Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Τζο Μπάιντεν προτείνει μια τεράστια αύξηση στους φόρους καυσίμων για τα ιδιωτικά τζετ, επικαλούμενος την αρχή της φορολογικής δικαιοσύνης σε σχέση με τους επιβάτες αεροπορικών εταιρειών, οι οποίοι πληρώνουν ειδικούς φόρους σε κάθε εισιτήριο.
Η πρόταση συμπεριλήφθηκε στην πρόταση προϋπολογισμού ύψους 109,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων (100 δισ. ευρώ) για το Υπουργείο Μεταφορών των ΗΠΑ, που δόθηκε στη δημοσιότητα τη Δευτέρα. Ο προϋπολογισμός θα αυξήσει σταδιακά τον φόρο στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται από ιδιωτικά τζετ από περίπου 0,22 $ (0,20 €) ανά γαλόνι (3,8 λίτρα) τώρα σε 1,06 $ (0,97 €) ανά γαλόνι σε πέντε χρόνια.
Η υπερψήφιση της πρότασης στο Κογκρέσο δεν είναι σίγουρη, καθώς το όργανο ελέγχεται από τους Ρεπουμπλικάνους. Ο μεγαλύτερος εμπορικός όμιλος επιχειρήσεων και αερομεταφορών τάχθηκε κατά της στοχευμένης αύξησης του φόρου καυσίμων, λέγοντας ότι τα ιδιωτικά τζετ βοηθούν τις εταιρείες να επιτύχουν και να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας.
Το Τμήμα Μεταφορών αναφέρει ότι η αύξηση θα βοηθήσει στη σταθεροποίηση της χρηματοδότησης για τη διαχείριση του εθνικού εναέριου χώρου από την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας (FAA), η οποία πληρώνεται κυρίως από επιβάτες αεροπορικών εταιρειών. Οι επιβάτες αεροπορικών εταιρειών πληρώνουν ειδικό φόρο κατανάλωσης 7,5% στα εισιτήρια και ξεχωριστή εισφορά έως 4,50 $ (4,12 ευρώ) ανά πτήση για έργα αεροδρομίων.
Η FAA υποστηρίζει ότι τα ιδιωτικά τζετ αντιπροσωπεύουν το 7% όλων των πτήσεων που διαχειρίζεται, αλλά λιγότερο από το 1% των φόρων που χρηματοδοτούν το ομοσπονδιακό ταμείο για την αεροπορία και τα αεροδρόμια. Σύμφωνα με το Υπουργείο Μεταφορών η πρόταση θα συγκεντρώσει 1,1 δισεκατομμύρια δολάρια (1 δισ. ευρώ) σε διάστημα πέντε ετών.
Ο Μπάιντεν υπαινίχθηκε την πρόταση σε ομιλία του την περασμένη εβδομάδα, αμέσως μετά την έκκληση για αύξηση του ελάχιστου φόρου εισοδήματος στις εταιρείες. «Θέλω επίσης να τερματίσω τις φορολογικές ελαφρύνσεις για μεγάλα φαρμακεία, μεγάλα πετρέλαια, ιδιωτικά τζετ, τεράστιες αμοιβές στελεχών», είπε στο Κογκρέσο.
Σύμφωνα με τον Ed Bolen, πρόεδρο του National Business Aviation Association, ο Μπάιντεν ήταν άδικος. «Η επιχειρηματική αεροπορία είναι μια βιομηχανία που είναι απαραίτητη για την οικονομία και το σύστημα μεταφορών της Αμερικής», είπε. «Υποστηρίζει θέσεις εργασίας, συνδέει κοινότητες, βοηθά τις εταιρείες να πετύχουν και παρέχει ανθρωπιστική βοήθεια σε περιόδους κρίσης. Αυτή είναι μια βιομηχανία που πρέπει να προωθηθεί, όχι να υποτιμηθεί».
Σημειώνεται ότι η αύξηση των φόρων στα καύσιμα για τα ιδιωτικά τζετ θα μπορούσε, πέραν την προώθησης της φορολογικής ισότητας στα αεροπορικά ταξίδια, να αποθαρρύνει επίσης τη χρήση ρυπογόνων μεταφορών. Τα ιδιωτικά τζετ έχουν σημαντικά υψηλότερες εκπομπές από άλλα μέσα μεταφοράς. Σε σύγκριση με τις προγραμματισμένες εμπορικές πτήσεις, εκπέμπουν περίπου 10-14 φορές περισσότερη ποσότητα αερίων του θερμοκηπίου ανά επιβάτη. Ένα μέσο ταξίδι σε ένα από αυτά παράγει σχεδόν έξι τόνους CO2 – το ισοδύναμο με την οδήγηση ενός βενζινοκίνητου αυτοκινήτου από το Παρίσι στη Ρώμη 16 φορές.
(Πηγή: Euronews)