνηση και φέτος.
Ελπίζω πάντως να ανοίξει και η αγορά της Αμερικής, η οποία είναι από τις ποιοτικότερες και πέρυσι ήταν σχεδόν κλειστή. Ο Αστέρας έχει την ιδιομορφία ότι δεν μπορεί να εκμεταλλευτεί τον ποιοτικότατο τουρίστα της κρουαζιέρας, καθώς δεν βρίσκεται στο κέντρο. Το μόνο που μπορεί να εκμεταλλευτεί ο Αστέρας είναι τα γεύματα που καθιερώνει.
Ο φετινός Μάιος πήγε καλά, ο Ιούνιος αναμένεται να κινηθεί όπως πέρυσι, ενώ ο Ιούλιος είναι επίφοβος, καθώς δεν έχουμε ακόμα κρατήσεις.
Για να ανακάμψει ο τουρισμός της Αθήνας και να ξεφύγουμε από την πτωτική πορεία της πληρότητας πρέπει η Πολιτεία να πάρει αποφάσεις.
Πρώτα απ’ όλα, ο ΦΠΑ πρέπει να μειωθεί άμεσα. Από την άλλη, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι πανάκριβο και μη ανταγωνιστικό.
Μαρία Μαρκέζη (υπεύθυνη μάρκετινγκ-δημ. σχέσεων Athenaeum InterContinental)
«Περιμένουμε άνοδο του συνεδριακού τουρισμού»
«Ελπίζω ότι η φετινή χρονιά θα είναι καλύτερη από τις προηγούμενες της κρίσης.
Όσον αφορά το συνεδριακό segment θεωρούμε ότι υπάρχει αύξηση για το δεύτερο εξάμηνο του 2013 & για το 2014 (συγκριτικά με τα προηγούμενα έτη). Η ομάδα του Athenaeum InterContinental πάντως, σε ένα άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον, στοχεύει στη σταθερή παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών σε ελκυστικές τιμές.
Όσον αφορά στο ποσοστό που μπορεί να αντιστοιχεί στα ξενοδοχεία της Αθήνας από τα 17 εκατομμύρια τουριστών που εκτιμάται ότι αναμένονται φέτος, μένουν λίγοι μόνο μήνες προκειμένου να δούμε εάν θα επαληθευτεί η εκτίμηση του ΣΕΤΕ. Θεωρούμε πάντως ότι ένα μεγάλο ποσοστό των τουριστικών αφίξεων θα ενισχύσει κυρίως την ευρύτερη περιφέρεια και όχι τόσο τα ξενοδοχεία της Αθήνας. Για να ανακάμψει όμως ο προορισμός της Αθήνας, πρέπει από την πλευρά της Πολιτείας να υπάρξει ο σχεδιασμός και η υλοποίηση αποτελεσματικής στρατηγικής marketing σε στοχευμένες αγορές».
Τιμ Ανανιάδης (Γεν. Διευθυντής Μεγάλης Βρετάνιας & King George)
«Στοχεύουμε και στα γκρουπ μεσαίων εισοδημάτων»
«Μετά από τέσσερα σχεδόν καταστροφικά χρόνια για τον τουρισμό της Αθήνας, θεωρώ ότι το καλοκαίρι που αρχίζει θα έχουμε θετικές εξελίξεις, αφού υπάρχει καλύτερη προοπτική στην ροή των τουριστών προς τα ξενοδοχεία της Αθήνας. Πέρυσι είχαμε πτώση στην πληρότητα 30% και φέτος εκτιμώ ότι θα καλύψουμε την μισή, το 15% δηλαδή και το επόμενο καλοκαίρι θα φέρουμε πάλι σε ισορροπία την κατάσταση.
