Σε «κλοιό» της Ε.Ε. για τυχόν κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης
Το σχέδιο ενοποίησης Aegean- Olympic, οι συνέργειες και οι ανησυχίες
Ο ενιαίος εθνικός αερομεταφορέας είναι έτοιμος να… ανοίξει φτερά, μετά το «πράσινο φως» που άναψε η Κομισιόν στην συγχώνευση της Aegean και της Olympic Air και αφού ολοκληρωθεί και η μεταβίβαση των μετοχών της δεύτερης μέσα στις επόμενες δύο βδομάδες.
Η εταιρία του Θεόδωρου Βασιλάκη, με έναν στόλο 45 αεροπλάνων συνολικά και εξυπηρετώντας σε πρώτη φάση καθημερινά 80 προορισμούς σε εσωτερικό και εξωτερικό, θα «μονοπωλεί» τους αιθέρες. Όμως, πάνω της θα είναι συνεχώς «στραμμένο το βλέμμα» της Κομισιόν, για την αποφυγή τυχόν φαινομένων κατάχρησης δεσπόζουσας θέσης.
Στο… μικροσκόπιό της μπαίνουν πέντε δρομολόγια (Αθήνα- Χανιά, Αθήνα- Μυτιλήνη, Αθήνα- Κέρκυρα, Αθήνα- Σαντορίνη και Αθήνα- Κως), με συνολική κίνηση κοντά στους 1 εκατ. επιβάτες, τα οποία εξυπηρετούνταν μέχρι σήμερα μόνο από τις δύο εταιρίες και εκεί ελλοχεύει ο κίνδυνος για στρέβλωση του ανταγωνισμού μελλοντικά.
Κάτι το οποίο η Aegean αποκλείει, αφού σύμφωνα με τους βελτιωμένους όρους που είχε αποστείλει στην Κομισιόν για να την «πείσει» για την αναγκαιότητα του deal με την Olympic Air, θα αφήσει «χώρο» στον ανταγωνισμό.
Ανησυχίες έχουν διατυπωθεί στην αγορά όμως, και για την τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθηθεί, αφού σε διαδρομές που δεν υπάρχει ανταγωνισμός, μέχρι σήμερα η ιστορία έχει διδάξει ότι το κόστος για μια πτήση είναι «αλμυρό». Διαβεβαίωση βέβαια, του Θεόδωρου Βασιλάκη είναι πως «οι οικονομίες κλίμακος που θα δημιουργηθούν από την συνένωση με την Olympic Air, θα επιτρέψουν στην νέα εταιρία να προσφέρει ακόμη πιο χαμηλούς ναύλους στο εσωτερικό, ιδιαίτερα προς τα μικρά νησιά της χώρας».
Η ενοποίηση
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εξαγοράς, θα αρχίσει η ενοποίηση των διοικητικών υπηρεσιών, γεγονός το οποίο αναμένεται να φέρει μια ετήσια εξοικονόμηση της τάξεως των 35 εκατ. ευρώ για τον νέο όμιλο, ενώ αναμένεται να δρομολογήσει περικοπές προσωπικού.
Σε δεύτερη φάση θα επανεξετασθούν το δίκτυο, η σύνθεση του στόλου, η επίγεια εξυπηρέτηση και η συχνότητα των δρομολογίων, ειδικά στις περιοχές, όπου οι εταιρίες διέθεταν κοινό πτητικό έργο μέχρι σήμερα. Αν όμως, η συχνότητα των δρομολογίων μειωθεί προς ορισμένους προορισμούς, τότε αυτό ενδέχεται να δημιουργήσει σημαντικά «κενά» και προβλήματα στις μετακινήσεις των επιβατών.
Για την Aegean πάντως, τα οφέλη από τις συνέργειες που θα προκύψουν από το deal είναι πολλά. Ο συνολικός κύκλος εργασιών εκτιμάται πως θα φτάσει τα 800 εκατ. ευρώ, ενώ η συνολική επιβατική κίνηση υπολογίζεται στα 8,4 εκατ. ευρώ.
