ΜΕΣΑ ΤΟΥ 2014 Η ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Το σχέδιο της RZD και τα μηνύματα του Κρεμλίνου
Νέο κρας τεστ για τις ελληνορωσικές σχέσεις
Γιατί η Αθήνα «λοξοκοιτάει» προς το Παρίσι
«Δεύτερες σκέψεις» από τη Μόσχα που τη διεκδικεί «πακέτο» με ΟΛΘ-Rosco
Σε «νέα ΔΕΠΑ» κινδυνεύει να εξελιχθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, απειλώντας να βάλει και πάλι τις σχέσεις Αθήνας-Μόσχας στην «κατάψυξη», καθώς την ώρα που ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση μπαίνει στην επόμενη φάση, το αίτημα των Ρώσων για την απόκτηση της «πακέτο» με την εταιρία συντήρησης Rosco, όσο –και κυρίως- με τον ΟΛΘ παραμένει στην πράξη αναπάντητο.
Οι πληροφορίες μιλούν για δυσαρέσκεια και για «δεύτερες σκέψεις» που αναπτύσσονται στην ηγεσία του ρωσικού κολοσσού, που εξετάζει ακόμη και το αν θα συνεχίσει να συμμετέχει στους δύο διαγωνισμούς που είναι σε εξέλιξη (ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Rosco), καθώς διαπιστώνει ότι η Αθήνα «λοξοκοιτάει» προς την πλευρά Γάλλων της SNCF.
Το πρόβλημα αποκτά ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα για την κυβέρνηση, καθώς τα μηνύματα που έχουν φτάσει τις τελευταίες μέρες από τη Μόσχα αποτυπώνουν το μεγάλο ενδιαφέρον της ρωσικής ηγεσίας και του ίδιου του Πούτιν για το θέμα. Ενημερωμένες πηγές μάλιστα χαρακτηρίζουν την υπόθεση ως «δεύτερο κρας τεστ» για τις ελληνορωσικές σχέσεις μετά την «τραυματική εμπειρία» της ΔΕΠΑ. Και η σημασία που αποδίδεται φάνηκε από την «ειδική άδεια» που έλαβε η RZD από το Κρεμλίνο να συμμετάσχει στους διαγωνισμούς την περίοδο που ακόμη ίσχυε το «απαγορευτικό Πούτιν», σηματοδοτώντας την πρόθεση «επανάκαμψης» στα ελληνικά assets.
Οι Ρώσοι με τον πλέον επίσημο τρόπο, με δηλώσεις του επικεφαλής της RZD Βλαντιμίρ Γιακούνιν, έχουν ξεκαθαρίσει ότι το θέμα ΤΡΑΙΝΟΣΕ τους ενδιαφέρει μόνο αν συνδυαστεί με την ταυτόχρονη απόκτηση τόσο της εταιρίας συντήρησης τροχαίου υλικού Rosco, όσο και με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Το ζήτημα μάλιστα είχε βάλει τόσο ο ΥΠΕΞ Σεργκέι Λαβρώφ, -τον οποίο συνόδευε ο Γιακούνιν- όσο και η πρόεδρος της Άνω Δούμας Βαλεντίνα Ματβιένκο, κατά τις επισκέψεις τους στην Ελλάδα.
Τη Rosco τη θέλουν με διπλό σκοπό. Αφενός για να έχουν στα χέρια τους τη συντήρηση του τροχαίου υλικού, εξασφαλίζοντας αυτονομία, αλλά και σημαντικά έσοδα, μεγιστοποιώντας την απόδοση της επένδυσής τους στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Αφετέρου για να μπουν, ιδιαίτερα στα Βαλκάνια, στο προσοδοφόρο πεδίο της αγοράς συντήρησης των τρένων που κυριαρχείται από γερμανικά και γαλλικά συμφέροντα και συγκεκριμένα από τη Siemens και την Alstom, οι οποίες άλλωστε διεκδικούν και αυτές την εταιρία.
Το θέμα της Rosco θεωρείται πιο «βατό», καθώς οι διαγωνισμοί τόσο για αυτήν, όσο και για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ «τρέχουν» παράλληλα και με την ίδια απόφαση του ΤΑΙΠΕΔ την προηγούμενη Πέμπτη εγκρίθηκαν τα τελικά σχέδια των συμβάσεων πώλησής τους, που όμως δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί πριν το δεύτερο εξάμηνο του 2014.
