Δύσκολο το στοίχημα Θεοδωρίδη για την ανάκαμψη, παρά την συμφωνία με τις τράπεζες
Το «σαράκι» της κρίσης εξακολουθεί να… τρώει την SATO. Η εταιρία που το όνομά της αποτελεί συνώνυμο του επίπλου γραφείου για σχεδόν μια 50ετία παίρνει σημαντική «ανάσα» μετά την συμφωνία εξυγίανσης που πέτυχε η οικογένεια Θεοδωρίδη με τις τράπεζες, μειώνοντας δραστικά τις υποχρεώσεις από τα 68 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ.
Όμως, η ουσιαστική «επανεκκίνησή» της, με όρους αγοράς, συνεχίζει να αποτελεί δύσκολη «αποστολή» για τον ιδρυτή της, Σωτήρη Θεοδωρίδη και τον γιο του Γιώργο που έχει αναλάβει τα ηνία της διοίκησης.
Κύκλοι του λιανεμπορίου κρατούν «μικρό καλάθι» για τις προσδοκίες που δημιουργήθηκαν μετά την πραγματικά μοναδική στην ιστορία της επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα και τόσο γρήγορη συμφωνία εξυγίανσης, τονίζοντας χαρακτηριστικά πως ναι μεν μπήκαν τα «πρώτα θεμέλια» για την… ανάσταση του άλλοτε κραταιού ομίλου, όμως, ο δρόμος μέχρι να ολοκληρωθεί το «χτίσιμο» του νέου οικοδομήματος είναι μακρύς και ανηφορικός.
Σε μια αγορά, όπως εκείνη του επίπλου, που συνεχίζει να «τρίζει» λόγω της ύφεσης στην οικονομία και της κάμψης της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών, με την πτώση του τζίρου να ξεπερνά την διετία 2012- 2013 το 25% (από 18% το 2011), το στοίχημα για την αναπτυξιακή πορεία της SATO και την επιστροφή της σε κερδοφορία κρίνεται από πολλούς δύσκολο και απαιτητικό.
Λιγότερα «πυρομαχικά»
Την τελευταία πενταετία (από το 2008), ο όμιλος βρίσκεται σε έναν «κλοιό» συνεχών ζημιογόνων χρήσεων. Το 2012 «έκλεισε» χαρακτηριστικά με διεύρυνση των ζημιών (στα 18,1 εκατ. ευρώ), ενώ και ο τζίρος της υποχώρησε κατά 60% περίπου, φτάνοντας μόλις τα 9,5 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα Σωτήρης και Γιώργος Θεοδωρίδης μετά από ένα «ψαλίδι διαρκείας» στο οποίο έχουν επιδοθεί τα τελευταία χρόνια με σκοπό τον περιορισμό του λειτουργικού κόστους, έχουν προχωρήσει σε λουκέτα καταστημάτων που δεν απέδιδαν τα αναμενόμενα και πλέον έχουν μείνει με λιγότερα «πυρομαχικά».
Με δύο καταστήματα SATO και πέντε ENTOS, τα οποία θα πρέπει να ξαναβάλουν δυναμικά στο «παιχνίδι» του ανταγωνισμού σε μια προσπάθεια να ενισχυθούν και τα έσοδα του ομίλου από τις πωλήσεις των προϊόντων του. Εγχείρημα επίσης, δύσκολο, όταν, σύμφωνα με εκτιμήσεις από τον ΟΟΣΑ, η ύφεση θα συνεχιστεί και το 2014, ενώ και οι «αντίπαλοι» της SATO στην Ελλάδα, κυρίως η Δρομέας και η ΙΚΕΑ του ομίλου Φουρλή, δεν θα μείνουν με «σταυρωμένα τα χέρια», προκειμένου να βγουν νικητές στην «κούρσα» προσέλκυσης καταναλωτών.
Ένας από τους άξονες πάνω στους οποίους στηρίχθηκε η συμφωνία εξυγίανσης με τους πιστωτές, είναι και η περαιτέρω μείωση κόστους και η συρρίκνωση των λειτουργικών δαπανών (χρεώσεις logistics, έξοδα διαφήμισης κ.α.), που από μόνο του σημαίνει ακόμη λιγότερα «όπλα» στη… μάχη της ανάπτυξης και του ανταγωνισμού.
Βέβαια, σημαντικό στήριγμα για την εταιρία αποτελεί η παροχή νέας χρηματοδότησης συνολικού ποσού 5 εκατ. ευρώ από τις τράπεζες (Εθνική Τράπεζα, Εμπορική και Eurobank), προκειμένου να εξοφληθούν και όλες οι οφειλές προς το Δημόσιο και τους εργαζόμενους, ωστόσο, σε αυτό που συμφωνούν πολλοί εκπρόσωποι της αγοράς είναι πως και αυτά είναι νέα δάνεια, που σημαίνει πως η εταιρία πρέπει να αυξήσει τα έσοδά της άμεσα από την εμπορική δραστηριότητά της, ώστε να μπορέσει στο μέλλον να σταθεί αυτόνομη και πιο ισχυρή στα «πόδια της».
Έτσι, ώστε και στις υποχρεώσεις της να είναι συνεπής και τα ταμεία της να ενισχυθούν. Ορισμένοι μάλιστα, δεν αποκλείουν πως αν τυχόν η οικογένεια Θεοδωρίδη χρειαστεί να προχωρήσει και σε μια νέα αναδιάρθρωση του δικτύου της, κλείνοντας εκ νέου καταστήματα, τότε θα χάσει έδαφος σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Ο στρατηγικός επενδυτής
Το σχέδιο εξυγίανσης της SATO προβλέπει μεταξύ άλλων και την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της εταιρίας μέσω νέου επενδυτή που θα εισφέρει στο μετοχικό κεφάλαιο περίπου 1 εκατ. ευρώ. Μια λύση την οποία επιδιώκουν πολλοί ελληνικοί όμιλοι, προκειμένου να μπει «ζεστό χρήμα» στα ταμεία τους, αλλά συναντούν δυσκολίες στην προσέλκυση των επενδυτών λόγω της επιφυλακτικότητας που διατηρούν οι τελευταίοι σχετικά με την ύφεση της οικονομίας.
Επιχειρηματικοί κύκλοι δε, κρίνουν πιο δύσκολο το εγχείρημα εξεύρεσης επενδυτών για τις εταιρίες επίπλου εξαιτίας της καθίζησης που έχουν υποστεί τα μεγέθη τους τα τελευταία πέντε χρόνια.
Πληροφορίες αναφέρουν πως η οικογένεια Θεοδωρίδη έχει κάνει κάποιες διερευνητικές επαφές με ενδιαφερόμενους, όμως, προς το παρόν δεν έχει ανακοινωθεί κάτι συγκεκριμένο. Επομένως, για εκείνη αποτελεί ένα ακόμη μεγάλο στοίχημα για τη νέα εποχή της SATO.
Σημειώνεται δε πως λόγο για τις οποιεσδήποτε εξελίξεις θα έχουν και οι τράπεζες, ως συμμετέχουσες στο μετοχικό κεφάλαιο της SATO, μετά την κεφαλαιοποίηση χρεών.
Το άνοιγμα στο παιδικό έπιπλο και την χονδρική – Το σχέδιο για την αλυσίδα ENTOS
Σωτήρης και Γιώργος Θεοδωρίδης έχουν στα… σκαριά ένα ακόμη σχέδιο στη «μάχη» που ετοιμάζονται να δώσουν για να «ορθοποδήσει» εμπορικά και πάλι η εταιρία τους.
Από την στιγμή που τα έπιπλα γραφείου δεν παρουσιάζουν την ίδια ζήτηση με το παρελθόν, ετοιμάζονται να δώσουν έμφαση στην αλυσίδα οικιακού εξοπλισμού ENTOS, πραγματοποιώντας πιο δυναμική είσοδο και στην αγορά του παιδικού επίπλου. Επιδιώκουν έτσι να αξιοποιήσουν και το κενό που αφήνει πίσω της η κατάρρευση της NEOSET, διεκδικώντας μερίδια αγοράς και από την συγκεκριμένη «δεξαμενή».
Παράλληλα, οι πληροφορίες αναφέρουν πως κάνουν άνοιγμα και στην αγορά της χονδρικής με συνεργασίες που πρόκειται να ανακοινωθούν σύντομα και την ανάληψη νέων αντιπροσωπειών.
Προβλέπεται μελλοντικά και η ενίσχυση του δικτύου της εταιρίας, με κάλυψη τμημάτων της αγοράς που παρουσιάζουν σημαντικά κενά, αλλά αυτό μπαίνει σε δεύτερο πλάνο για την ώρα.
Το θέμα είναι να αποδώσουν αυτές οι πρωτοβουλίες για να μπορέσει και πάλι να αποκτήσει το brand SATO- ENTOS την αίγλη που είχε και στο παρελθόν.