Επαναφέρει την πρόταση σωτηρίας του ελληνικού τουρισμού, αλλά τονίζει ότι η Αθήνα είναι ακριβή…
Τη δημιουργία νέων βάσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και την μεταφορά 10 εκατ. τουριστών στην Ελλάδα, έως το 2017, με αντάλλαγμα την κατάργηση του «Σπατόσημου» για τις νέες διαδρομές και τη μείωση των τελών του «Ελ. Βενιζέλος» κατά 5 ευρώ ανά επιβάτη, πρότεινε την Πέμπτη η Ryanair.
Σε συνέντευξη Τύπου, την οποία παραχώρησε στην Αθήνα η αναπληρώτρια διευθύντρια ανάπτυξης δρομολογίων της εταιρίας, κυρία Κέιτ Σέρι, η Ryanair επανέλαβε την πρότασή της για την «σωτηρία» του ελληνικού τουρισμού. Κατά την πάγια επικοινωνιακή πρακτική της Ryanair σε όλη την Ευρώπη, η κυρία Σέρι κατηγόρησε τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών για υψηλά τέλη, ενώ χαρακτήρισε ως μονοπώλιο την Aegean Airlines.
Μόνο η Ryanair, είπε, μπορεί να φέρει αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 40% και συμπλήρωσε ότι η διεθνής πρόσβαση στην Ελλάδα είναι μη ανταγωνιστική, αφού άλλες πόλεις είναι αρκετά φτηνότερες, ενώ υποστήριξε ότι το «Ελ. Βενιζέλος» είναι κλειστό για τις εταιρίες χαμηλού κόστους. Έτσι, ισχυρίστηκε ότι η ελληνική πρωτεύουσα είναι κατά πολύ ακριβότερη σε σχέση με άλλες ανταγωνιστικές μητροπόλεις, όπως η Μαδρίτη και η Ρώμη.
Η Ryanair υποστηρίζει ότι μπορεί να φέρει 10 εκατ. επιβάτες έως το 2017, εκ των οποίων τέσσερα εκατ. στην Αθήνα, δύο εκατ. στη Θεσσαλονίκη και τέσσερα εκατ. στους υπόλοιπους αερολιμένες, ενώ υπόσχεται να αντικαταστήσει το κενό χωρητικότητας των υπόλοιπων αερογραμμών.
Αυτά 10 εκατ. επιβατών, είπε η κυρία Σέρι, θα φέρουν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, 4,5 εκατ. νέους τουρίστες στην Ελλάδα και 4,5 δισ. ευρώ έσοδα για την εθνική οικονομία. Επίσης, σημείωσε ότι η εμπλοκή της στο εσωτερικό θα φέρει φτηνότερα εισιτήρια, η δε φτηνότερη πρόσβαση θα οδηγήσει σε οικονομική ανάπτυξη.
Πρόθεση της εταιρίας, είπε, είναι το πλάνο να ξεκινήσει από τον Οκτώβριο του 2013 με την δημιουργία δύο βάσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και την εγκατάσταση της σε Μυτιλήνη, Καβάλα και Ιωάννινα, εγκαινιάζοντας συνολικά περισσότερα από 150 δρομολόγια, που θα δημιουργήσουν 8.500 νέες δουλειές.
«Μόνο η Ryanair μπορεί να προσφέρει αυτή την επιβατική κίνηση στην Ελλάδα» τόνισε η κυρία Σέρι, υπογραμμίζοντας ότι για όλα αυτά δεν θα χρειαστεί καμία επένδυση από πλευράς Δημοσίου.
Οι προϋποθέσεις που έθεσε για την έναρξη του επιχειρηματικού σχεδίου είναι:
– Το «Σπατόσημο» να παραμείνει 12 ευρώ ανά επιβάτη για όλα τα υπάρχοντα δρομολόγια και όλες τις αεροπορικές εταιρίες
– Να υπάρχουν μηδενικοί αεροπορικοί φόροι σε νέα δρομολόγια για όλες τις αερογραμμές
– Να μειωθούν κατά 5 ευρώ ανά επιβάτη τα τέλη του «Ελ. Βενιζέλος» για όλες τις αερογραμμές στην Αθήνα.