ΤΟ ΘΕΜΑ ΟΛΘ
Το μεγάλο πρόβλημα έγκειται στον ΟΛΘ, καθώς δεν έχουν λάβει καμία θετική ανταπόκριση από την κυβέρνηση, την ώρα που ο διαγωνισμός για την αποκρατικοποίηση, αν και με βάση το χρονοδιάγραμμα θα έπρεπε να είχε ξεκινήσει, παίρνει τη μία αναβολή μετά την άλλη.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη, επίσημα, δεν έχει καν ξεκαθαριστεί το μοντέλο της αξιοποίησης, αφού το θέμα «κολλάει» αφενός στις εσωτερικές πολιτικές ισορροπίες της συγκυβέρνησης, με την πλευρά του ΠΑΣΟΚ να τάσσεται υπέρ της παραχώρησης συγκεκριμένων δραστηριοτήτων και κατά της πώλησης της πλειοψηφίας των μετοχών, ενώ αφετέρου «παρασύρεται» από την υπόθεση του ΟΛΠ που έχει εμπλακεί στα γρανάζια και τις σκοπιμότητες της Κομισιόν.
Οι Ρώσοι, όμως «καίγονται» για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης γιατί το στρατηγικό σχέδιο της RZD, που φέρει τη «σφραγίδα» του Κρεμλίνου, προβλέπει την δυναμική είσοδο, μέσω συνδυασμένων θαλάσσιων και χερσαίων μεταφορών, στο χρυσοφόρο πεδίο των ευρωπαϊκών εφοδιαστικών αλυσίδων από τις οποίες απουσιάζουν και παράλληλα το άνοιγμα νέων εμπορευματικών διαδρόμων διασύνδεσης της Ασίας με την Ευρώπη μέσω του τεράστιου σιδηροδρομικού δικτύου, 85.000 χλμ, το οποίο ελέγχουν. Για αυτό δεν έχουν κρύψει το ενδιαφέρον τους και για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.
ΤΙ ΦΟΒΙΖΕΙ ΤΗΝ κυβέρνηση
Γιατί οι Γάλλοι είναι το φαβορί
Ο στρατηγικός στόχος των Ρώσων να διεκδικήσουν γερό μερίδιο της πίτας της ευρωπαϊκής σιδηροδρομικής αγοράς με όχημα την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, προκαλεί φόβους στην Αθήνα ότι από ισχυρές χώρες (Γερμανία, Γαλλία) που θα θιγούν τα συμφέροντά τους θα αρχίσει κύκλος «αντίστασης» με όπλο την ευρωπαϊκή επιτροπή ανταγωνισμού.
Δηλαδή, η Αθήνα «βλέπει» επανάληψη του «ίδιου έργου», όπως με τη ΔΕΠΑ, όπου με τις μεθοδεύσεις της Κομισιόν η Gazprom τέθηκε εκτός, είτε με τον ΟΛΠ και το ευρωμπλόκο στους Κινέζους της Cosco. Μια διαδικασία στην οποία επ ουδενί δεν θα ήθελαν να εμπλακούν οι Ρώσοι, που ζητούν από την ελληνική κυβέρνηση να ασκήσει την «κυρίαρχη εξουσία» της, η οποία όμως περιορίζεται λόγω των αυστηρών κοινοτικών κανονισμών.
Στην κυβέρνηση «μετρούν» και το ότι η ταυτόχρονη παραχώρηση τριών κρατικών οργανισμών στα χέρια της Μόσχας θα «έπληττε» το χαρακτήρα του διεθνούς διαγωνισμού, προκαλώντας αρνητικές εντυπώσεις.
Έτσι, για φαβορί προβάλλουν οι Γάλλοι ως η πλέον «ανεμπόδιστη λύση», με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ να οδηγείται στον κολοσσό της SNCF, παρά τα υψηλά ελλείμματα που αντιμετωπίζει, αλλά και τη διαφορετική στρατηγική της συγκέντρωσης των επιμέρους δραστηριοτήτων που εφαρμόζει, σε αντίθεση με το ελληνικό μοντέλο της διάσπασης και αυτονόμησής τους. Παράλληλα, ο τρίτος υποψήφιος μνηστήρας, η ρουμανική GFR του Γκρούια Στόικα, έχει προβλήματα στο εσωτερικό μέτωπο. Όσο για τη Rosco, το μεγάλο φαβορί είναι η επίσης γαλλική Alstom που κατεβαίνει με ισχυρό σύμμαχο τη Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου.