Οι υπόλοιποι παίκτες και οι διεργασίες για συμμαχίες
Με «δυνατό χαρτί» το know how από ανάλογα έργα σε Μ. Ανατολή- Β. Αφρική
«Πυρετός» διεργασιών επικρατεί το τελευταίο διάστημα στα στρατηγεία των κατασκευαστικών και όχι μόνο ομίλων, οι οποίοι είναι έτοιμοι να προτάξουν όλα τα «ισχυρά όπλα» τους για να διεκδικήσουν ένα μέρος της «χρυσής πίτας» που συνδέεται με την κατασκευή του αγωγού TAP, ένα έργο ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Ένας από τους δυνατούς παίκτες στην «κούρσα» αναμένεται να είναι ο Δάκης Ιωάννου της J&P Άβαξ, οι τεχνικοί σύμβουλοι του οποίου έχουν επιδοθεί σε ένα «σαφάρι» ενημέρωσης για τις λεπτομέρειες του project.
Ο επιχειρηματίας, που εδώ και αρκετό καιρό έχει επικεντρώσει την στρατηγική του στα ενεργειακά έργα σε Ελλάδα και εξωτερικό, τα οποία λειτουργούν ως «αντίδοτο» στην κρίση του κατασκευαστικού τομέα και στις απώλειες από τους «παγωμένους» αυτοκινητόδρομους, όπου συμμετέχει, βγαίνει δυνατά μπροστά για τον TAP, καθώς διαθέτει το know how από ανάλογα έργα που έχει αναλάβει σε Μέση Ανατολή και Βόρεια Αφρική.
Η J&P Άβαξ έχει κατασκευάσει τον αγωγό πετρελαίου μήκους 730 χλμ. που διασχίζει την έρημο Σαχάρα και καταλήγει σε τερματικό σταθμό στην Λιβύη, ένα συμβόλαιο της τάξεως των 185 εκατ. δολ. Ανάλογα projects, όπως και έργα κατασκευής τερματικών σταθμών, έχει αναλάβει επίσης και στην Σαουδική Αραβία.
Ο Δάκης Ιωάννου, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζει το ενδεχόμενο να κατέβει σε κοινοπραξία με άλλη ελληνική ή ξένη εταιρία, διεκδικώντας έτσι με αξιώσεις μια ή περισσότερες από τις «χρυσές» εργολαβίες.
Η πιθανότητα βέβαια, να δοθεί το έργο από την κοινοπραξία του αγωγού σε έναν μόνο εργολάβο είναι ορατή, οπότε αυτό από μόνο του σημαίνει «σκληρή μάχη» στο παρασκήνιο για το ποιος θα επικρατήσει τελικά, δεδομένου ότι ο ανταγωνισμός θα είναι μεγάλος σε διεθνές επίπεδο.
Δυνατές μάχες
Στρατηγικές κινήσεις και επαφές με ξένες εταιρίες εξελίσσονται σε καθημερινή βάση ώστε οι όμιλοι να μην μείνουν έξω από το «παιχνίδι».
Κομβικό σημείο για την εξέλιξη των επαφών θα είναι το χρονικό σημείο όπου το «Host Government Agreement (HGA)» που διευθετεί όλα τα εκκρεμή ζητήματα, όπως τέλη διέλευσης, πιθανή συμμετοχή του ελληνικού Δημοσίου κ.λπ., που έχει υπογράψει η ελληνική κυβέρνησης στα τέλη Iουνίου, θα εγκριθεί από τη Bουλή, κάτι που αναμένεται περί τα μέσα Nοεμβρίου.
Tα ευρείας κλίμακας χωματουργικά έργα, οι διανοίξεις των εκτάσεων από όπου θα περάσει ο αγωγός, εξετάζονται από τις ομάδες των ομίλων Mπόμπολα, της ΓEK-TEPNA του Γ. Περιστέρη, της J&P Άβαξ, αλλά και της Intrakat του ομίλου Kόκκαλη. Οι Έλληνες μεγαλοεργολάβοι φέρονται ήδη να προγραμματίζουν νέες συναντήσεις με κάποιες ξένες εταιρίες για να συμπράξουν συμμαχίες και να μπουν στη λίστα των διεκδικητών.
