Σε νέα «τρικυμία» 3 χρόνια μετά το παρ’ ολίγον λουκέτο
Το «διαζύγιο» με ξένο πελάτη φέρνει πτώση τζίρου 18% και περικοπές
Και πάλι σε «φουρτουνιασμένα νερά» πλέει το… καραβάκι της Παπουτσάνης. Τρία χρόνια μετά την… περιπέτεια της ιστορικής σαπουνοποιΐας με την παράδοση των 143 χρόνων στην ελληνική αγορά, οπότε και βρέθηκε ένα βήμα πριν από το οριστικό λουκέτο, οι αντοχές της εταιρίας δοκιμάζονται ξανά.
Η επικείμενη διακοπή της συνεργασίας με έναν από τους μεγαλύτερους εδώ και μια 10ετία πελάτες του εξωτερικού το πρώτο τρίμηνο του 2014, αποτελεί το «φυτίλι» που έχει ανάψει… φωτιές στην εισηγμένη και «απειλεί» το πετυχημένο turn around story, το οποίο έχουν γράψει οι κ.κ. Μενέλαος Τασόπουλος και Γιώργος Γκάτζαρος από όταν ανέλαβαν το «τιμόνι» της από την ισχυρή οικογένεια Δαυίδ.
«Μνήμες» 2010
Αν και η Παπουτσάνης κατόρθωσε μέσω μιας στρατηγικής εξωστρέφειας και δημιουργίας νέων προϊόντων να ξαναγυρίσει σε τροχιά κερδοφορίας, στα 0,16 εκατ. ευρώ το εννεάμηνο του 2013 από ζημίες 0,25 εκατ. ευρώ έναν χρόνο νωρίτερα και αυξημένο κατά 14% κύκλο εργασιών στα 12,6 εκατ. ευρώ, από την περασμένη Παρασκευή ξύπνησαν «μνήμες» της δύσκολης περιόδου του 2010.
Τότε που το εργοστάσιο στην Ριτσώνα ήταν κλειστό, οι εργαζόμενοι απεργούσαν, οι τζίροι υποχωρούσαν και οι ζημιές διογκώνονταν με αποτέλεσμα το μέλλον της εταιρίας που έκανε το όνομά της συνώνυμο του σαπουνιού και των προϊόντων περιποίησης να κρίνεται αβέβαιο.
Μπορεί πλέον να μην υπάρχει τέτοιος κίνδυνος, όμως, μέσα σε ένα δυσχερές οικονομικό περιβάλλον, οι αποφάσεις για περικοπές θέσεων εργασίας και οι προβλέψεις για μείωση των πωλήσεων την ερχόμενη χρονιά σίγουρα διαταράσσουν το κλίμα με τους εργαζόμενους, αλλά και το πετυχημένο μείγμα πολιτικής της διοίκησης που έχει αποδώσει καρπούς μέχρι σήμερα.
Γκρίνιες
Η ολοκλήρωση της συνεργασίας με τον μεγάλο ξένο πελάτη, που για λόγους ρητρών εμπιστευτικότητας η διοίκηση Τασόπουλου δεν έχει αποκαλύψει το όνομά του, υπολογίζεται πως θα επιφέρει απώλεια καθαρών πωλήσεων της τάξεως του 18% του εκτιμώμενου για το 2014 κύκλου εργασιών.
Ο συγκεκριμένος πελάτης στα πλαίσια αλλαγής στρατηγικής, στοχεύει στη μεταφορά παραγόμενων προϊόντων σε χώρα που βρίσκεται πλησιέστερα σε αυτόν, που εκ των πραγμάτων δεν μπορεί να καλύψει η Παπουτσάνης ΑΒΕΕ.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ελληνικού ομίλου γνωρίζει καλά πως η εξέλιξη αυτή σαφώς και θα έχει επιπτώσεις στον κύκλο εργασιών, όμως, αυτό που θέλει να αποφύγει είναι να μην ανακοπεί η κερδοφόρος πορεία που έχει επιτευχθεί με πολύ κόπο. Γι’ αυτόν τον λόγο φέρεται να έχει θέσει ως προτεραιότητα τη μείωση του παραγωγικού κόστους και την συγκράτηση των λειτουργικών δαπανών.
