Για τη νέα χρονιά μετατίθεται η υλοποίηση, ενώ οι άλλες εταιρίες παρακολουθούν
Ένα από τα πλέον φιλόδοξα και ελπιδοφόρα deals, η συμφωνία HP-Cosco- ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που αποτέλεσε και βασικό πυλώνα για να στηριχθεί το κυβερνητικό σενάριο του success story, έχει μπει στον πάγο «μέχρι νεωτέρας», βάζοντας σε παρόμοια «θερμοκρασία» και το αντίστοιχο ενδιαφέρον άλλων κολοσσών, που βλέπουν τη χώρα μας ως πύλη εισόδου των προϊόντων τους προς την ευρωπαϊκή αγορά.
Η υπόθεση αποτελεί ουσιαστικά άλλη μία ομολογία της τεράστιας απόστασης που χωρίζει τις προφορικές εξαγγελίες από την πράξη. Ακόμη κι αν αυτές οι εξαγγελίες έχουν γίνει δια στόματος του ίδιου του πρωθυπουργού, όπως στην προκειμένη περίπτωση. Αν και το πολυαναμενόμενο deal δουλευόταν στο παρασκήνιο ήδη από τα τέλη της προηγούμενης χρονιάς και «έκλεισε» την 1η Μαρτίου σε πανηγυρική εκδήλωση παρουσία του πρωθυπουργού Α. Σαμαρά, στην πορεία εμφανίστηκαν μεγάλα «αγκάθια» με αποτέλεσμα στην πράξη η εφαρμογή της συμφωνίας να μετατίθεται το πιθανότερο για τις αρχές της νέας χρονιάς.
ΠΟΥ «ΣΚΑΛΩΣΕ»
Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ότι ο πολυεθνικός κολοσσός αποδείχθηκε εξαιρετικά απαιτητικός πελάτης για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Αυτό βέβαια θα έπρεπε να ήταν απόλυτα αναμενόμενο, από τη στιγμή που μια εταιρία του μεγέθους της Hewlett-Packard κάνει τη στρατηγική επιλογή να αναδείξει προοπτικά τον Πειραιά σε βασικό κόμβο διακίνησης των προϊόντων της προς τη νοτιοανατολική Ευρώπη. Έτσι, στις πολύμηνες διαπραγματεύσεις που εξακολουθούν να βρίσκονται σε εξέλιξη, αυτό που επιτακτικά βάζουν οι εκπρόσωποι της HP είναι η απαίτηση να έχουν ακριβή στοιχεία και πλήρη εικόνα για τον χρόνο και τον τρόπο μεταφοράς των εμπορευμάτων τους προς την ευρωπαϊκή αγορά. Το ζήτημα είναι ότι η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με τις τριτοκοσμικές συνθήκες που επικρατούν σε πολλούς τομείς της λειτουργίας της, όπως σε αυτόν της διαχείρισης του μεταφορικού έργου, δεν μπορεί μέχρι τώρα να δώσει τις αντίστοιχες εγγυήσεις. Όπως λένε οι πληροφορίες, το κείμενο της συμφωνίας, με τις προβλέψεις και τους αναλυτικούς όρους που βάζει η πλευρά της HP, ξεπερνάει τις 120 σελίδες, ενώ τα προβλήματα έχει παραδεχθεί και ο διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ Αθ. Ζηλιασκόπουλος, ο οποίος πρόσφατα δήλωσε ότι «κάποιοι από τους πελάτες που κοιτάμε όπως π.χ. η HP είναι πολύ απαιτητικοί. Πρέπει να τηρείς προϋποθέσεις που δεν είμαι σίγουρος ότι τις έχουμε τώρα και θα πρέπει να αναβαθμιστούμε. Έχουν απαιτήσεις για τον τρόπο που θα διαχειριστείς και θα μεταφέρεις το φορτίο». Ο διευθύνων σύμβουλος, αν και εκφράζει την αισιοδοξία του ότι τα προβλήματα θα ξεπεραστούν και ότι η επιτυχής έκβαση των διαπραγματεύσεων με την HP θα είναι «οδηγός» για αντίστοιχες συμφωνίες στο μέλλον, εντοπίζει τις δυσκολίες τόσο στον τρόπο που λειτουργεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία δεν έχει την ευελιξία μιας ιδιωτικής εταιρίας, όσο και στα προβλήματα που υπάρχουν σχετικά με την διέλευση των φορτίων από μια σειρά ευρωπαϊκές χώρες.
Από την πλευρά της, η κινεζική Cosco έχει υπογράψει το τμήμα της συμφωνίας που της αναλογεί αλλά και αυτό μένει παγωμένο, δεδομένου ότι για να ξεκινήσει να υλοποιείται, δηλαδή για να μεταφερθούν με το τρένο εμπορεύματα της HP στο εργοστάσιο της στην Τσεχία, θα πρέπει να υπογραφεί και το κομμάτι της συμφωνίας που αφορά τις ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Hewlett Packard.
Η καθυστέρηση που παρατηρείται προβληματίζει τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, καθώς η μη προώθηση της συμφωνίας μπορεί να έχει αντίκτυπο και στη διαδικασία αποκρατικοποίησης της εταιρίας.
