Κόντρες και με τους εργαζόμενους – Οι ζημιές μετά από 30 χρόνια κερδών, τα λάθη και οι δυσκολίες με το «Δουμπιά»
«Αδειάζουν» τα μπουκάλια της Μαλαματίνα. Η οικονομική κρίση… τσούγκρισε και με την ιστορική εταιρία οινοποιΐας και εμφιαλωμένων νερών των κ.κ. Κώστα και Κατερίνας Μαλαματίνα.
Οι Μακεδόνες επιχειρηματίες βρίσκονται το τελευταίο διάστημα αντιμέτωποι με ένα «βαρύ φορτίο» προβλημάτων, τα οποία «θαμπώνουν» την εικόνα ενός από τα πιο ηχηρά brand names στην αγορά του κρασιού και του νερού και μιας εταιρίας που το 2011 είχε βραβευθεί για το επιχειρηματικό της περιβάλλον και για τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξής της.
Oι ζημίες ύψους 1,10 εκατ. ευρώ το 2012, για πρώτη φορά μετά από τρεις δεκαετίες σταθερά υψηλής κερδοφορίας (0,68 εκατ. ευρώ το 2011), οι κόντρες με τους εργαζόμενους που ξέσπασαν το προηγούμενο δίμηνο, αλλά και οι δυσκολίες στην προώθηση του φυσικού ανθρακούχου νερού «Δουμπιά» αποτελούν τα «καυτά» ζητήματα που απασχολούν τη διοίκηση της επιχείρησης στις συσκέψεις με τους στενούς της συνεργάτες και τα οποία επιζητούν άμεσα λύση.
Παρά τον αδύναμο ανταγωνισμό από άλλες οινοποιητικές εταιρίες, καθώς το σήμα της ρετσίνας «Mαλαματίνα» είναι κυρίαρχο, ειδικά στην Bόρεια Eλλάδα, τα έσοδα του ομίλου, που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, υποχώρησαν πέρυσι κατά 9% σε ποσοστό και κατά 2,21 εκατ. ευρώ σε αξία, αγγίζοντας τα 22,49 εκατ. ευρώ (από 27,40 εκατ. ευρώ το 2011), λόγω της συρρίκνωσης της εγχώριας ζήτησης. Άλλωστε, σε περιόδους οικονομικών δυσχερειών, ο κλάδος των ποτών, αλλά και των εμφιαλωμένων νερών συνήθως πλήττεται περισσότερο, αφού η αγορά προϊόντων τέτοιου είδους θεωρείται «πολυτέλεια».
Xαρακτηριστικό είναι πως στο απόγειο της ισχύος της την τελευταία δεκαετία η βιομηχανία «Mαλαματίνας E. & Yιός» το έτος 2007, είχε καταγράψει πωλήσεις 29,18 εκατ. ευρώ, κέρδη προ φόρων 6,40 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 4,62 εκατ. ευρώ. Μεγέθη που καταδεικνύουν την διαφορά του χθες και του σήμερα και τις δραματικές αλλαγές στην αγοραστική δύναμη των πολιτών μέσα στο πέρασμα των χρόνων.
Η διευθύνουσα σύμβουλος της «Μαλαματίνα», Κατερίνα Μαλαματίνα, παρά τις δυσκολίες, φαίνεται ότι αναπροσαρμόζει την στρατηγική της εταιρίας στα καινούρια δεδομένα. Με γνώμονα ότι το brand name του κρασιού αποτελεί σημαντικό εχέγγυο, σκοπεύει να προχωρήσει στην περαιτέρω ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητάς της με βασικό στόχο να αντισταθμίσει τις εγχώριες απώλειες, αλλά και να προωθήσει τα προϊόντα της στα ράφια μεγάλων αλυσίδων του λιανεμπορίου στο εξωτερικό, «διεθνοποιώντας» με αυτό τον τρόπο περισσότερο την ιστορική ελληνική φίρμα.
Και αυτό γιατί μέχρι σήμερα οι εξαγωγές ήταν περιορισμένες, με τις πληροφορίες να κάνουν λόγο για ποσοστό μόλις 7% με 8% επί των συνολικών πωλήσεων της επιχείρησης, γεγονός που της κοστίζει ως προς τα αποτελέσματά της, όπως παρατηρούν κύκλοι της αγοράς κρασιού.
Ο άλλος άξονας, στον οποίο κινείται η κα Μαλαματίνα για να επανέλθει ο όμιλος σε «τροχιά» ανάκαμψης, είναι οι περικοπές του λειτουργικού κόστους, οι οποίες «πέρασαν» μέσα και από τις μειώσεις για μισθολογικές δαπάνες των εργαζομένων.
Γκρίνιες
Η απόφαση για «ψαλίδισμα» των αποδοχών ήταν εκείνη που «πυροδότησε» γκρίνιες και κόντρες με τους εργαζόμενους του ομίλου, γεγονός επίσης πρωτόγνωρο για τα δεδομένα και την ιστορία της «Μαλαματίνα».
