Οι τιμές του ντίζελ στην Ασία ανέβηκαν την Παρασκευή μετά την αιφνιδιαστική απαγόρευση των εξαγωγών της Ρωσίας, παρόλο που πολλοί παρατηρητές της αγοράς προέβλεψαν ότι το όριο δε θα παραμείνει στη θέση του για πολύ.
Η απαγόρευση – η οποία τέθηκε σε ισχύ από την Πέμπτη με ορισμένες βραχυπρόθεσμες εξαιρέσεις – φαίνεται ότι θα επιδεινώσει την υφιστάμενη στεγανότητα στις παγκόσμιες αγορές καυσίμων, με τη ζήτηση να αυξάνεται τους χειμερινούς μήνες, καθώς πολλά από τα διυλιστήρια του κόσμου δεν διαθέτουν τα απαραίτητα μέσα για να αυξήσουν την παραγωγή περαιτέρω. Στην Ασία, υπάρχει η πρόσθετη επιπλοκή ότι η ανάκαμψη των αερομεταφορών της Κίνας κερδίζει επίσης ρυθμό, αυξάνοντας την κατανάλωση καυσίμου τζετ – ένα προϊόν με παρόμοιες ιδιότητες με το ντίζελ.
Ο περιορισμός των εξαγωγών που επέβαλε η Μόσχα είναι το τελευταίο τράνταγμα που υπέστησαν οι αγορές ενέργειας από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία το 2022 που ανέτρεψε τις παγκόσμιες ροές αργού και προϊόντων. Το ντίζελ είναι βασικό προϊόν για την παγκόσμια οικονομία, τροφοδοτώντας φορτηγά, πλοία και τρένα, και μέχρι στιγμής φέτος, η Ρωσία ήταν ο μεγαλύτερος θαλάσσιος φορτωτής στον κόσμο, σύμφωνα με στοιχεία της Vortexa Ltd.
“Πολλά θα εξαρτηθούν από το πόσο καιρό η Ρωσία θα διατηρήσει την απαγόρευση των εξαγωγών καυσίμων”, δήλωσε ο αναλυτής της Commonwealth Bank of Australia, Vivek Dhar, σημειώνοντας τις εξαιρέσεις της. “Ο άμεσος αντίκτυπος θα αμβλυνθεί από τη Ρωσία, επιτρέποντας την εξαγωγή φορτίων καυσίμων, εάν έχουν ήδη γίνει δεκτά για αποστολή από τους Ρωσικούς Σιδηροδρόμους ή έχουν χαρτιά φόρτωσης για θαλάσσια μεταφορά”.
Οι μεταποιητές στην Κίνα και την Ινδία εξάγουν περισσότερο ντίζελ σε διεθνείς αγοραστές, καθώς οι δύο κολοσσοί διύλισης παίρνουν ποσότητες ρεκόρ ρωσικού, καθώς και ιρανικού αργού. Επιπλέον, η Ασία δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των κύριων αγοραστών ρωσικού ντίζελ και βενζίνης, και επομένως δεν θα πληγεί περισσότερο από την απαγόρευση.
Την Παρασκευή, οι τιμές του πετρελαίου ντίζελ έναντι του αργού πετρελαίου του Ντουμπάι στη Σιγκαπούρη – ένας δείκτης για τα κέρδη του διυλιστηρίου από την παραγωγή του καυσίμου – αυξήθηκαν κατά 2,7% και διαπραγματεύονται στα 30 δολάρια το βαρέλι. Αυτό παραμένει πολύ κάτω από την κορυφαία κλεισίματος του Αυγούστου πάνω από τα 34 δολάρια το βαρέλι, που ήταν το μεγαλύτερο από τον Ιανουάριο.
Ενώ η Ρωσία δεν έχει δώσει χρονοδιάγραμμα για το πόσο καιρό θα ισχύει η απαγόρευση των εξαγωγών ντίζελ – καθώς και συμπληρωματικό για τις αποστολές βενζίνης -, υπάρχουν ευρέως διαδεδομένες προσδοκίες ότι θα είναι σύντομο το χρονικό διάστημα της απαγόρευσης.
“Μόλις αναπληρωθούν οι εγχώριες προμήθειες, η Ρωσία θα πρέπει να ξαναρχίσει τις εξαγωγές λόγω έλλειψης πλεονάζουσας αποθηκευμένης ποσότητας”, ανέφερε σε σημείωμα η σύμβουλος βιομηχανίας FGE. Το αργότερο, οι ρωσικές εξαγωγές ντίζελ αναμένεται να ξαναρχίσουν σε δύο εβδομάδες, ενδεχομένως νωρίτερα, ανέφερε η εταιρεία.
Υπήρχε μια παρόμοια προοπτική από την JP Morgan. Η απαγόρευση της Ρωσίας θα διαρκέσει μόνο “μερικές εβδομάδες, μέχρι να ολοκληρωθεί η συγκομιδή τον Οκτώβριο”, έγραψαν αναλυτές όπως η Natasha Kaneva και η Prateek Kedia.
Σίγουρα, το ρωσικό ντίζελ έχει ανακατευθυνθεί σε αγορές όπως η Τουρκία, η Λατινική Αμερική, ακόμη και η Μέση Ανατολή από τότε που τέθηκε σε ισχύ μια προηγούμενη απαγόρευση της G7 στα ρωσικά καύσιμα. Αν και η απώλεια ρωσικών ροών δεν θα γίνει άμεσα αισθητή στην Ασία, καθώς η περιοχή φιλοξενεί μια σημαντική βιομηχανία διύλισης, θα μπορούσε να χρησιμεύσει για να ενισχύσει μια ήδη ασταθή παγκόσμια αγορά ντίζελ.
Ταυτόχρονα, υπάρχουν επίσης ανησυχίες για την ικανότητα της Κίνας να εξάγει πολύ περισσότερα από τα τρέχοντα επίπεδα, τα οποία είναι ήδη υψηλότερα από το κανονικό. Τα κινεζικά διυλιστήρια έχουν αυξήσει την επεξεργασία τους τους τελευταίους μήνες λόγω των ισχυρών κερδών από την παραγωγή καυσίμων, αλλά και από τις εξαγωγές, αν και οι εκροές καυσίμων της χώρας ελέγχονται τελικά από ποσοστώσεις που ορίζει η κυβέρνηση και όχι από δυνάμεις ελεύθερης αγοράς.