Μέσα σε αυτά τα πλαίσια και με το επιχείρημα πως θα μειωθεί η παραγωγή με την «ανατολή» του νέου έτους, η διοίκηση προχώρησε πριν από μερικές μέρες στις απολύσεις 6 ατόμων, ενώ στα σχέδιά της είναι να αποχωρήσουν και άλλα δύο άτομα μέσα στον Ιανουάριο. Η εξέλιξη αυτή προκάλεσε γκρίνιες στις τάξεις των εργαζομένων, ενώ αμέσως κινητοποιήθηκε και η Πανελλαδική Ένωση Προσωπικού Ελαιουργοσαπωνοποιείων, σταματώντας την παραγωγή σε ένδειξη διαμαρτυρίας και απαιτώντας την άμεση ανάκληση των απολύσεων.
Μάλιστα, όπως τόνιζαν τις προηγούμενες μέρες εργαζόμενοι, το «ψαλίδισμα» των θέσεων εργασίας έγινε χωρίς καμία προηγούμενη προειδοποίηση από την διοίκηση, η οποία μέχρι σήμερα υπερηφανευόταν ότι ακόμη και στην δύσκολη στιγμή του 2010 δεν είχε προβεί σε περικοπές μισθών ή απολύσεις προσωπικού, το οποίο ανέρχεται κοντά στα 100 άτομα.
Οι προβλέψεις
Οι ίδιοι δε επισημαίνουν πως η εταιρία έχει προβλέψει πως για το σύνολο του 2013 θα καταγράψει τζίρο ύψους 16,3 εκατ. ευρώ, αυξημένο κατά 7% περίπου σε σχέση με το 2012, γεγονός που επιβεβαιώνει πως συνεχίζει την προσπάθεια ανάκαμψης που γίνεται μέσα στην τελευταία τριετία.
Και όλα αυτά συμβαίνουν όταν τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, το 7% των μετοχών της Παπουτσάνης έχει περάσει στα… χέρια ελληνικών και ξένων funds, δίνοντας ψήφο εμπιστοσύνης σε μια εταιρία της μεσαίας κεφαλαιοποίησης, η οποία έχει πετύχει μια ανοδική τάση μετά τα σοβαρά προβλήματα του 2010.
Οι βασικοί μέτοχοι είχαν πουλήσει σχεδόν 3,5 εκατ. μετοχές αυξάνοντας την ελεύθερη διασπορά μέχρι και τον περασμένο Οκτώβριο.
Για να αναπληρώσουν το «κενό» – «Ανοιχτές κεραίες» σε νέες συνεργασίες
«Ανοιχτές κεραίες» για την εξεύρεση νέου ισχυρού πελάτη από το εξωτερικό έχει η διοίκηση Τασόπουλου- Γκάτζαρου, όπως λένε οι πληροφορίες, προκειμένου να «αναπληρώσει» την απώλεια από το… διαζύγιο με τον μέχρι πρότινος συνεργάτη τους.
Με «όπλο» το ισχυρό χαρτοφυλάκιο προϊόντων (Καραβάκι, Olivia, Skin Essentials κ.α.) άλλωστε, έχουν «ξεκλειδώσει» σημαντικές ξένες αγορές, όπως οι ΗΠΑ, η Ρωσία κ.α., καθώς οι εξαγωγές, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 40% περίπου των συνολικών πωλήσεων της Παπουτσάνης, αποτελούν το στοιχείο- κλειδί της πετυχημένης στρατηγικής της μέχρι σήμερα.
Αν και ο Μενέλαος Τασόπουλος γνωρίζει καλά το ρίσκο που εμπεριέχει η παραγωγή προϊόντων για ξένες πολυεθνικές, καθώς οι παραγγελίες μπορεί να μην δίνονται εσαεί, ξέρει επίσης πως οι εκτός συνόρων αγορές αποτελούν «αντίδοτο» στην εγχώρια κρίση.
Στο… μικροσκόπιο της Παπουτσάνης έχει μπει και η αναζήτηση συνεργασιών με νέες ξενοδοχειακές μονάδες σε Ελλάδα και εξωτερικό για την διοχέτευση των προϊόντων της εταιρίας, καθώς σε αυτή την δραστηριότητα αντιστοιχεί περισσότερο από 22% των πωλήσεων, ενώ αποτελεί μια αγορά συνολικής αξίας 1 δισ. ευρώ, στην οποία η Παπουτσάνης είναι ανταγωνιστική.