Εάν αυτά προχωρήσουν, συμπλήρωσε η κυρία Σέρι, τότε η Ryanair θα ξεκινήσει δρομολόγια από Αθήνα για Σεβίλλη, Βαλένθια, Πάλμα, Μπριστολ, Γλασκώβη, Λίβερπουλ, Λονδίνο, Τράπανι, Ρώμη, Μπολόνια, Πίζα, Μιλάνο, Βενετία, Ρώμη, Παρίσι, Μέμινγκεν, Βάδη, Ντίσελντορφ, Άιντχόβεν, Όσλο, Γκέτενμπουργκ, Μπίλουντ, Βρέμη, Βρόκλαβ, Φρανκφούρτη, Κάουνας και Πάφο.
Η υπεύθυνη της εταιρείας σημείωσε ότι για την πρόταση έχουν ενημερωθεί τα υπουργεία Υποδομών, Τουρισμού και Οικονομικών, ωστόσο, τόνισε ότι η εταιρεία την επαναφέρει, λόγω του ανασχηματισμού. Όπως υπογράμμισε, πλέον οι όποιες αποφάσεις θα ληφθούν από την κυβέρνηση, ενώ τόνισε ότι η Ryanair είναι έτοιμη να ανταποκριθεί άμεσα. «Η Ryanair δεν θα αυξήσει το κόστος των αεροδρομίων και δεν θα κανιβαλίσει την υπάρχουσα κίνηση», συμπλήρωσε.
Η κυρία Σέρι υποστήριξε ότι η Ryanair έχει μέση τιμή εισιτηρίου τα 42 ευρώ, ποσό που είναι έξι φορές φτηνότερο από τους ναύλους της Olympic Air, ενώ τόνισε ότι η Ιρλανδική αεροπορική εταιρία, χαμηλύ κόστους μπορεί να δημιουργήσει ζήτηση στην αγορά, λόγω των χαμηλών της κομίστρων.
Επίσης, τόνισε ότι η Olympic και η Aegean κόβουν εσωτερικά και διεθνή δρομολόγια, ενώ συμπλήρωσε ότι η δεύτερη διακόπτει πτήσεις και αυξάνει τις τιμές, «κάτι που είναι αναπόφευκτο όταν μειώνεται η χωρητικότητα», προβλέποντας, μάλιστα, αυξήσεις από τον Οκτώβριο.
Η κυρία Σέρι σημείωσε ότι η Αθήνα έχει χάσει 5 εκατ. επιβάτες, λόγω του υψηλού κόστους του αεροδρομίου της, ενώ ισχυρίστηκε ότι και τα περιφερειακά αεροδρόμια είναι «μη ανταγωνιστικά» από την πλευρά της τιμολόγησης.
Ωστόσο, τόνισε ότι παρόλο αυτό το «εχθρικό» περιβάλλον, η Ryanair έχει επεκταθεί στην Ελλάδα, καθώς εκτελεί 85 διαδρομές από 10 αεροδρόμια και διατηρεί την τρίτη θέση από πλευράς επιβατικής κίνησης, μεταφέροντας 1,4 εκατ επιβάτες.
Όπως παρατήρησε, η δυναμική του ελληνικού τουρισμού παραμένει ανεκμετάλλευτη, αφού η Ελλάδα έχει ελλιπή συνδεσιμότητα και ισχυρή εποχικότητα, ενώ τόνισε ότι η αεροπορική δραστηριότητα στη χώρα είναι χαμηλότερη από ό,τι το 2000.
Η κυρία Σέρι σχολίασε ότι το μονοπώλιο στις πτήσεις εσωτερικού είναι κακό για την αεροπορία και τόνισε ότι οι τιμές της Αθήνας (μέσος όρος 70 ευρώ), η οποία έχει και τις χαμηλότερες διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις κατά κεφαλήν, είναι ακριβότερες από τη Μαδρίτη (42 ευρώ), τη Βαρκελώνη (30 ευρώ), τη Ρώμη (38 ευρώ) και το Μιλάνο (29 ευρώ).
