Τι είπε στην dealnews.gr ο εκπρόσωπος του Χοακίν Αλμούνια
Του Κώστα Νούση
Σε πείσμα των πρόσφατων δημοσιευμάτων, που προεξοφλούσαν την συγχώνευση των δύο ελληνικών αεροπορικών εταιρειών Aegean Airlines με την Olympic Air, φαίνεται πώς οι Βρυξέλλες εννοούν να προσδώσουν στοιχεία «θρίλερ» στο αισιόδοξο σενάριο που θέλει την όλη διαδικασία να τελεσφορεί εντός των ημερών.
Και τούτο, διότι η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνεχίζει να κρατά αποστάσεις από μία ξεκάθαρη και ευθεία τοποθέτηση επί του ζητήματος.
Χαρακτηριστική είναι η απάντηση που έδωσε στην dealnews.gr ο πρόεδρος της Επιτροπής Χοακίν Αλμούνια διά του εκπροσώπου του Αντουάν Κολομπανί: «Η Επιτροπή δεν έχει λάβει ακόμα απόφαση για την συγκεκριμένη συγχώνευση – The Commission has not yet taken its decision in this merger case»
Συγκεκριμένα, σε ερώτηση της dealnews.gr σχετικά με το εάν έχει σημειωθεί κάποια πρόοδος, εκ μέρους της Επιτροπής, για το ζήτημα λήψης απόφασης για την συγχώνευση των δύο εταιρειών, ο εκπρόσωπος του κ. Αλμούνια επιβεβαίωσε ότι ουδεμία απόφαση ελήφθη.
Παρά την επιμονή της Επιτροπής στο να κρατά κλειστά τα «χαρτιά» της, η απάντηση του κ. Κολομπανί αφήνει ανοιχτό κάθε ενδεχόμενο, καθώς δεν αποκλείει το γεγονός ότι μπορεί να επαληθεύουν οι διαρροές. Σημειώνεται ότι η απόφαση αναμένεται εντός Οκτωβρίου περίπου στις 16 του μήνα.
Η προϊστορία
Η κολόνια κρατάει από τις αρχές του 2010, όταν οι δύο αεροπορικές εταιρείες πρωτοφλέρταραν θέλοντας με αυτόν τον τρόπο να δημιουργήσουν έναν αερομεταφορέα κολοσσό ο οποίος θα ονομαζόταν Olympic. Μάλιστα ο σχεδιασμός προέβλεπε ότι ο βασικός μέτοχος της Agean (Όμιλος Βασιλάκη) και ο μοναδικός μέτοχος της Olympic Air (Marfin Investment Group) θα έχουν ισότιμη μετοχική συμμετοχή στην ενοποιημένη εταιρεία σε ποσοστό που θα κυμαίνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, μεταξύ 25% και 27%.
Οι αρχικοί σχεδιασμοί των δύο διοικήσεων κατέρρευσαν όταν ένα χρόνο αργότερα, τον Ιανουάριο του 2011, η Επιτροπή Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης άσκησε βέτο και μπλόκαρε την επικείμενη συγχώνευση και οδήγησε τις δύο εταιρείες σε ανώμαλη προσγείωση. Ο ισχυρισμός, μάλιστα, της επιτροπής ήταν ότι κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε οιονεί μονοπώλιο της ελληνικής αγοράς αεροπορικών μεταφορών.
H Cyprus Airways ασπίδα στη συγχώνευση
Η ενισχυμένη είσοδος της κυπριακής αεροπορικής εταιρείας Cyprus Airways στην ελληνική αεροπορική Αγορά, με σημαντική παρουσία (120 πτήσης εβδομαδιαίως) σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Ρόδο, τον Νοέμβριο του 2012, λειτούργησε ως μοχλός πίεσης προς την Επιτροπή ανταγωνισμού με σκοπό να επιτευχθεί ο στόχος των δύο ελληνικών αεροπορικών εταιρειών καθώς έτσι δεν θα είχαν το μονοπώλιο στην ελληνική Αγορά αφού είχε μπει στο παιχνίδι και άλλος παίχτης.