ΣΤΗΝ ΑΝΑΜΟΝΗ
Μετά τη συμφωνία με την HP παρατηρήθηκε κινητικότητα και από άλλους πολυεθνικούς κολοσσούς που άρχισαν να «βλέπουν» την Ελλάδα ως διαμετακομιστικό κόμβο για τα προϊόντα τους. Μεταξύ αυτών, σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρον έδειξαν μεγάλοι ανταγωνιστές της HP, όπως η κινεζική Lenovo, αλλά και η κορεατική LG, οι οποίες αναμένουν να δουν πώς θα λειτουργήσει στην πράξη το deal HP-Cosco-ΤΡΑΙΝΟΣΕ.
Εκπρόσωποι των Κορεατών έχουν ήδη έλθει στην Ελλάδα και, αφού ζήτησαν πληροφορίες αναφορικά με τις δυνατότητες των εδώ υποδομών, φέρονταν πολύ κοντά στην υπογραφή συμφωνίας, καθώς τους ενδιαφέρει το κόστος που θα γλιτώνουν κατά τη μεταφορά των εμπορευμάτων τους μέσω Ελλάδας κι όχι μέσω της δαπανηρής διώρυγας του Σουέζ. Παράλληλα, εκκρεμούν αντίστοιχα σχέδια από τις μεγάλες κινεζικές εταιρίες τηλεπικοινωνιακού υλικού ΖΤΕ και Huawei, αλλά όλα θα εξαρτηθούν τόσο από το κρας τεστ της συμφωνίας HP-ΤΡΑΙΝΟΣΕ, όσο και από τη γενικότερη πορεία των διαπραγματεύσεων της Cosco για τον ΟΛΠ.
Σύμφωνα με κάποιες πηγές, εξεταζόταν και από την IBM μια αντίστοιχη προοπτική, αλλά όπως φάνηκε και από τη συνάντηση της ηγεσίας του αμερικανικού κολοσσού με τον πρωθυπουργό Α. Σαμαρά την περασμένη Δευτέρα τέτοιο θέμα προς το παρόν δεν μπαίνει, καθώς τα ελληνικά σχέδιά της επικεντρώνονται στη δημιουργία κέντρου bussiness analytics για επενδύσεις στην Ευρώπη και στη συνεργασία της με ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Η ΙΒΜ εμφανίζεται πρόθυμη να στηρίξει το σχέδιο της κυβέρνησης για την ανάδειξη της χώρας σε κέντρο τεχνολογίας και καινοτομίας της ευρύτερης περιοχής, αλλά σε κάθε περίπτωση για όποια προοπτική μελλοντικής αξιοποίησης του Πειραιά για τη διακίνηση των προϊόντων της κρίσιμο ρόλο θα παίξει και η τελική τύχη του deal με την HP.
Τι προβλέπει η συμφωνία
Η συμφωνία προβλέπει την εγκατάσταση του κεντρικού κόμβου διανομής των προϊόντων της HP για την Κεντρική Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Βόρεια Αφρική, ευρωπαϊκές χώρες της Μεσογείου και χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, στον Πειραιά. Τα προϊόντα θα διανέμονται, θαλάσσια με πλοία από την Ασία στο terminal της Cosco, και σιδηροδρομικά προς την Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Με τον τρόπο αυτό η εταιρία θα μπορέσει να επισπεύσει τη μεταφορά προϊόντων της κατά 7 ημέρες, περιορίζοντας σημαντικά τα κόστη της σε σχέση με τις σημερινές διαδρομές που ακολουθεί από άλλα λιμάνια. Τα εμπορεύματα θα φθάνουν στο λιμάνι του Πειραιά και αφού θα φορτώνονται σε βαγόνια, μέσω σιδηροδρομικής σύνδεσης και αλλαγής μηχανών στην Ειδομένη, θα περνούν σε Σκόπια, Σερβία, Ουγγαρία, Αυστρία και Τσεχία. Αρχικά προβλέπεται η μεταφορά 20.000 κοντέινερ ετησίως, ενισχύοντας παράλληλα και την κερδοφορία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ η οποία έχει σήμερα μόλις 24 εκατ. ευρώ τζίρο από τις εμπορευματικές μεταφορές.
Η εφοδιαστική και μεταφορική ικανότητα της Hewlett-Packard ανέρχεται σε 50 δισ. δολάρια εκ των οποίων το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά δραστηριότητες στην Ευρώπη, Βόρεια Αφρική και Μέση Ανατολή. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η συμφωνία μπορεί να φέρει αύξηση του τοπικού φορτίου ως και 50% αν ακολουθήσουν και άλλες εταιρίες το επόμενο χρονικό διάστημα.
Αποφασιστικό βήμα για το κλείσιμο της συμφωνίας έδωσε η νέα σιδηροδρομική γραμμή μήκους 17 χιλιομέτρων που συνδέει το λιμάνι του Πειραιά με το Θριάσιο Πεδίο, και η οποία αποτελεί ουσιαστικά τη «γέφυρα» του μεγάλου λιμανιού με τα διευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα, κάτι που θα επιτρέψει στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ να δημιουργήσει ολοκληρωμένες εφοδιαστικές αλυσίδες από τον Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη.