Για την πώληση του ενός από τα δύο οικόπεδα που διαθέτει η εταιρία στην περιοχή
Μπορεί η Αίγυπτος να σπαράσσεται από τις εμφύλιες συγκρούσεις, αυτό όμως δεν εμποδίζει την διοίκηση της Μηχανικής να αναπτύσσει έντονη δραστηριότητα, με στόχο την εξασφάλιση ρευστότητας.
Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου και η κόρη του Μελίνα, έχουν αρχίσει συζητήσεις με Αιγύπτιους αγοραστές, διαπραγματευόμενοι την πώληση του ενός από τα δύο οικόπεδα, που διαθέτει η Μηχανική στη χώρα. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, οι συζητήσεις έχουν προχωρήσει αρκετά και οι δύο πλευρές βρίσκονται πολύ κοντά σε συμφωνία, η οποία δεν αποκλείεται να ολοκληρωθεί στο αμέσως προσεχές διάστημα. Είναι γεγονός ότι η διοίκηση της Μηχανικής εντείνει τις προσπάθειές της εκτός Ελλάδας, ώστε να εξασφαλίσει ανάσες ρευστότητας και να «κλείσει» τα μέτωπα που έχουν ανοίξει λόγω της κρίσης, αλλά και λόγω της παντελούς απουσίας διαγωνισμών ή εκτέλεσης νέων έργων στην Ελλάδα. Η Αίγυπτος μπορεί να αποτελεί νέο πεδίο δράσης για την Μηχανική, όμως η μεγαλύτερη δραστηριότητα αναπτύσσεται στη Ρωσία, όπου ήδη η εισηγμένη ελληνική κατασκευαστική πούλησε το συγκρότημα «Μέγας Αλέξανδρος» εισπράττοντας 27 εκατ. ευρώ. Η πώληση αυτή αποτελεί ιδιαίτερα επιτυχημένη κίνηση για την Μηχανική. Η διευθύνουσα σύμβουλος της εισηγμένης Μελίνα Εμφιετζόγλου εξηγεί: «Ο “Μέγας Αλέξανδρος” πουλήθηκε 27 εκατ. ευρώ σε Ρώσο επενδυτή, όταν οι τράπεζες το είχαν εκτιμήσει για 4,8 εκατ. ευρώ. Το ποσό μάλιστα θα ήταν μεγαλύτερο, αλλά η πώληση αφορούσε μόνο τις υπόγειες εργασίες και ένα μέρος του συγκροτήματος γραφείων και καταστημάτων που κατασκευάζαμε. Αν είχε ολοκληρωθεί το έργο, η πώληση θα ήταν ασφαλώς πολύ πιο επικερδής για μας».
Από την άλλη πλευρά, η Μηχανική έχει έρθει ήδη σε συμφωνία, επίσης με Ρώσο επενδυτή για την πώληση του συγκροτήματος «Ήρα». Στο συγκεκριμένο συγκρότημα οι εργασίες έχουν προχωρήσει πολύ περισσότερο από ό,τι στο «Μέγας Αλέξανδρος» και υπολείπεται μόλις ένα 15% για να ολοκληρωθεί το έργο.
Κόντρα με το ρωσικό Δημόσιο
Σε επίπεδο πώλησης των συγκροτημάτων της Μηχανικής στη Ρωσία, έδειχναν όλα να βαίνουν καλώς, ωστόσο πρόσφατα η εισηγμένη ήρθε αντιμέτωπη με το ρωσικό Δημόσιο. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με δημοσιεύματα του ρωσικού τύπου, η θυγατρική της Μηχανικής στη Μόσχα, δεν έχει καταβάλλει συνολικά περίπου 2,6 εκατ. ευρώ, για έκταση έξι εκταρίων, που νοίκιαζε στο Κίμκι.Το Κίμκι είναι μία πόλη, βορειοδυτικά της περιφέρειας της Μόσχας, με περίπου 200.000 κατοίκους. Εκεί η Μηχανική σχεδίαζε την υλοποίηση συγκροτήματος κατοικιών επιφάνειας από 190.000 τ.μ. έως 207.000 τ.μ.