Εμείς, στη «Μεγάλη Βρετάνια», αποφασίσαμε να ακολουθήσουμε μια συντηρητική πορεία για να προσελκύσουμε όχι μόνο τους πελάτες υψηλού τουρισμού, αλλά και γκρουπ μεσαίων εισοδημάτων. Γι’ αυτό, άλλωστε, δεν αυξήσαμε τις τιμές φέτος. Πάντως, το στοίχημα για τα ξενοδοχεία της Αθήνας δεν είναι να αυξήσουν πληρότητα το καλοκαίρι, αλλά να λύσουν το θέμα της πληρότητας τον χειμώνα. Κι εμείς έχουμε ήδη ένα δυνατό όπλο με τον συνεδριακό τουρισμό. Η «Μεγάλη Βρετάνια» συνεργάζεται πλέον με το «King George», που ανήκει πλέον στον ίδιο όμιλο και άνοιξε στα τέλη Ιουνίου, επομένως, έχουμε την δυνατότητα να οργανώσουμε συνέδρια, σε μεγαλύτερους εκθεσιακούς χώρους αλλά και με περισσότερα δωμάτια για τα γκρουπ των συνέδρων.
Έτσι, θα καταφέρουμε να λύσουμε το πρόβλημα της πληρότητας τους μήνες Δεκέμβριο, Ιανουάριο και Φεβρουάριο, που είναι οι πιο δύσκολοι για τα ξενοδοχεία της Αθήνας και της Αττικής, και να έχουμε αύξηση 40% – 50%. Δεν είμαι σίγουρος, πάντως, πόσο ποσοστό από τα 17 εκατομμύρια τουρίστες που προσδοκά ο ΣΕΤΕ ότι θα έρθουν φέτος Ελλάδα, αντιστοιχεί στα ξενοδοχεία της Αθήνας. Θεωρώ ότι ένα μόνο μικρό κομμάτι θα έρθει εδώ.
ΤΟ ΡΙΣΚΟ ΤΟΥ Π. ΕΥΜΟΡΦΙΔΗ ΤΗΣ COCO-MAT
Επενδύει σε boutique hotel στο πολύπαθο κέντρο Κόντρα στο «ρεύμα» των λουκέτων και της μη ανάπτυξης νέων ξενοδοχειακών μονάδων στην Αθήνα, με πολλές από τις ήδη υπάρχουσες να «αγωνίζονται» για την επιβίωσή τους, κινείται ο Παύλος Ευμορφίδης της Coco- Mat.
Ο επιχειρηματίας, ο οποίος από το τέλος της περασμένης χρονιάς σε συνεργασία με την Hotel Brains (αλυσίδα διαχείρισης και ανάπτυξης ξενοδοχείων) ανακοίνωσε τα σχέδιά του για περαιτέρω δραστηριοποίηση στον ξενοδοχειακό κλάδο εντός και εκτός Ελλάδος, επενδύει στο εγκαταλειμμένο κέντρο της Αθήνας. Ίσως από τους ελάχιστους που σε αυτή την δύσκολη συγκυρία και παρά το πλήγμα που έχει υποστεί η πρωτεύουσα ως προς την τουριστική της κίνηση, τολμάει.
Έτσι, πρόσφατα προχώρησε στην αγορά ενός κτιρίου στο Κολωνάκι προκειμένου να το μετατρέψει σε boutique hotel ή αλλιώς σε ξενοδοχείο τσέπης. Συγκεκριμένα, πρόκειται για μια πολυκατοικία του Μεσοπολέμου, στην οδό Πατριάρχου Ιωακείμ 36, όπου σήμερα στο ισόγειό της στεγάζεται ένα κατάστημα της Coco- Mat, της εταιρίας του οικιακού και ξενοδοχειακού εξοπλισμού οικολογικών συστημάτων ύπνου.
Τα σχέδια εκπονούνται αυτή την περίοδο για ένα ξενοδοχείο περίπου 30 δωματίων, όπου στο ισόγειο εκτός από το κατάστημα θα βρίσκεται και το lobby του ξενοδοχείου. Θα λειτουργεί όλον τον χρόνο, είναι κοντά στο μετρό και στοχεύει να προσελκύσει business πελατεία.
Η Coco- Mat ήδη διαθέτει στο χαρτοφυλάκιό της άλλα τέσσερα ξενοδοχεία. Πρόκειται για δύο ιδιόκτητα, ένα στην Κηφισιά (Ναυσικά), ένα στην Αμβέρσα και άλλα δύο στην Χαλκιδική και στην Βυτίνα αντίστοιχα.
Η επένδυση για το Ναυσικά, την πρώτη ιδιόκτητη μονάδα της Coco- Mat στην Ελλάδα, έφτασε στα 3,5 εκατ. ευρώ. Η εταιρία μάλιστα, έχει αγοράσει και όμορο οικόπεδο για την επέκταση της μονάδας με επιπλέον 16 δωμάτια. Επίσης, η Coco- Mat έχει εξαγοράσει ένα ξενοδοχείο στη Νίκαια της Γαλλίας, ενώ πληροφορίες θέλουν τον ιδρυτή της Παύλο Ευμορφίδη να βρίσκεται σε συζητήσεις και για την αγορά μιας ακόμη ξενοδοχειακής μονάδας στο Άμστερνταμ της Ολλανδίας, ενισχύοντας περαιτέρω την παρουσία του στο εξωτερικό. Τα καταστήματα που διαθέτει η εταιρία του δε, θα λειτουργούν και ως γραφεία κρατήσεων για τα ξενοδοχεία.
Αλέξανδρος Βασιλικός (Πρόεδρος Ένωσης Ξενοδόχων και ξενοδοχειακού ομίλου Airotel)
«Δεν γίνεται απόσβεση των απωλειών 4 ετών σε μια χρονιά»
«Αφού περάσαμε τέσσερα χρόνια μείωσης της τουριστικής κίνησης στην Αθήνα, η ανάκαμψη μπορεί να γίνει αλλά με προϋποθέσεις.
Δεν πιστεύω ότι θα αλλάξουν πολλά φέτος. Όταν κατεβαίνεις πέντε – πέντε τα …σκαλιά, στη συνέχεια τα ανεβαίνεις ένα – ένα.
Το τετράμηνο του 2013 ήταν πτωτικό για τα ξενοδοχεία της Αθήνας, δεν ήταν όμως τόσο αντιπροσωπευτική η εικόνα αυτή, καθώς έγιναν απεργίες, επεισόδια και αυτά που δυσφημούν την Αθήνα.
Είμαι από την φύση μου αισιόδοξος, αλλά θεωρώ ότι δεν πρέπει να πανηγυρίζουμε ήδη για τον ελληνικό τουρισμό.
Μπορεί να έχει ο ΣΕΤΕ την προσδοκία για 17 εκατομμύρια τουρίστες στην Ελλάδα, όμως θα πρέπει να δούμε αν και πώς μπορεί να κερδίσει και η Αθήνα από αυτή την προσέλευση.
Θεωρώ ότι η Αθήνα θέλει πολλή δουλειά για να αλλάξει η εικόνα της. Πρέπει να υπάρξει μια στρατηγική που σε δύο – τρία χρόνια θα έχει αλλάξει την εικόνα της.
Πρέπει να υπάρξει στρατηγική προβολής της, με τοποθεσίες – ορόσημα, όπως το Σύνταγμα, το Μουσείο κ.α.
Ακόμα και η άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα, θεωρώ ότι δεν θα ωφελήσει ιδιαίτερα φέτος τα ξενοδοχεία της Αθήνας.
Για να υπάρξουν θετικά στοιχεία από την κρουαζιέρα, πρέπει να γίνουν τα έργα υποδομής και το 2015 – 2016 να έχει δημιουργηθεί τέρμιναλ κρουαζιέρας στον Πειραιά, που να γίνει ανταγωνιστικό. Από την άλλη πλευρά, το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» δεν είναι καθόλου ανταγωνιστικό.
H Airotel
Η Airotel έχει τρία ξενοδοχεία στην Αθήνα και θεωρώ πως είναι πολύ δύσκολη η συγκυρία για να είμαστε αισιόδοξοι.
Δεν μπορεί να υπάρξει απόσβεση μέσα σε μια χρονιά, όσων χάσαμε τέσσερα ολόκληρα χρόνια, από την πρωτόγνωρη πτώση της πληρότητας.