Έχοντας συνολικά συγκεντρώσει επτά αγαλματίδια, η ταινία επιστημονικής φαντασίας «Gravity» του Αλφόνσο Κουαρόν ήταν εκείνη που έφυγε με τα περισσότερα βραβεία από την 86η απονομή των κινηματογραφικών βραβείων Όσκαρ.
Ωστόσο, το αντιρατσιστικό δράμα «12 χρόνια σκλάβος» του Βρετανού Στιβ Μακ Κουίν, παρ’ ότι πήρε πολύ λιγότερα βραβεία (μόλις τρία), ήταν που ονομάστηκε καλύτερη ταινία του 2013 από τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών.
Τα βραβεία απονεμήθηκαν κατά την διάρκεια ενός τρίωρου όχι πάντα ξεκούραστου τις βραδινές ώρες της Κυριακής 2 Μαρτίου στην αίθουσα Dolby του Χόλιγουντ. Ενώ στην αρχή φάνηκε ότι το «Gravity» θα περιοριζόταν στα τεχνικά βραβεία (φωτογραφία, μοντάζ, μοντάζ ήχου, μιξάζ ήχου), αργότερα με το Οσκαρ μουσικής (Στίβεν Πράις) ήταν φανερό ότι θα κέρδιζε και σε «μεγάλες» κατηγορίες, Και πράγματι, η ταινία έφυγε με το Οσκαρ σκηνοθεσίας για τον Αλφόνσο Κουαρόν, ο οποίος εφέτος απέσπασε δυο Οσκαρ (το άλλο ήταν για το μοντάζ της ταινίας το οποίο συνυπογράφει με τον Μαρκ Σάνγκερ).
Ένα χαρακτηριστικό στοιχείο που φάνηκε στα εφετινά βραβεία όμως, ήταν η τάση των μελών της Ακαδημίας να βραβεύσουν νέους και πρωτοεμφανιζόμενους στα Οσκαρ. Τόσο ο Μάθιου Μακ Κόναχι που απέσπασε το Οσκαρ Α ανδρικού ρόλου για το «Dallas Buyers Club» όσο και ο Τζάρετ Λίτο που πήρε το Β’ ρόλου για την ίδια ταινία δεν είχαν καμιά υποψηφιότητα στο παρελθόν. Η δε Λουπίτα Νιόνγκο που βραβεύθηκε με το Β’ γυναικείου ρόλου για το «12 χρόνια σκλάβος» δεν είχε ξαναπαίξει ποτέ σε ταινία. Πρώτη υποψηφιότητα όμως ήταν και για τον σεναριογράφο του «12 χρόνια σκλάβος» Τζον Ρίντλεϊ που επίσης βραβεύθηκε.
Το σκάνδαλο Γούντι Αλεν δεν επηρέασε τελικά τα μέλη της Ακαδημίας σε ότι αφορά την βράβευση της Κέιτ Μπλάνσετ με το Οσκαρ Α’ γυναικείου ρόλου για την «Θλιμμένη Τζασμίν» του πρώτου. Η Αυστραλέζα ηθοποιός βραβεύτηκε εφέτος για δεύτερη φορά από τα μέλη της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου αφού το 2005 είχε αποσπάσει το B’ ρόλου για το «Aviator» του Μάρτιν Σκροσέζε.
Ο ίδιος ο Σκορσέζε όμως, έφυγε άπραγος από τα εφετινά Οσκαρ. Ο «Λύκος της Γουόλ Στριτ» μετρούσε πέντε υποψηφιότητες αλλά δεν κέρδισε πουθενά. Για πέμπτη φορά τα μέλη της Ακαδημίας αγνόησαν τον Λεονάρντο Ντι Κάπριο που διεκδικούσε το Α’ ανδρικού ρόλου. Δυστυχώς πουθενά δεν κέρδισε και η «Νεμπράσκα» του «δικού» μας Αλεξάντερ Πέιν παρότι ήταν η καλύτερη ταινία και των εννέα υποψήφιων στην κατηγορία της καλύτερης ταινίας. Κανένα βραβείο δεν δόθηκε ούτε και στο «American Hustle» του Ντέιβιντ Ο. Ράσελ που μετρούσε δέκα (!) υποψηφιότητες ενώ απούσες από τις βραβεύσεις ήταν επίσης οι ταινίες «Philomena» του Στίβεν Φρίαρς και «Captain Phillips» του Πολ Γκρίνγκρας.
Σε γενικές γραμμές η τελετή κύλησε χαλαρά και χωρίς πολλές εκπλήξεις. Βέβαια, η οικοδέσποινα Ελεν Ντε Τζένερις ,γνωστή τηλε περσόνα, το παρατράβηξε κάπως με τα tweets των φωτογραφιών που τραβούσε από το I phone της αλλά της το συγχωρείς γιατί είναι εμφανές ότι η άνεση ανήκει στα χαρακτηριστικά της. Ωστόσο το σχοινί το παρατράβηξε όταν πρόσβαλλε κατάμουτρα την Λάιζα Μινέλι λέγοντας «ότι στην αίθουσα βρίσκεται ο καλύτερος …μιμητής της Λάιζα Μινέλι». Ενώ το παραμορφωτικό «τράβηγμα» της 69χρονης καλλιτέχνιδας δικαιολογούσε ένα τέτοιο σχόλιο, δεν μπορείς να μιλάς έτσι για μια Λάιζα Μινέλι. Ελεος!