Η χαρά όμως δεν κράτησε για πολύ, αφού οι Οικονομικές εξελίξεις στην Κύπρο, λίγους μήνες αργότερα, επέτειναν τα προβλήματα της Cyprus Airways η οποία τον Ιούλιο του 2013 ανέστειλε πολλά από τα δρομολόγια εσωτερικού στην Ελλάδα.
Olympic Air – Aegean κόβουν δρομολόγια
Φτάνουμε στο σήμερα, οπότε, οι δύο εταιρείες έχουν καταθέσει εκ νέου αίτημα στην Επιτροπή Ανταγωνισμού και αναμένουν σχετική απάντηση. Λίγες ημέρες νωρίτερα οι δύο αεροπορικές εταιρείες προανήγγειλαν περιστολή δρομολογίων. Έτσι, η Olympic Air κόβει, από τις 30 Σεπτεμβρίου, το δρομολόγιο Αθήνα-Ρόδος και από τις 14 Οκτωβρίου το Αθήνα-Θεσσαλονίκη και το Αθήνα-Ηράκλειο.
Αντιστοίχως, η Aegean Airlines σταμάτησε την Αλεξανδρούπολη (τέλη Σεπτεμβρίου) και την Κω (τέλη Οκτωβρίου). Σημειώνεται ότι στις πτήσεις από Αθήνα προς Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο και Ρόδο, που εγκαταλείπει η Olympic Air, πετούσε πριν από λίγο καιρό η Cyprus Airways, η οποία αποχώρησε, εξαιτίας της χρηματοπιστωτικής κρίσης στην Κύπρο.
Πολλοί ήταν οι γνώστες της Αγοράς, οι οποίοι χαρακτήρισαν προσχεδιασμένη την περιστολή δρομολογίων ώστε να εξυπηρετηθεί το μελλοντικό σχέδιο συγχώνευσης των δύο εταιρειών. Με την κίνησή τους έδειχναν ότι παραχωρούν «χωρητικότητα» σε τρίτες εταιρείες, προκειμένου να πείσουν την Ε.Ε. ότι δημιουργούν συνθήκες «απελευθέρωσης» της Αγοράς. Ωστόσο, επί του παρόντος, δεν φαίνεται ότι μπορούν να εισέλθουν δυναμικότερα η Astra Airlines από τη Θεσσαλονίκη και η Sky Express από την Κρήτη. Στον αντίποδα, επαρκή στόλο αεροσκαφών και οικονομική δυνατότητα έχουν εταιρείες, όπως η Ryanair και η Easyjet.
Τι έδειχνε η προκαταρκτική της Επιτροπής
Η Ε.Ε. αρχικά διαπίστωσε ότι η προτεινόμενη εξαγορά θέτει ορισμένα σοβαρά προβλήματα σε αρκετά ελληνικά δρομολόγια εσωτερικού, στα οποία οι δύο εταιρείες είτε ανταγωνίζονται μεταξύ τους είτε δύναται να ανταγωνιστούν μελλοντικά.
Η προκαταρκτική έρευνα κατέδειξε ότι η νέα εταιρεία, που θα προέκυπτε από την προτεινόμενη εξαγορά, θα αποκτούσε μονοπώλιο στα δρομολόγια από Αθήνα προς Χανιά, Σαντορίνη, Μυτιλήνη, Κέρκυρα, Αλεξανδρούπολη και Κω, γεγονός που θα επηρέαζε τις τιμές των εισιτηρίων και το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Παράλληλα, η Επιτροπή εκτίμησε, κατά την τελευταία επίσημη επικοινωνία της με την Aegean Airlines, ότι δεν προέκυψαν προοπτικές εισόδου άλλων ανταγωνιστών. Οι δεσμεύσεις που πρότεινε η Aegean, κατά την προκαταρκτική έρευνα, δεν κάλυψαν τα εν λόγω σοβαρά προβλήματα ανταγωνισμού.
Η Aegean Airlines παρέχει στην Ε.Ε. διαβεβαιώσεις ότι, πέρα από τη διακοπή, αλλά και την περαιτέρω συρρίκνωση δρομολογίων εσωτερικού, θα προχωρήσει σε πάγωμα τιμών. Οριστική απόφαση αναμένεται τον Σεπτέμβριο.