Ο όμιλος Mπόμπολα, όσο και η J&P έχουν επαφή με τη γαλλική Vinci και τη γερμανική Hochtief, ο Περιστέρης της Τέρνα έχει επαφές με την ισπανική Impregilo, καθώς συνεργάζονται στη μεγάλη επένδυση του ιδρύματος Nιάρχου.
Από την πλευρά της, η Intrakat έχει επαφές με τον ισπανικό κατασκευαστικό όμιλο OHL.
Επίσης παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν με έμφαση ότι κερδισμένες θα είναι οι σωληνουργικές εταιρίες, αφού εκτιμάται ότι για τους σωλήνες του αγωγού θα μοιραστούν έναν τζίρο πάνω από 500 εκ. ευρώ. Για τα 543 χλμ, του αγωγού που θα είναι το ελληνικό τμήμα από την Aλεξανδρούπολη μέχρι την Kαστοριά θα χρειαστούν 350.000 τόνοι χάλυβα. Μεγάλο ενδιαφέρον έχει ο όμιλος Bιοχάλκο του N. Στασινόπουλου, που μέσω της ΣΩΛΚ διεκδικεί εργολαβίες ύψους περίπου 400 εκ. ευρώ.
Η εταιρία έχει μεγάλη εμπειρία σε τέτοια έργα, αφού έχει στο πελατολόγιό της έχει μεγαλύτερους ενεργειακούς ομίλους, και παράλληλα, έχει ήδη πιστοποιηθεί από τον βασικό μέτοχο του αγωγού, τη νορβηγική Statoil.
Ωστόσο, η μετοχή της ΣΩΛΚ δεν έχει καταφέρει να ακολουθήσει την δυναμική αντίδραση της χρηματιστηριακής αγοράς και είναι από τα blue chips που έχουν υποαποδώσει. Τις τελευταίες επτά συνεδριάσεις η μετοχή χάνει πάνω από 9%, ενώ σε επίπεδο 30 ημερών η μεταβολή της είναι μηδενική. Η υστέρηση της μετοχής, σύμφωνα με τους αναλυτές, οφείλεται αφενός στο θρίλερ που διαδραματίζεται με τη Βιοχάλκο και αφετέρου στις χαμηλότερες προσδοκίες που υπάρχουν για το όφελος που θα έχει η εισηγμένη από τα έργα για τον TAP.
Συγκεκριμένα ακούγεται πως τελικά το όφελος από την προμήθεια των σωληνών για τον ΤAP, θα είναι μικρότερο σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις, καθώς η «πίτα» θα μοιραστεί.
Ενδιαφέρον δείχνουν για το έργο και η Xαλυβουργική και η Xαλυβουργία Eλλάδος, που θεωρείται βέβαιο ότι θα συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς ενώ στη «μάχη» της διεκδίκησης θα μπουν και ξένοι κολοσσοί, όπως οι Mannesmann και Ilva. Εν τω μεταξύ, η μελετητική εταιρία του Ομίλου των Ελληνικών Πετρελαίων, ΑΣΠΡΟΦΟΣ ανέλαβε και τις υπηρεσίες Τοπικού Συμβούλου Μηχανικού για τον βασικό σχεδιασμό του αγωγού.
Έσοδα 1,2 δισ. ευρώ για το Δημόσιο
Το ελληνικό τμήμα του αγωγού θα εκτείνεται από τους Κήπους του Έβρου στα ελληνοτουρκικά σύνορα μέσω Κομοτηνής, Νέας Μεσημβρίας και θα καταλήγει στα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Ο ΤΑΡ αρχικά θα έχει δυναμικότητα 10 δισ. κυβικών μέτρων ανά έτος. Από τους Κήπους μέχρι τη Νέα Μεσημβρία, η όδευση του αγωγού ακολουθεί σε μεγάλο μήκος τον υπάρχοντα αγωγό αερίου του ΔΕΣΦΑ.
Όσον αφορά τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, η περιοχή επιρροής ορίζεται ως ένας διάδρομος 500 μέτρων κατά μήκος του άξονα της προτεινόμενης όδευσης και 500 μέτρα από τα όρια των προτεινόμενων εργοταξίων, των βαλβιδοστασίων, των αποθηκευτικών χώρων και των σταθμών συμπίεσης.
Σε μελέτη που έχει εκπονήσει το ΙΟΒΕ έχει εκτιμηθεί ότι κατά την διάρκεια της ζωής του αγωγού τα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου θα είναι της τάξης των 1,2 δισ. ευρώ μέσω των φόρων.