Tο project θα χρηματοδοτηθεί από τα έσοδα της Ιονίας Οδού βάσει της λύσης του ΥΠΑΝ
«Κομμένη και ραμμένη» στα μέτρα του ισχυρού άνδρα των κατασκευών και της ΓΕΚ Τέρνα Γιώργου Περιστέρη, είναι η λύση την οποία σκέφθηκε και προσπαθεί να υλοποιήσει το υπουργείο Υποδομών, για την επανεκκίνηση των έργων στον Ε-65, τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος.
Μια λύση που εξυπηρετεί μεν τα συμφέροντα του Δημοσίου, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί «δώρο» στον Γιώργο Περιστέρη, που πλέον δεν θα ανησυχεί για το αν θα υπάρχει ροή χρηματοδότησης από τις τράπεζες, αφού ο βασικός πλέον χρηματοδότης για την κατασκευή του Ε-65 θα είναι οι… οδηγοί που θα διασχίζουν την Ιονία Οδό και θα πληρώνουν διόδια στους σταθμούς που ήδη υπάρχουν και σ’ αυτούς που θα προστεθούν.
Από αυτά τα διόδια στην Ιονία Οδό, που έχει κατασκευάσει και εκμεταλλεύεται η ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη, θα εξασφαλιστούν τα κεφάλαια για την υλοποίηση του Ε-65, παραχωρησιούχος του οποίου είναι επίσης η ΓΕΚ Τέρνα.
Κερδισμένος από τη λύση που βρήκε το υπουργείο Υποδομών, αφότου ανέλαβε τα καθήκοντά του ο νέος υπουργός Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, δεν είναι μόνον ο Γιώργος Περιστέρης, αλλά και οι άλλοι δύο εμπλεκόμενοι φορείς στη χρηματοδότηση των αυτοκινητοδρόμων, δηλαδή το Ελληνικό Δημόσιο και οι τράπεζες.
Ο αρχικός προϋπολογισμός για την κατασκευή του Ε-65 ανερχόταν στο 1,6 δισ. ευρώ. Με την περικοπή όμως του προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, το έργο θεωρήθηκε δυσβάστακτο για τις τράπεζες, στις οποίες πέφτει το μεγαλύτερο βάρος της χρηματοδότησης κατασκευής των οδικών αξόνων.
Έτσι, οι τραπεζίτες πίεσαν να περικοπεί το φυσικό αντικείμενο του Ε-65, ώστε να περιοριστεί το συνολικό κόστος. Όπως και έγινε. Βγήκαν εκτός σχεδιασμού τα ορεινά τμήματα του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας, δηλαδή τα πλέον ακριβά στην κατασκευή τους, που ήταν το τμήμα από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό, αλλά και η… αρχή του αυτοκινητόδρομου από την Λαμία στην Ξυνιάδα. Αυτό βέβαια που ενδιαφέρει τις τράπεζες είναι να υπάρχει σταθερή ροή χρηματοδότησης για την αποπληρωμή των δανείων του Άξονα Κεντρικής Ελλάδας.
Για το έργο προβλεπόταν από τις αρχές του 2007, ότι θα υπήρχε επιδότηση του διοδίου, εφεόσον τα έσοδα από τα διόδια είναι κάτω από εκείνα που είχαν προβλεφθεί.
Η συνεχιζόμενη ύφεση που έφερε υστέρηση
εσόδων όμως, φόβισε τις τράπεζες, που συμφώνησαν με το Δημόσιο η αποπληρωμή των
δανείων να γίνεται από τα διόδια της Ιονίας Οδού. Έτσι εξασφαλίστηκαν οι
τράπεζες. Από την άλλη πλευρά… με βάση το αρχικό μοντέλο, το Δημόσιο θα συμμετείχε στη χρηματοδότηση του «επιδοτούμενου» Ε-65 με τα έσοδα που θα είχε από τα τρία «φιλέτα» (Ολυμπία Οδός, Μαλιακός – Κλειδί και Ιονία Οδός).
Στην περίπτωση που τα έσοδα από τα διόδια ήταν μικρότερα, το Δημόσιο θα επιδοτούσε το έργο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΓΕΚ Τέρνα (όταν ήταν μαζί με τους Ισπανούς της ACS και της Ferrovial που αποχώρησαν από τα projects) είχε, από την σύμβαση παραχώρησης, το δικαίωμα να λειτουργήσει άμεσα δύο σταθμούς διοδίων στον Μαλιακό.
Η ανακατασκευή του τμήματος Σκάρφειας – Ραχών (της εθνικής οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης) από το Δημόσιο δεν έχει ολοκληρωθεί με αποτέλεσμα να λειτουργήσει με καθυστέρηση μόνο ο ένας από τους δύο σταθμούς διοδίων.
