Οι επαφές της ΓΕΚ Τέρνα για να καλύψει το κατασκευαστικό «κενό» των Ισπανών
«Συνεπιβάτη» για την Ιονία Οδό και τον Ε-65 ψάχνει ο Γιώργος Περιστέρης. Αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η συμφωνία για την αποχώρηση των Ισπανών της ACS και της Ferrovial, η ΓΕΚ Τέρνα θα κληθεί να σηκώσει στις… πλάτες της το «βαρύ φορτίο» της κατασκευής των δύο αυτοκινητοδρόμων.
Η ελληνική εταιρία πολύ δύσκολα, σύμφωνα με πληροφορίες, θα αναλάβει τις κατασκευαστικές εργασίες από μόνη της, γι’ αυτό και ο μεγαλοεργολάβος φέρεται να έχει ξεκινήσει κάποιες διερευνητικές επαφές με άλλες κατασκευαστικές εταιρίες, κατά βάση ελληνικές.
Οι πληροφορίες αναφέρουν πως οι πρώτες αντιδράσεις είναι θετικές, καθώς αυτές θα ήθελαν να συμμετάσχουν σε δύο έργα από τα οποία προσδοκούν επιπλέον έσοδα, έστω και σε βάθος χρόνου. Οι ίδιες πηγές αναφέρουν πως ο Περιστέρης θα ήθελε να πετύχει μια συνεργασία με τους δύο άλλους μεγάλους των κατασκευών, την Ελλάκτωρ του ομίλου Μπόμπολα και την J&P Άβαξ του Δάκη Ιωάννου, επαναλαμβάνοντας το σχήμα της Ολυμπίας Οδού, όμως, δεν αποκλείονται και άλλες εταιρίες του κλάδου. Βέβαια, τίποτε από όλα αυτά δεν είναι ακόμη οριστικό, αλλά κινούνται σε επίπεδο συνομιλιών.
ΜΕΤΑ ΤΟ «ΔΙΑΖΥΓΙΟ»
Η «υποχώρηση που σήμαναν» οι Ισπανοί στο κατασκευαστικό κομμάτι από τον περασμένο Αύγουστο μπορεί να αναδεικνύει την ελληνική εταιρία σε «ηγέτη» των δύο παραχωρήσεων, προσθέτοντας μάλιστα, στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο των υπογεγραμμένων συμβάσεών της περίπου 800 εκατ. ευρώ (ανεβάζοντάς το συνολικά στα 3,9 δισ. ευρώ περίπου), όμως, με βάση την συμφωνία, η τελευταία θα πρέπει να καλύψει κάθε αύξηση κεφαλαίου στις εταιρίες διαχείρισης των οδικών αξόνων, γεγονός που θα οδηγήσει στην συρρίκνωση του ποσοστού συμμετοχής των δύο ισπανικών ομίλων, οι οποίοι ήλεγχαν περίπου 33,3% έκαστος στις κατασκευαστικές κοινοπραξίες.
Κύκλοι προσκείμενοι στην ΓΕΚ Τέρνα και τον Γιώργο Περιστέρη, υποστηρίζουν ότι τα συνολικά κεφάλαια που θα απαιτηθούν, προκειμένου να καλύψει την μετοχική συμμετοχή στην Ιονία Οδό, τον Ε-65, αλλά και την Ολυμπία Οδό (κατέχει το 17% της κοινοπραξίας) θα αγγίξουν τα 150 εκατ. ευρώ.
Το «διαζύγιο» με τους Ισπανούς αποδεικνύεται… ακριβό, καθότι η ελληνική πλευρά θα πρέπει να βάλει επιπλέον κεφάλαια για να καλύψει το κενό στις εταιρίες διαχείρισης, όπου μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα βρεθεί να ελέγχει το 55% της εταιρίας που εκμεταλλεύεται την Ιονία Οδό (και τμήμα του ΠΑΘΕ) και το 45% της εταιρίας διαχείρισης του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας, ενώ δύσκολα θα μπορέσει να αναλάβει από μόνη της και το σύνολο των κατασκευαστικών εργασιών.
Μπορεί ένα μέρος του χρηματοδοτικού κόστους να αναλαμβάνει το κράτος (περίπου 500 εκατ. ευρώ για τον Ε-65) και η ΕΤΕπ, η οποία έχει «υποσχεθεί» την απελευθέρωση δανείων ύψους 650 εκατ. ευρώ για τους τέσσερις «παγωμένους» αυτοκινητόδρομους, αλλά οι κατασκευαστές και συγκεκριμένα για την Ιονία Οδό και τον Ε- 65 η ΓΕΚ Τέρνα, θα βάλουν και εκείνοι το… χέρι βαθιά στην τσέπη.
Βέβαια, μέχρι σήμερα έχουν εισπράξει παχυλές αποζημιώσεις από το Δημόσιο, το οποίο αναλαμβάνει την ευθύνη για καθυστερήσεις σε απαλλοτριώσεις, εργασίες μεταφοράς δικτύων ή άλλες εργασίες της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας και πολλοί είναι εκείνοι που υποστηρίζουν πως οι εργολάβοι που συμμετέχουν στις κοινοπραξίες θα κάνουν «απόσβεση» των χρημάτων που θα ξοδέψουν, μέσω των εσόδων από τους σταθμούς διοδίων που ήδη λειτουργούν ή θα λειτουργήσουν σε βάθος χρόνου, όμως, μέχρι να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες όλων αυτών, θα πρέπει να «αιμοδοτηθεί» το κόστος κατασκευής των projects.
Άλλωστε, πρόκειται για έργα που παραμένουν «βαλτωμένα», περιμένοντας την κύρωση από την Βουλή των τροποποιημένων συμβάσεων παραχώρησης, αφού πρώτα ανάψει «πράσινο φως» από τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Ελεγκτικού Συνεδρίου και ενδέχεται να πάρουν… παράταση ως το τέλος του έτους. Η ΕΤΕπ φέρεται να ζητά μεγαλύτερες εγγυήσεις προκειμένου να παράσχει την χρηματοδότηση που έχει δεσμευθεί, ενώ οι διαπραγματεύσεις καλά κρατούν συγκεκριμένα για τον Ε- 65 με τις πιστώτριες τράπεζες για την εξεύρεση βιώσιμου χρηματοοικονομικού μοντέλου.
Την ίδια ώρα, ανακατατάξεις εκτιμάται πως θα υπάρξουν και στο «κομμάτι» των τραπεζών που δανειοδοτούν τα έργα της Ιονίας Οδού και του Ε-65. Οι ελληνικές τράπεζες δείχνουν διατεθειμένες να αναλάβουν μεγαλύτερο μέρος της δανειοδότησης των δύο έργων, υποκαθιστώντας το μερίδιο άλλων τραπεζών (πιθανότατα των ισπανικών). Αν ο Γιώργος Περιστέρης παραμείνει μόνος του στις δύο παραχωρήσεις, τότε θα αναλάβει εκείνος την αποπληρωμή των δανείων.
Οι καθυστερήσεις των έργων «διώχνουν» ACS-Ferrovial
Η «συγκατοίκηση» της ΓΕΚ Τέρνα με τους ισπανικούς ομίλους, ACS και Ferrovial δεν ήταν σχεδόν ποτέ ανέφελη. Η διαφορετική κουλτούρα και χημεία των δύο πλευρών, που ενώθηκαν την περίοδο των «παχέων αγελάδων» για τα μεγάλα έργα, και… χωρίζουν εν καιρώ κρίσης, τους είχε φέρει πολλές φορές σε αντιπαράθεση στο παρελθόν.
Μάλιστα, το 2008 είχαν φτάσει μέχρι τα δικαστήρια για να επιλύσουν τις διαφορές τους, καθώς ο ελληνικός όμιλος είχε καταθέσει ασφαλιστικά μέτρα επιρρίπτοντας ευθύνες στους Ισπανούς για καθυστερήσεις στις μελέτες για την Ιονία Οδό, με αποτέλεσμα να αποφασιστεί να «σπάσει» σε τρία τμήματα η εργολαβία.
Από την άλλη, οι δύο ξένοι όμιλοι ποτέ δεν «συνήθισαν» την γραφειοκρατία στην χώρα μας, ενώ οι συνεχείς καθυστερήσεις στην επανεκκίνηση των οδικών αξόνων- μόλις πρόσφατα οι τράπεζες έδωσαν το «πράσινο φως» για την συνέχιση της Ιονίας Οδού- ταρακούνησαν τις λεπτές ισορροπίες που υπήρξαν από την πρώτη στιγμή μεταξύ των συνεταίρων. Το πάγωμα των έργων σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση και τα πισωγυρίσματα των κυβερνήσεων την τελευταία διετία έφεραν στην επιφάνεια γκρίνιες και δυσφορία από την πλευρά των Ισπανών, οι οποίοι δεν φημίζονται για την ευκολία στις συνεργασίες τους.