Η κάθε εταιρία θα διατηρήσει το σήμα και το πτητικό της έργο, ενώ στόχος του μεγαλομετόχου της Aegean είναι να δημιουργήσει έναν αερομεταφορέα με σημαίνοντα ρόλο στην ευρωπαϊκή αγορά, με σκοπό η εκπροσώπηση της Ελλάδας να φτάσει τουλάχιστον στο 30% της αγοράς εξωτερικού από και προς την χώρα. Και αυτό με δεδομένο ότι η αξία της εσωτερικής αγοράς, όπου η Aegean και η Olympic κυριαρχούν, αντιστοιχεί μόλις στο 16% (240 εκατ. ευρώ) της συνολικής αξίας της αγοράς αερομεταφορών (3,5 δισ. ευρώ).
Μονόδρομος
Ο «γάμος» της Aegean Airlines με την Olympic Air «άργησε» τρία χρόνια. Αν και οι μέτοχοί τους είχαν συμφωνήσει στο να προχωρήσουν στην συγχώνευση, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή «μπλόκαρε» το deal με το επιχείρημα ότι θα δημιουργούσε στρέβλωση του ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά.
Πλέον, τα δεδομένα άλλαξαν και η συνένωση των δύο ομίλων ήταν «μονόδρομος» για την Κομισιόν. «Εγκρίναμε την συγκέντρωση δεδομένου ότι δεν έχει καμία πρόσθετη αρνητική επίπτωση στον ανταγωνισμό μετά από ενδελεχή έρευνα που διεξάγαμε» δήλωσε ο αντιπρόεδρος της Ε.Ε και αρμόδιος για θέματα ανταγωνισμού Χοακίν Αλμούνια.
Όπως παραδέχτηκε ο ίδιος οι συνθήκες στην ελληνική οικονομία έχουν αλλάξει άρδην από το 2010. Οι δύο εταιρίες στο παρελθόν εκτελούσαν ανταγωνιστικά δρομολόγια σε 17 διαδρομές, εκ των οποίων 9 δημιουργούσαν προβλήματα ανταγωνισμού, ενώ σήμερα εκτελούν ανταγωνιστικά δρομολόγια σε επτά διαδρομές. Την ίδια ώρα η ζήτηση επιβατικών πτήσεων εσωτερικού με αναχώρηση από την Αθήνα μειώθηκε κατά 26%.
Η Olympic Air έχει επίσης, «συρρικνωθεί» συγκριτικά με τρία χρόνια πριν, ενώ δεν κατάφερε να εμφανίσει κέρδη από όταν ιδιωτικοποιήθηκε, με αποτέλεσμα η Κομισιόν να λάβει σοβαρά υπόψη της το ενδεχόμενο να βάλει «λουκέτο» η εταιρία. Ειδικά μετά και την έγγραφη απάντηση που έστειλε στην Κομισιόν τον Αύγουστο ο βασικός μέτοχός της, η MIG πως δεν προτίθεται να συνεχίσει την χρηματοδότησή της, η «συνένωση» ήταν η μόνη
διέξοδος για την άλλοτε κραταιά αεροπορική εταιρία.
Ενισχύει τα ταμεία της – «Aνάσα» τα 52 εκατ. ευρώ για την MIG
Mετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας της MIG με τον Bασιλάκη, η πρώτη θα απεμπλακεί από μια ζημιογόνο δραστηριότητα με αρνητικές ταμειακές ροές. Aπό το 2009, οπότε και η Olympic Air πέρασε στον έλεγχό της, «παράγει» μόνο ζημίες, παρά την χρηματοδοτική στήριξη που είχε από τον βασικό μέτοχό της. Άρα για την MIG, η εξαγορά από την Aegean ήταν η μόνη διέξοδος, ειδάλλως ήταν μαθηματικά βέβαια πως θα ανέστελλε την δραστηριότητά της, με ό, τι αυτό συνεπάγεται για το ιστορικό σήμα της Oλυμπιακής.
Aπό το deal, ο όμιλος MIG θα εισπράξει το πρόσθετο τίμημα των 52 εκατ. ευρώ (συνολικά η συναλλαγή κοστίζει 72 εκ. ευρώ, εκ των οποίων τα 20 εκ. ευρώ έχουν ήδη καταβληθεί) από τον Bασιλάκη σε βάθος τεσσάρων ετών, ποσό το οποίο θα ενισχύσει περαιτέρω τα ταμειακά του διαθέσιμα. Θα συμβάλλει επίσης, στην μείωση του συνολικού δανεισμού κατά το ποσό των 117,8 εκατ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε υποχρεώσεις που απορρέουν από συμβάσεις χρηματοοικονομικής μίσθωσης αεροσκαφών.