Εξαιτίας της οφειλής αυτής, σύμφωνα με τα σχετικά δημοσιεύματα, οι αρχές της πόλης Κίμκι κατήγγειλαν τη χρηματοδοτική σύμβαση. Η διοίκηση πάντως της Μηχανικής δεν φαίνεται να ανησυχεί: «Είναι αλήθεια πως εξαιτίας της κρίσης, δημιουργήθηκε μια οφειλή, από την καθυστέρηση όχι όλου του ποσού των ενοικίων, όπως αναφέρουν οι Ρώσοι, αλλά τμημάτων. Επειδή αντιμετωπίζαμε πρόβλημα, καταθέσαμε αίτηση για ρύθμιση της οφειλής. Το πρωτοβάθμιο δικαστήριο που έγινε το κερδίσαμε. Είχαμε όμως την ατυχία να αλλάξουν οι αρχές στην περιοχή και η περιφέρεια να είναι εχθρική απέναντι στους ξένους επενδυτές. Πάντως δεν μας φοβίζει τίποτε, γιατί έχουμε συμβόλαιο που δεν λύεται». Όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, οι αρχές του Κίμκι δεν έχουν τη δυνατότητα να προχωρήσουν στη λύση χρηματοδοτικής μίσθωσης διάρκειας πέντε ετών, χωρίς να υπάρχει δικαστική απόφαση. Στη Pωσία ο όμιλος Eμφιετζόγλου έχει επενδύσει 200 εκ ευρώ. H Mηχανική Pωσίας έχει μετοχικό κεφάλαιο 80 εκ. ευρώ και έχει αγοράσει 7 οικόπεδα με επενδυτικά συμβόλαια και ένα ιδιόκτητο 700 στρεμμάτων.
Κλείνει «μέτωπα»
Η εκτός Ελλάδας δραστηριότητα αυτή της Μηχανικής, της έχει δώσει σημαντικές ανάσες ρευστότητας, μέσω της οποίας τακτοποιεί υποχρεώσεις προς το Δημόσιο και τους εργαζόμενους, που έχουν αυξηθεί εξαιτίας της κρίσης στην Ελλάδα και της απουσίας νέων έργων. Έτσι κατάφερε να εξασφαλίσει ασφαλιστική και φορολογική ενημερότητα. Μπορεί η Μηχανική να τακτοποιεί τις υποχρεώσεις της προς το Δημόσιο, το οποίο όμως είναι υπεύθυνο για τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετωπίζει η εισηγμένη, αφού οι οφειλές του Δημοσίου υπολογίζεται ότι ανέρχονται σε περισσότερα από 250 εκατ. ευρώ από εκτελεσθέντα έργα. Σύμφωνα με την κ. Εμφιετζόγλου πάντως, έχει αρχίσει να φαίνεται… αχνά «φως στο τούνελ», καθώς το Δημόσιο έχει αρχίσει να πληρώνει δειλά – δειλά μέρος των οφειλών του, το οποίο όμως δεν αποτελεί λύση για την Μηχανική, αν δεν έχει συνέχεια.
Η Μελίνα Εμφιετζόγλου ξεσπάει για την κατάσταση στην Ελλάδα
«Χωρίς εγγυητικές επιστολές μας εξοντώνουν»
Η απουσία νέων μεγάλων έργων στην Ελλάδα, αποτελεί το μεγαλύτερο «αγκάθι» για τους εγχώριους κατασκευαστικούς ομίλους. Για την Μηχανική υπάρχει όμως ένα πρόσθετο σημαντικό πρόβλημα. Ότι και να προκηρυχθούν διαγωνισμοί δεν θα μπορέσει να εξασφαλίσει εγγυητικές επιστολές από τις τράπεζες εξαιτίας των δανείων που ανέρχονται σε 160 εκατ. ευρώ, με ληξιπρόθεσμες οφειλές.
Οι διαπραγματεύσεις της διοίκησης με τις τράπεζες για ρύθμιση των δανείων συνεχίζονται με έντονο ρυθμό, ωστόσο η Μελίνα Εμφιετζόγλου ξεσπάει: «Προσπαθούμε εδώ και τόσο καιρό να ρυθμίσουμε τα δάνειά μας, αλλά συναντάμε δυσκολίες και δεν μας δίνουν εγγυητικές επιστολές. Υπάρχουν όμως κατασκευαστικοί όμιλοι που έχουν δάνεια 2 δισ. ευρώ -και όχι 160 εκατ. ευρώ- και τους δίνουν εγγυητικές επιστολές. Αυτά είναι περίεργα πράγματα. Τι θέλουν αλήθεια; Να κλείσουν την Μηχανική θέλουν; Έχω παραδείγματα γι’ αυτό που λέω. Πιο πρόσφατο είναι η Βεύη. Η Μηχανική είχε καταθέσει την δεύτερη καλύτερη προσφορά μετά την Τέρνα, όμως η Βεύη δόθηκε στον Άκτορα. Εμείς το αποτέλεσμα το μάθαμε από γνωστούς. Δεν ενημερωθήκαμε από τους επίσημους φορείς, πριν βγει η απόφαση, αλλά ούτε και εκ των υστέρων».