Αγανάκτηση Μπόμπολα για τις καθυστερήσεις
Μαρούλης – Αττικό Μετρό στη διαιτησία για τις οικονομικές διαφορές
Το μετρό Θεσσαλονίκης, μπορεί να αποτελεί το μεγαλύτερο έργο υποδομής στη Β. Ελλάδα, αποδεικνύεται όμως ότι είναι το δυσκολότερο δημόσιο έργο της χώρας, καθώς οι συνεχείς εκτροχιασμοί λόγω γραφειοκρατίας, νομικών προβλημάτων, αρχαιολογικών ευρημάτων και άλλων εμποδίων, προκάλεσαν μεγάλες ανατροπές στον οικονομικό προγραμματισμό.
Ανατροπές που έριξαν έξω την κοινοπραξία της ΑΕΓΕΚ με τις ιταλικές Impregilo – Ansaldo – Seli – Ansaldobreda, ενώ εξοργίζουν και τον νέο ανάδοχο, τον Άκτωρα του ομίλου Μπόμπολα που εξαγόρασε την χρεοκοπημένη ΑΕΓΕΚ στο σχήμα της αναδόχου κοινοπραξίας.
Ο Γιάννης Μαρούλης όμως της ΑΕΓΕΚ, δεν εγκαταλείπει την μάχη των οικονομικών διεκδικήσεων από την Αττικό Μετρό ΑΕ που ανέρχονται στα 500 εκατ. ευρώ. Ο κ. Μαρούλης υποστηρίζει ότι ανέλαβε να κατασκευάσει ένα έργο, το οποίο όμως στην πορεία αποδείχθηκε διαφορετικό από εκείνο για το οποίο συμβατικά δεσμεύτηκε. Γι’ αυτό και υπέβαλε αίτημα στον υπουργό Μεταφορών για παραπομπή στη διαιτησία των οικονομικών διεκδικήσεων των 500 εκατ. ευρώ. Η απόφαση του κ. Χρυσοχοΐδη για την αποδοχή ή όχι του αιτήματος, αναμένεται μέσα στις επόμενες μέρες, όμως το αφεντικό της ΑΕΓΕΚ δεν ανησυχεί γι’ αυτό τουλάχιστον το σημείο της διεκδίκησής του.
Κι αυτό γιατί ο νόμος επιτρέπει στις εταιρίες του ευρύτερου δημόσιου τομέα (εν προκειμένω η Αττικό Μετρό) να προσφύγουν στη διαιτησία. Αυτό σημαίνει ότι το αίτημα Μαρούλη, για λογαριασμό της ελληνοϊταλικής κοινοπραξίας θα γίνει δεκτό, οπότε στη συνέχεια θα οριστεί μία τριμερής επιτροπή για να αποφανθεί, στην οποία θα μετέχει ένας διαιτητής από το ΣτΕ ένας εκπρόσωπος από τον ανάδοχο και ένας εκπρόσωπος του υπουργείου.
Η απαίτηση των 500 εκατ. ευρώ και η πιεστική διεκδίκησή τους από τον Γιάννη Μαρούλη, αποτελεί «βόμβα» για το μετρό Θεσσαλονίκης. Αν δικαιωθεί η ΑΕΓΕΚ και οι Ιταλοί συνεταίροι της στην κοινοπραξία, τότε η Αττικό Μετρό θα υποχρεωθεί να αποζημιώσει τον ανάδοχο.
Κι όταν λέμε Αττικό Μετρό, εννοούμε υπουργείο μεταφορών και Δικτύων και κατ’ επέκταση Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Το οποίο όμως έχει «κουτσουρευτεί» τόσο που κινδυνεύουν σημαντικά έργα υποδομής να «παγώσουν» (π.χ. αεροδρόμιο Χανίων), πόσο μάλλον να βρεθούν κεφάλαια για αποζημιώσεις για το μετρό Θεσσαλονίκης, τόσο μεγάλου ύψους μάλιστα, όσο είναι αυτό που διεκδικεί ο κ. Μαρούλης.
Και είναι χαρακτηριστική η δυσκολία της Αττικό Μετρό να βρει λεφτά για αποζημιώσεις, αφού τον περασμένο Ιούνιο, ο κ. Σταύρος Καλαφάτης του υπουργείου Περιβάλλοντος χρειάστηκε να εντάξει την χρηματοδότηση της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς την Καλαμαριά, ύψους 400 εκατ. ευρώ, στο ειδικό πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για το Περιβάλλον, χρηματοδότηση που ενέκρινε το Ελεγκτικό Συνέδριο. Το συνολικό ύψος του μετρό Θεσσαλονίκης ανέρχεται στο 1,5 δισ. ευρώ ποσό που δεν μπορεί να ξεπεραστεί.
Ρυθμοί χελώνας
Μπορεί οι διεκδικήσεις Μαρούλη και η προσφυγή στη διαιτησία να αποτελούν «πονοκέφαλο» για τον κ. Χρυσοχοΐδη και την Αττικό Μετρό, ο μεγάλος όμως εφιάλτης τους είναι οι εξοργιστικές καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων. Η κατάσταση έχει φτάσει σε τέτοιο σημείο, που ο Άκτωρ του ομίλου Μπόμπολα, απειλεί να εγκαταλείψει το έργο εάν δεν αλλάξουν οι ρυθμοί και αν δεν ικανοποιηθούν οι οικονομικές απαιτήσεις της κοινοπραξίας. Η σοβαρότητα της κατάστασης επιβεβαιώθηκε σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε πριν από λίγο καιρό στην Αττικό Μετρό με επικεφαλής τον Άκτορα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η συζήτηση έγινε σε υψηλούς τόνους, καθώς τα στελέχη της εταιρίας του ομίλου Μπόμπολα, επέρριψαν ευθύνες στην Αττικό Μετρό για την τροπή που έχει πάρει το έργο και προέβλεψαν ότι εάν συνεχιστούν οι ίδιοι ρυθμοί το μετρό Θεσσαλονίκης δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί ούτε το 2025!
Στο υπουργείο Μεταφορών και την Αττικό Μετρό δεν θέλουν ούτε να σκέφτονται το ενδεχόμενο αποχώρησης του Άκτορα από το έργο καθώς η εταιρία του ομίλου Μπόμπολα είναι σύμβουλος των τραπεζών για να σωθεί το έργο και να μην εκπέσουν οι εγγυητικές. Αν ο Άκτωρ αποφασίσει να εγκαταλείψει το έργο, δεν υπάρχει καμιά δέσμευση για τις εγγυητικές.
Η οργή Μπόμπολα, αφορά στις καθυστερήσεις στον σταθμό «Βενιζέλου», αλλά και στις εκκρεμείς απαλλοτριώσεις στον σταθμό «Βούλγαρη». Το μεγάλο εμπόδιο στη Βενιζέλου είναι οι αρχαιότητες. Οι εργασίες της αρχαιολογικής έρευνας στον σταθμό «Βενιζέλου», έχουν σταματήσει από τις 21 Δεκεμβρίου 2012 και δεν πρόκειται να συνεχιστούν, αν δεν λυθεί το ζήτημα στο ΣτΕ. Σε ό,τι αφορά τις απαλλοτριώσεις στον σταθμό «Βούλγαρη» υπάρχει καθυστέρηση στα δικαστήρια.
Όλοι εναντίον όλων – H «κίτρινη κάρτα» της Κομισιόν
Οι μεγάλες καθυστερήσεις στο μετρό Θεσσαλονίκης δεν εξόργισαν μόνο τον όμιλο Μπόμπολα, που ανέλαβε να εκτελέσει το έργο, αλλά έφεραν και την «κίτρινη κάρτα» από την Κομισιόν, που χαρακτηρίζει το έργο, περίπου ως παράδειγμα προς αποφυγήν. Ο επίτροπος Γιοχάνες Χαν, απαντώντας σε ερώτηση του Ευρωβουλευτή Νίκου Χουντή, ανέφερε ότι «το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα σημαντικότερα συγχρηματοδοτούμενα έργα από τα κοινοτικά ταμεία, που παρουσιάζει σηματική καθυστέρηση».
Η «κίτρινη κάρτα» της Κομισιόν, προκάλεσε νέα ένταση στον πόλεμο που άνοιξαν… όλοι εναντίον όλων. Ο όμιλος Μπόμπολα κατηγορεί το υπουργείο Μεταφορών και την Αττικό Μετρό για τις καθυστερήσεις, ενώ ο γ.γ. Δημοσίων Έργων Στράτος Σιμόπουλος και η διοικούσα επιτροπή νομού Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας, θεωρούν «αποκλειστικό υπεύθυνο της καθυστέρησης του έργου τον δήμαρχο της πόλης Γιάννη Μπουτάρη. Από την πλευρά του ο κ. Μπουτάρης υποστηρίζει ότι τα αρχαία από τον σταθμό του μετρό στη Βενιζέλου δεν θα απομακρυνθούν και θα παραμείνουν στη θέση τους, απόφαση η οποία επικυρώθηκε από το δημοτικό συμβούλιο. Αν όμως δεν απομακρυνθούν (έστω και προσωρινά) τα αρχαία, δεν μπορούν να προχωρήσουν οι εργασίες στη Βενιζέλου.