Έτσι το Δημόσιο, αναγκάστηκε να αποζημιώσει την κοινοπραξία «Κεντρική Οδός» (ΓΕΚ Τέρνα – Ισπανοί) το 2012 με 20,6 εκατ. ευρώ. Με την λύση που προωθείται το Δημόσιο παύει να επιδοτεί τον Ε-65, η υλοποίηση και λειτουργία του οποίου θα συνδέεται με τις χρηματοροές και τις εισπράξεις της Ιονίας Οδού.
Ο μόνος χαμένος από την υπόθεση αυτή είναι οι φορολογούμενοι οδηγοί. Οι οποίοι καλούνται να πληρώσουν
περισσότερα χρήματα στα διόδια (αφού θα αυξηθούν οι σταθμοί) για να υλοποιηθεί ένας δρόμος, τον οποίο μπορεί να μην χρησιμοποιήσουν ποτέ…
Λόγω της μείωσης των διελεύσεων οχημάτων – «Αγκάθι» οι ζημιές της Νέας Οδού
Πολλά ερωτηματικά εγείρονται γύρω από την λύση που προωθει το υπουργείο Υποδομών για την επανεκκίνηση των εργασιών στον αυτοκινητόδρομο Ε-65, στον οποίο δεν έχουν γίνει παρά ελάχιστες εργασίες, μόνο στο τμήμα Λαμία – Καλαμπάκα.
Ουσιαστικά, υπουργείο και τράπεζες, ανοίγουν τον δρόμο στην ΓΕΚ Τέρνα του Γιώργου Περιστέρη για την κατασκευή ενός οδικού άξονα, ο οποίος έχει χαρακτηριστει, ακόμα και από τους ίδιους τους εμπλεκόμενους φορείς (Δημόσιο, Τράπεζες, κατασκευαστικό όμιλο) ως μη βιώσιμος, μετά τις περικοπές που έγιναν στο φυσικό αντικείμενο και κατ’ επέκταση στο κόστος του έργου. Από την άλλη πλευρά, είναι αμφίβολο αν θα μπορέσει η Ιονία Οδός να χρηματοδοτήσει τον Ε-65.
Μπορεί ορισμένα στελέχη του υπουργείου και των Τραπεζών να θεωρούν κερδοφόρα την Ιονία Οδό, όμως τα οικονομικά αποτελέσματα της κοινοπραξίας «Νέο Οδός» (που διαχειρίζεται την Ιονία Οδό) δεν επιβεβαιώνουν τα περί κερδοφόρου άξονα. Εξαιτίας της κρίσης, η Νέα Οδός είχε μειωμένα έσοδα και αυξημένες ζημιές το 2012, σε σύγκριση με το 2011. Συγκεκριμένα, τα έσοδα της Νέας Οδού μειώθηκαν το 2012 σε 57,85 εκατ. ευρώ από 65,92 εκατ. ευρώ το 2011, ενώ παρουσίασε ζημιές 8,60 εκατ. ευρω, έναντι ζημιών 1,55 εκατ. ευρώ την περασμένη χρονιά.
8+7 νέοι σταθμοί διοδίων
Το Δημόσιο δεν πρόκειται να επιδοτεί την λειτουργία του Ε-65, η οποία θα καλύπτεται από τα έσοδα των διοδίων της Ιονίας Οδού. Από τη στιγμή όμως που λόγω της κρίσης, τα έσοδα από τα διόδια έχουν μειωθεί κατά περίπου 50%, το υπουργείο Υποδομών βρήκε τη λύση: Νέα διόδια ακόμα και στην είσοδο και έξοδο της Αθήνας!
Σύμφωνα με τον προγραμματισμό στην Ιονία Οδό προβλέπεται η δημιουργία 8 σταθμών διοδίων και 7 στον Ε-65. Από τους 8 νέους σταθμούς διοδίων οι τέσσερις θα είναι πλευρικοί και θα δημιουργηθούν τους κόμβους Πύρνας, Καλυφτάκη (στο ύψος της Κηφισιάς) Βαρυμπόπης και Αγίου Στεφάνου, ενώ θα δημιουργηθεί ως το τέλος του χρόνου και ένας μετωπικός σταθμός διοδίων στο τμήμα Σχηματαρίου – Χαλκίδας. Με απλά λόγια για να μπαίνεις στην Αθήνα ή να βγαίνεις θα πληρώνεις διόδια για να κατασκευαστεί ένας οδικός άξονας που είναι άγνωστο αν θα είναι βιώσιμος…