Μέχρι πρότινος ουδέποτε διοίκηση και εργαζόμενοι, είχαν συγκρούσεις, δεν είχαν υπάρξει καθυστερήσεις στην καταβολή των δεδουλευμένων και γενικότερα πάντα υπήρχε μεταξύ τους, ένα καλό και συναινετικό κλίμα.
Όμως, προ τετραμήνου, που η εταιρία ζήτησε την χρονική επέκταση της ήδη υπάρχουσας σύμβασης και την διεύρυνση των μειώσεων σε επιδόματα και παροχές, δημιουργήθηκε ένταση. Τότε οι εργαζόμενοι, με εξώδικο, ζήτησαν την υπογραφή νέας σύμβασης με αιτήματα μεταξύ άλλων, την 5ήμερη εργασία χωρίς μείωση αποδοχών, την «μη υιοθέτηση αντεργατικών νόμων και διαταγμάτων», την κατάργηση των εργολαβιών και την κάλυψη των κενών θέσεων με ανέργους του κλάδου, αναπροσαρμογή των επιδομάτων, ιατροφαρμακευτικής κάλυψης κ.ά. Η κρίση φέρνει… γκρίνιες ως γνωστόν και αυτό αποδείχθηκε και από την περίπτωση της Μαλαματίνα.
Δεν βρήκε «ίαση»
Όταν το 2009 το ζεύγος Μαλαματίνα πήρε την απόφαση να πραγματοποιήσει είσοδο στον τομέα των εμφιαλωμένων νερών, είχε θέσει πολύ υψηλά τον «πήχη». Η εταιρία εκμεταλλεύεται το φυσικό ανθρακούχο νερό «Δουμπιά» και εμφιαλώνει το φυσικό μεταλλικό νερό με την επωνυμία «Νεράκι» στο Καϊμακτσαλάν. Ωστόσο, αν και οι αρχικές προσδοκίες ήταν μεγάλες, οι δυσκολίες που έχει συναντήσει η Μαλαματίνα στην προώθηση της «Δουμπιά» είναι πολλές, με αποτέλεσμα (σύμφωνα με τα τελευταία δημοσιοποιημένα στοιχεία) το μερίδιο αγοράς της να φτάνει μόλις το 5%.
Πριν από λίγο καιρό, η διοίκηση είχε την ιδέα να βάλει το «Δουμπιά» στους ιαματικούς χώρους, όπως είχαν κάνει και η «Κορπή» και το «Ξινό Νερό». Πρώτος στόχος ήταν τα ιαματικά λουτρά της Β. Ελλάδος. Ο ιαματικός τουρισμός έπαθε όμως, καθίζηση φέτος και έτσι απέτυχε το σχέδιο της Μαλαματίνα. Το 2012, οι πωλήσεις του «Δουμπιά» ήταν 0,53 εκατ. ευρώ και οι ζημιές ανήλθαν στα 1,54 εκατ. ευρώ.
Πλήγμα το «διαζύγιο» με το Ξινό Nερό
Ένα ακόμη εγχείρημα που δεν «βγήκε» στην Mαλαματίνα είναι και η αντιπροσώπευση που ανέλαβε, πριν από μια τετραετία, του «Ξινού Nερού», το οποίο εκμεταλλεύεται ο δήμος Aμυνταίου. Mάλιστα, η άλλοτε ανέφελη συνεργασία εξελίχθηκε σε μια εντεινόμενη σύγκρουση, η οποία κατέληξε σε «διαζύγιο» πριν από λίγο καιρό. Mια εξέλιξη που, όπως υποστηρίζουν κύκλοι της αγοράς εμφιαλωμένου νερού, αποτέλεσε πλήγμα για την ιστορική εταιρία.
Πρώτον, γιατί το «Ξινό Nερό» παρουσιάζει δυναμική άνοδο στον κλάδο και δεύτερον, επειδή η καταγγελία της σύμβασης με τον δήμο Aμυνταίου έγινε μέσα σε τεταμένη ατμόσφαιρα, με τους εκπροσώπους του δήμου να κάνουν λόγο για μη τήρηση δεσμεύσεων από την πλευρά της Mαλαματίνα, επιφέροντας έτσι «χτύπημα» στο κύρος της. Πιο συγκεκριμένα, υπήρχε δυσαρέσκεια για την επένδυση των 8 εκατ. ευρώ που είχε συμφωνήσει πως θα κάνει σε παραγωγικό επίπεδο η Mαλαματίνα και η οποία δεν υλοποιήθηκε, αλλά και για τους οικονομικούς στόχους που είχαν τεθεί για το «Ξινό Nερό», που, σύμφωνα με τον δήμο Aμυνταίου, δεν επιτεύχθηκαν.