Η Ντε Τζένερις μάλιστα παράγγειλε και πίτσα για τους υποψήφιους στις πρώτες σειρές. Όταν το παιδί του delivery έφερε την πίτσα, ο Μπραντ Πιτ (ένας από τους παραγωγούς του «12 χρόνια σκλάβος») ανέλαβε να μοιράσει τα πιατάκια. Το κομμάτι τους πήραν με βουλιμία τόσο οι υποψήφιες για τις ερμηνείες τους στον «Αύγουστο» Μέριλ Στριπ και Τζούλια Ρόμπερτς αλλά και ο Τζάρετ Λίτο που είχε ήδη κερδίσει το Οσκαρ του άρα δεν είχε άγχος. Ωστόσο, όλως περιέργως ο Μάθιου Μακ Κόναχι είχε εξαφανιστεί από την θέση του όταν ήρθε η παραγγελία. Και κάποιοι δεν συμμετείχαν στο τσιμπούσι. Η Σάντρα Μπούλοκ και ο Λενάρντο Ντι Κάπριο ανήκαν σε εκείνους που σνόμπαραν την πίτσα.
Οι ήρωες ήταν το θέμα του εφετινού σόου. Είτε καθημερινοί, είτε φανταστικοί, είτε παρμένοι από την ζωή, είτε από την σφαίρα της φαντασίας, οι ήρωες είναι εκείνοι που δίνουν σάρκα και οστά στα όνειρα του κινηματογράφου όπως επεσήμανε και η Σάλι Φιλντ. Κλιπάκια από ταινίες εμφανίζονταν κατά διαστήματα στην μεγάλη οθόνη της αίθουσας Dolby του Χόλιγουντ _ από τον Φρανκ Σέρπικο μέχρι τον Χάρι Πότερ και από τον Σούπερμαν μέχρι την συνδικαλίστρια Νόρμα Ρέι που χάρισε στην Φιλντ το πρώτο της Όσκαρ.
Τα λόγια πάντα περιττεύουν στο κομμάτι της τελετής που λέγεται In Memoriam, αφιερωμένο στους καλλιτέχνες που «έφυγαν» από την ζωή από τον περασμένο Μάρτιο μέχρι τον εφετινό. Και ήταν αρκετοί όπως επεσήμανε η ηθοποιός Γκλεν Κλόουζ. «Πάνω απ’ όλα σας ευχαριστούμε» κατέληξε προτού η οθόνη της αίθουσας Dolby γεμίσει με εικόνες από όλους αυτούς που πέθαναν.
Ανάμεσά τους οι ηθοποιοί Πίτερ Ο’ Τούλ, Τζέιμς Γκαντολφίνι, Μαξιμίλιαν Σελ, Εστερ Γουίλιαμς και Τζούλι Χάρις, ο σκηνοθέτης Χάρολντ Ράμις, ο συγγραφέας Ελμορ Λέναρντ, ο κριτικός κινηματογράφου Ρότζερ Ιμπερτ Το κλίπ έκλεισε φυσικά με την μορφή του Φίλιπ Σίμορ Χόφμαν του 46χρονου αμερικανού ηθοποιού που στις 2 του περασμένου Φεβρουαρίου άφησε την τελευταία πνοή του στο Γκρίνουιτς Βίλατζ της Νέας Υόρκης, θύμα των ναρκωτικών.
Όλες οι κατηγορίες
Καλύτερη ταινία
12 χρόνια σκλάβος
Σκηνοθεσία
Αλφόνσο Κουραόν – Gravity
Α’ ανδρικός ρόλος
Μάθιου Μακ Κόναχι – Dallas Buyers Club
Α’ γυναικείος ρόλος
Κέιτ Μπλάνσετ – Θλιμμένη Τζασμίν
Β’ ανδρικός ρόλος
Τζάρετ Λίτο – Dallas Buyers Club
Β’ γυναικείος ρόλος
Λουπίτα Νιόνγκο – 12 χρόνια σκλάβος
Διασκευασμένο σενάριο
12 χρόνια σκλάβος
Πρωτότυπο σενάριο
Δικός της
Φωτογραφία
Gravity
Σκηνογραφία
Ο υπέροχος Γκάτσμπι
Μοντάζ
Gravity
Μακιγιάζ
Dallas Buyers Club
Ενδυματολογία
Ο υπέροχος Γκάτσμπι
Μουσική
Gravity
Τραγούδι
Let It Go – Frozen
Οπτικά εφέ
Gravity
Ξενόγλωσση ταινία
Η τέλεια ομορφιά
Κινούμενα σχέδια
Frozen
Ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους
20 feet from stardom
Μιξάζ ήχου
Gravity
Μοντάζ ήχου
Gravity
Μικρού μήκους ντοκιμαντέρ
The lady in number 6: Music save my life
Μικρού μήκους μυθοπλασίας
Hellum
Μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων
Mr. Hublot