Tο παρασκήνιο στην πώληση της ΔΕΣΦΑ

Υπογραφή χωρίς λεφτά από τους Αζέρους και τα εμπόδια

- Διαφήμιση -

 

 

Του Κώστα Νούση

 

Δεν έχουν τέλος τα εμπόδια στην διαδικασία πώλησης της ΔΕΣΦΑ στην αζέρικη Socar, με τελευταίο την ακύρωση του ταξιδιού (σ.σ. λόγω τεχνικού προβλήματος στο πρωθυπουργικό αεροσκάφος) του Αντώνη Σαμαρά στο Μπακού για τις τελικές υπογραφές.

 

Το ταξίδι ακυρώθηκε, οι υπογραφές δεν έπεσαν, ωστόσο, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές της dealnews.gr μέσα από το ΤΑΪΠΕΔ, θεωρείται βέβαιο ότι, αν όχι αυτή την εβδομάδα, την επόμενη θα έχει ολοκληρωθεί και αυτή η τυπική διαδικασία, η οποία ναι μεν είναι ουσιαστική, της αποδίδεται όμως συμβολικός χαρακτήρας καθώς πρόκειται για μία πώληση η οποία, στην συγκεκριμένη φάση που βρίσκονται οι διαπραγματεύσεις, κάθε άλλο παρά κέρδος θα επιφέρει στο ελληνικό Δημόσιο.

 

Κι αυτό γιατί δεν αναμένεται εκταμίευση του αντιτίμου από την Socar…

 

Οι υπογραφές δεν σημαίνουν πώληση, αλλά…


Η συμφωνία αφορά στην πώληση, έναντι 400 εκατ. ευρώ, του 66% του διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου (ΔΕΣΦΑ) στους Αζέρους και την εταιρεία Socar. Από το συνολικό προς πώληση πακέτο, το 31% είναι μερίδιο το οποίο ανήκει στο Ελληνικό Δημόσιο και το 35% είναι της εταιρείας Ελληνικά Πετρέλαια (ΕΛΠΕ).

 

Οι περισσότεροι θα πίστευαν ότι με τις υπογραφές θα ολοκληρωνόταν μία πολύμηνη διαπραγμάτευση, ωστόσο κάτι τέτοιο ούτε συμβαίνει ούτε πρόκειται για μία εύκολη διαδικασία: Θα διαρκέσει αρκετούς μήνες ακόμα και είναι αμφίβολο το εάν θα διεκπεραιωθεί έως το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2014.

 

Αν και η συμφωνία ανάμεσα στις δύο πλευρές θα υπογραφεί, η πώληση δεν ολοκληρώνεται, δεν μεταβιβάζεται το μετοχικό πακέτο του 66%, η Socar δεν θα ασκεί διοίκηση αλλά ούτε και η ελληνική πλευρά εισπράττει το αντίτιμο της εξαγοράς, ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της dealnews.gr, υπάρχει μία επίσημη δέσμευση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου, του ΤΑΪΠΕΔ και της Socar, ότι εφόσον ξεπεραστούν τα προβλήματα προχωράει και η εξαγορά. Η πηγή μας μάς μετέφερε χαρακτηριστικά: «Με την υπογραφή είναι σαν να αγοράζω ένα σπίτι το οποίο όμως θα περιέλθει στην κατοχή μου εφόσον ξεπεραστούν τα εμπόδια από το υποθηκοφυλακείο!».

 

Τα εμπόδια


Πρόκειται για μία άκρως περίπλοκη διαδικασία η οποία διεξάγεται σε δύο διαφορετικά επίπεδα: Σε ευρωπαϊκό και ελληνικό.

 

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η διαδικασία σκοντάφτει στην Επιτροπή Ενέργειας της Ευρωπαϊκής Ένωσης η οποία περνάει από κόσκινο την αζέρικη Socar.

 

Η εκπρόσωπος Τύπου της Επιτροπής, Nicole Bockstaller, έχει δηλώσει χαρακτηριστικά για το εν λόγω θέμα (σε δημοσίευμα της έντυπης DEAL, στις 11 Οκτωβρίου), η αζέρικη εταιρεία θα πρέπει να πιστοποιηθεί σύμφωνα με τα όσα προβλέπει το άρθρο 10 και 11 του τρίτου ενεργειακού πακέτου το οποίο αναφέρει τους κανόνες της ενεργειακής Αγοράς και ξεκαθαρίζει ότι μία εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται στην Ευρωπαϊκή Ένωση δεν μπορεί να είναι ταυτόχρονα παραγωγός, διανομέας και έμπορος.

 

Το άλλο αγκάθι είναι ότι θα πρέπει να ολοκληρωθεί σε ελληνικό επίπεδο η διαδικασία αναδιάρθρωσης των μετοχών από πλευράς μετοχικού πακέτου, καθώς είναι περίπλοκο το πώς εμπλέκεται το ΤΑΪΠΕΔ, το Δημόσιο και τα ΕΛΠΕ.

 

«Υπάρχει μία διαδικασία αναδιάρθρωσης των μετοχών, η οποία θέλει χρόνο να ολοκληρωθεί από νομικής και χρηματιστηριακής πλευράς», σημειώνει η πηγή μας.

- Διαφήμιση -

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