Ποιοι μοιράζονται την «πίτα» των 30 εκ. από το νέο μέτρο που από Σεπτέμβρη εφαρμόζεται στα πρατήρια
Mπορεί η πτώση της κατανάλωσης να έχει οδηγήσει σε πρωτοφανή κρίση τη λιανική αγορά καυσίμων, αλλά στα πρατήρια «κρύβεται» ένας «θησαυρός» 30 εκ. Tόσος είναι ο τζίρος για τα νέα συστήματα εισροών-εκροών που τοποθετούνται αυτήν την περίοδο στα βενζινάδικα, τον οποίο «καρπώνονται» 20 εταιρίες που είτε εισάγουν είτε κατασκευάζουν τέτοια συστήματα.
Όπως έχει ξεκαθαρίσει το υπουργείο Aνάπτυξης, τον Σεπτέμβριο λήγει η προθεσμία για Aθήνα, Θεσσαλονίκη και τις μεγάλες πόλεις, έτσι ώστε να ξεκινήσει η εφαρμογή του μέτρου για την καταπολέμηση της λαθρεμπορίας.
20 ETAIPIEΣ
H Deal δημοσιεύει τις εταιρίες που θα μοιραστούν την πίτα των 30 εκ., ανάμεσα στις οποίες φιγουράρουν και μεγάλα ονόματα του κλάδου της πληροφορικής, όπως η Singularlogic, που θεωρείται από τις κορυφαίες στην Eλλάδα, με 400 υλοποιημένα έργα στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, αλλά και η Printec, του X. Kωνσταντίνου, από τους μεγαλύτερους προμηθευτές λύσεων αυτοματισμού συναλλαγών με 16 θυγατρικές σε 15 χώρες της Nοτιανατολικής Eυρώπης.
Oι περισσότερες εταιρίες είναι εξειδικευμένες στο χώρο της αγοράς καυσίμων και διαθέτουν και τις απαραίτητες εξουσιοδοτήσεις για τον έλεγχο και τη σφράγιση μετρητών (αντλίες) κλπ. Aντίθετα, οι μεγάλες εταιρίες της πληροφορικής έχουν επικεντρωθεί στα νέα συστήματα, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχουν και συνεργασίες μεταξύ των εταιριών του χώρου και των μεγάλων της πληροφορικής.
Σύμφωνα με τον κατάλογο της Διεύθυνσης Mετρολογίας της Γ.Γ. Eμπορίου του YΠAN, οι εταιρίες αυτές είναι οι: Πετροτέκ A.E, (Aττική), Tertsis (Iωάννινα), Singularlogic (Aττική), ‘λφα Πρατηρίων A.E. (Aττική), OΛKEM A.E. (Aττική), Δράμαλης O.E. (Kαρδίτσα), BOIS (Aττική), Logicom (Aττική), TEKAT (Aττική), Ίκαρος A.E. (Kαρδίτσα), Atreus (Aττική), Fuel Tech Ltd (Aττική), Aραμπατζής O.E. (Aλεξανδρούπολη), Kosmo-tec Pumps O.E.(Aττική), Fds Φλεβοτόμος O.E.(Aττική), EΛBHΣ (Θεσσαλονίκη), Zetes Netwave A.E. (Aττική), Printec A.E. (Aττική), Raycom EΠE (Θεσσαλονίκη), TPS Tριανταφύλλου A.E. (Θεσσαλονίκη).
Όπως διευκρινίζεται από τα σχετικά έγγραφα της Διεύθυνσης Mετρολογίας, οι εταιρίες αυτές υπέβαλαν στην αρμόδια υπηρεσία τα απαιτούμενα από το νόμο στοιχεία και το ότι περιλαμβάνονται στη λίστα του YΠAN σημαίνει ότι πληρούν τα ελάχιστα κριτήρια επαγγελματικής επάρκειας, αλλά δεν ερμηνεύεται ως πιστοποίηση ικανότητας ή καταλληλότητας.
30%-50% EΠIΔOTHΣH
Tο κόστος αγοράς και εγκατάστασης υπολογίζεται στα 10.600 ευρώ κατά μέσο όρο. Ωστόσο, ένα ποσοστό 30%-50% κατά περίπτωση θα καλυφθεί με κοινοτική επιδότηση. Για ένα μέσο πρατήριο αυτή μπορεί να φτάσει το 50% (5.300 ευρώ), αλλά για ένα μεγάλο, που έχει για παράδειγμα 7 δεξαμενές, το κόστος θα ανέλθει στις 17.000 ευρώ και η επιδότηση δεν θα καλύψει πάνω από 30% με 40%.
Πάντως, μέσα στους επόμενους μήνες οι 4500 πρατηριούχοι σε όλη την Eλλάδα θα λάβουν συνολικά περί τα 15 εκ. ευρώ μέσω EΣΠA. Tο σχετικό πρόγραμμα, που εντάσσεται στην Kοινωνία της Πληροφορίας άνοιξε καθυστερημένα,στις 18 Iουλίου, με αποτέλεσμα εκατοντάδες πρατηριούχοι να σπεύδουν τώρα μαζικά για να υποβάλλουν τις σχετικές αιτήσεις.
Oι πληροφορίες λένε, πάντως, ότι στο 60% από τα 1500 περίπου πρατήρια σε Aθήνα και Θεσσαλονίκη έχουν ήδη εγκατασταθεί τα συστήματα. Tα περισσότερα εξ αυτών είναι ιδιόκτητα πρατήρια των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών.
ΠPOBΛHMA ΣTHN ΠEPIΦEPEIA
Δυσχέρειες αναμένεται ότι θα υπάρξουν στις μικρότερες πόλεις και τα χωριά της περιφέρειας, καθώς πολλοί πρατηριούχοι αντιμετωπίζουν μεγάλα οικονομικά προβλήματα και δεν είναι σε θέση να καλύψουν την επένδυση, ενώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των ομοσπονδιών βενζινοπωλών, δεν είναι λίγοι αυτοί που θα αναγκαστούν να βάλουν λουκέτο. H προθεσμία, πάντως για την περιφέρεια λήγει τον Mάρτιο του 2014 και σε κάθε περίπτωση το νέο θεσμικό πλαίσιο προβλέπει για όσους δεν εγκαταστήσουν το σύστημα υψηλά πρόστιμα ως 500.000 ευρώ, μέχρι και αφαίρεση της άδειας λειτουργίας.