Θα καταφέρει η Mamidoil-Jetoil να βρει το «αντίδοτο» στο ελληνικό μίνι- «κραχ» της αγοράς των καυσίμων;
Η οικογένεια Μαμιδάκη πιστεύει ότι θα βρει ένα πολύτιμο «στήριγμα» για την Mamidoil-Jetoil με την περεταίρω επέκταση της στην αγορά των Βαλκανίων.
Το μίνι-«κραχ» στην εγχώρια αγορά καυσίμων, στα χρόνια της κρίσης, «υποχρεώνει» σχεδόν τον CEO της εταιρίας Νίκο Μαμιδάκη και τον αδελφό του Κυριάκο να κάνουν μια νέα «στροφή» στο εξωτερικό, στην προσπάθεια τους να «αντισταθμίσουν» τις «εσωτερικές» απώλειες στην κατανάλωση.
Πρώτη επιλογή τους για το νέο στρατηγικό σχεδιασμό της Mamidoil-Jetoil να πέσει μεγαλύτερο «βάρος» στα Βαλκάνια, όπου διαθέτει, ήδη, μια ισχυρή παρουσία.
Στις τελευταίες κινήσεις της διοίκησης συμπεριλαμβάνεται μια επένδυση 10.000.000 ευρώ για την ολοκλήρωσης της δημιουργίας ενός σύγχρονου αποθηκευτικού χώρου στο Smederevo της Σερβίας, από την θυγατρική Jetoil Serbia, ενώ, εγκαταστάσεις η Mamidoil-Jetoil διατηρεί τόσο στην Αλβανία και το Κόσσοβο, όσο και στην Θεσσαλονίκη, απ’ όπου μπορεί να τροφοδοτεί τις Βαλκανικές αγορές (Βουλγαρία, Σερβία, ΠΓΔΜ). Το ερώτημα είναι, βέβαια, κατά πόσο η ενίσχυση της δραστηριότητα της στα Βαλκάνια θα καταφέρει να αποτελέσει ένα ιδανικό «αντίβαρο» για το πρόβλημα στην ελληνική αγορά, που μοιάζει προς το παρόν μεγάλο και …άλυτο.
ΠΤΩΣΗ ΡΕΚΟΡ
Παρά το γεγονός ότι η Mamidoil-Jetoil παραμένει η τέταρτη μεγαλύτερη εξαγωγική εταιρία στην Ελλάδα, οι αριθμοί «μαρτυρούν» το μέγεθος του γενικότερου προβλήματος «εντός συνόρων».
Το 2012 ο τζίρος των καυσίμων στην Ελλάδα εμφάνισε πτώση-σοκ ύψους 28%, έναντι 5,1% το 2011 και το 2013 ήταν άλλη μια δύσκολη χρονιά, ο απολογισμός της οποίας θα δώσει περισσότερα συμπεράσματα.
Η κατακόρυφη αύξηση των φόρων στα καύσιμα, έφερε λουκέτα σε πολλά πρατήρια και συρρίκνωση στην κατανάλωση τόσο της βενζίνης, όσο και στο πετρέλαιο θέρμανσης.
Οι προβλέψεις για το μέλλον είναι δραματικές, με τους εκπρόσωπους του Συνδέσμου Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας (ΣΕΕΠΕ) να μιλούν για ένα από τα χειρότερα 4μηνα (2013) της ιστορίας με την υποχώρηση να φθάνει στο -40%.
Οι εκτιμήσεις των παραγόντων της αγοράς αναφέρουν δε ότι αν δεν ανατραπεί το σημερινό σκηνικό, μέχρι το τέλος του 2014 πιθανόν να λειτουργούν μόλις 3.500 πρατήρια, από τα 8.500 που ήταν το pick της αγοράς. Μέσα σε αυτές τις συνθήκες, στον τελευταίο ισολογισμό της η εταιρία είχε μείωση εσόδων από 1,487 δισ. σε 1,387 δισ. περίπου και φάνηκε ότι δεν μπορεί να ελπίζει σε μια γρήγορη ανάταση της εγχώριας αγοράς.
«ΨΑΛΙΔΙ»
Μέσω των αγορών στα Βαλκάνια, λοιπόν, ο ελληνικός όμιλος στοχεύει στην τόνωση των πωλήσεων του για το 2014. Η επένδυση στην Σερβία, μάλιστα, κατά τα φαινόμενα θα έχει και συνέχεια, με τον διπλασιασμό της χωρητικότητας του αποθηκευτικού χώρου στο Smederevo να είναι στα πλάνα της διοίκησης.
Γίνεται αντιληπτό, ωστόσο, ότι οι νέες επενδύσεις στα Βαλκάνια μπορούν να αποτελέσουν ένα μέρος της λύσης που αναζητά η οικογένεια Μαμιδάκη απέναντι στην ελληνική κρίση.
Η διαρκής συρρίκνωση της προκαλεί έντονο προβληματισμό τα τελευταία χρόνια στην ηγεσία της Mamidoil-Jetoil και τα «μέτρα» δεν σταματούν σε αυτό το σημείο.
Το σχέδιο της διοίκησης για τη αντιμετώπιση της ελληνικής κρίσης συμπεριλαμβάνει ανάμεσα σε άλλες κινήσεις την μείωση των επισφαλειών και του χρόνου των πιστώσεων, χωρίς να αποκλείεται «ψαλίδι» στα κόστη λειτουργίας, όπου είναι εφικτό, με στόχο την βελτίωση των περιθωρίων κέρδους.
«ΜΠΛΟΚΟ» ΣΤΗΝ ΣΟΥΔΑ
Οι περικοπές θεωρούνται μια «εύκολη λύση», στην οποία καταφεύγει ολοένα και συχνότερα ο επιχειρηματικός κόσμος. Γνωρίζουν όλοι, ωστόσο, η αγορά –και η οικονομία της χώρας- δεν θα βγουν μόνο με αυτές από τον «κατήφορο» της ύφεσης, αν δεν υπάρξει η πολυπόθητη ανάπτυξη.
Σε ελληνικό έδαφος, η Mamidoil-Jetoil «πασχίζει» τα «ξεμπλοκάρει» την επένδυση των 20 εκατ. στην Σούδα, η οποία έχει «παγώσει» μια 10ετία, σε αντίθεση με αυτή στην Σερβία, που προχώρησε με σχετικά ταχείς ρυθμούς και βοήθησε να δοθεί ένα νέο «στίγμα» για την εταιρία…