H αυξημένη ζήτηση για πετρελαιοειδή στην Τουρκία δίνει τα τελευταία χρόνια σημαντική ώθηση στις εξαγωγές των ελληνικών διυλιστηρίων, των ΕΛΠΕ και της Motor Oil, αντισταθμίζοντας ως ένα βαθμό την πτώση στην εγχώρια κατανάλωση.
Όπως αναφέρει η Ημερησία, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (International Energy Agency) αναφέρει στην τελευταία έκθεσή του ότι “τα τελευταία τρία χρόνια μεγάλα διυλιστήρια στη Μεσόγειο, ιδίως στην Ελλάδα και την Ισπανία, πέτυχαν αξιοσημείωτη αύξηση της παραγωγής τους, παρά την πτωτική τάση της εγχώριας ζήτησης” και προσθέτει ότι τα διυλιστήρια του ευρωπαϊκού νότου βρίσκονται σε καλύτερη κατάσταση από τα αντίστοιχα στη Βόρειο Ευρώπη, παρότι οι χώρες αυτές δεν έχουν πληγεί ιδιαίτερα από την ύφεση.
Ο ΙΕΑ όμως “βλέπει” ως πιθανό κίνδυνο για τα διυλιστήρια της Μεσογείου τις ρωσικές εξαγωγές ντίζελ προς την Ευρώπη, οι οποίες έχουν διευρυνθεί, ενώ μειώνονται οι εξαγωγές αργού πετρελαίου. Οι εισαγωγές gasoil στην Τουρκία έχουν αυξηθεί από το 2010 ως το πρώτο τρίμηνο του 2013 κατά 16% με τα ελληνικά διυλιστήρια να προμηθεύουν το μεγαλύτερο μέρος των αυξημένων ποσοτήτων. Η ΙΕΑ εκτιμά ότι η ζήτηση καυσίμων στην Τουρκία μπορεί να διπλασιαστεί την επόμενη δεκαετία, λόγω του ισχυρού ρυθμού οικονομικής ανάπτυξης και χαρακτηρίζει τη χώρα ως στρατηγικής σημασίας, καθώς εισάγει όλες σχεδόν τις ποσότητες πετρελαίου και αερίου που χρειάζεται.