Έτσι, παρατήρησε ότι ο μέσος ναύλος εσωτερικού στην Αθήνα είναι έως και κατά 141% ακριβότερος, λόγω της έλλειψης ανταγωνισμού, που σημαίνει υψηλές τιμές και χαμηλή ζήτηση, και θα οδηγήσει, κατά την εκτίμηση της Rynair, στην απώλεια 1,4 εκατ. αεροπορικών θέσεων.
Ειδικότερα, η κυρία Σέρι εκτίμησε ότι μεταξύ Οκτωβρίου 2012 – Οκτωβρίου 2013, η μείωση των διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων από Αθήνα θα φτάσει:
– Το 28% για τη Θεσσαλονίκη
– Το 70% για την Κέρκυρα
– Το 36% για το Ηράκλειο
– Το 7% για την Κω
– Το 36 για τη Ρόδο
Μάλιστα, παρατήρησε ότι είναι φτηνότερο να πετάξει κανείς από την Κέρκυρα για το Μιλάνο (30 ευρώ), παρά από την Αθήνα για την Κέρκυρα (90 ευρώ).
Σύμφωνα με την κυρία Σέρι, η οποία επικαλέστηκε μελέτη του Διεθνούς Συμβουλίου Αεροδρομίων, η Αθήνα απώλεσε πέντε εκατ. επιβάτες, και μαζί τους 5.000 άμεσες και άλλες τόσες έμμεσες θέσεις απασχόλησης για τον ίδιο λόγο.
Όπως είπε, το «Ελ. Βενιζέλος» θεωρεί ότι για όλα αυτά φταίει η κρίση, όμως η άποψη της Ryanair είναι ότι εάν υπάρξουν κίνητρα για τις αεροπορικές, θα υπάρξει ανάκαμψη. Μάλιστα, θεώρησε ότι η κατάσταση δεν θα αλλάξει, εάν δεν υπάρξουν ανταγωνιστικές τιμές, σημειώνοντας ότι οι εταιρείες χαμηλού κόστους οδηγούν το άρμα της αεροπορικής ανάπτυξης.
Η κ. Σέρι πρόσθεσε ότι φαντάζεται πως οι ανταγωνιστές της δεν πρέπει να είναι ενθουσιασμένοι με το ενδεχόμενο εμπλοκής της στην Ελλάδα, υποστήριξε ότι η εταιρία συνεχίζει να μιλάει με το «Ελ. Βενιζέλος», το οποίο χαρακτήρισε ως το ακριβότερο αεροδρόμιο στην Ευρώπη.
Επίσης, υποστήριξε έμμεσα τον «γάμο» Aegaen- Olympic, σχολιάζοντας ότι οι συγκεντρώσεις στην αεροπορική αγορά θα είναι αναπόφευκτες στην Ευρώπη, όπου προέβλεψε ότι θα μείνουν 4 μεγάλοι όμιλοι και 2-3 εταιρίες χαμηλού κόστους, όμως σημείωσε ότι το μέλλον των δύο εταιρειών είναι αβέβαιο.
Ακόμη, επιτέθηκε στις υπόλοιπες εταιρείες χαμηλού κόστους, τις οποίες κατηγόρησε ως «κατά δήλωση» low cost, ενώ πρόσθεσε ότι η Rynair θα αυξήσει τις πτήσεις από πέντε σε έξι ανά εβδομάδα στο δρομολόγιο Θεσσαλονίκη – Χανιά.
Παράλληλα, απέφυγε να κάνει προβλέψεις για την εξέλιξη του ελληνικού τουρισμού, καθώς όπως είπε, είναι ανοιχτή η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης των περιφερειακών αερολιμένων και δεν είναι γνωστό ποιο θα είναι το κόστος που μελλοντικά θα έχουν.