Κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις που θα υπάρξουν από ενδεχόμενη άνοδο της έντασης και την επιβολή δασμών σε προϊόντα μεταξύ των δύο «στρατοπέδων» επιχειρηματικοί παράγοντες
Ποιος θα ζημιωνόταν αν ξεσπούσε ένας κλιμακούμενος εμπορικός πόλεμος Κίνας – Ευρώπης; Φυσικά, οι καταναλωτές, καθώς θα πάνε στον Θεό οι τιμές, αλλά παράλληλα θα πληγούν τόσο οι εξαγωγείς όσο και οι εργαζόμενοι και των δύο «στρατοπέδων»!
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι και οι δύο αγορές είναι σημαντικές η μία για την άλλη. Η Κίνα, μια ανερχόμενη οικονομία με περισσότερους από 1 δισ. ανθρώπους. Η Ευρώπη, με τον σχετικά εύπορο πληθυσμό της, ξεπερνά τα 400 εκατ. άτομα.
«Είναι σαν να βλέπεις ένα τροχαίο ατύχημα να εκτυλίσσεται σε αργή κίνηση» δήλωσε ο Jens Eskelund, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Εμπορικού Επιμελητηρίου, στην Κίνα. «Το ατύχημα δεν έχει συμβεί ακόμη και υπάρχει καιρός να βρεθεί μια διέξοδος. Το θέμα είναι επείγον» είπε και οι Κινέζοι κυβερνητικοί αξιωματούχοι επανέλαβαν ότι «θα λάβουν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των δικαιωμάτων και των συμφερόντων των κινεζικών εταιριών»…
«Η Κίνα διατηρεί το δικαίωμα να υποβάλει καταγγελίες στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου» δήλωσε ο He Yadong, εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου, και κάλεσε την Ε.Ε. να «διορθώσει τις λανθασμένες πρακτικές της». Η Κίνα εξαπέλυσε προειδοποιητική βολή τον περασμένο Ιανουάριο, αρχίζοντας έρευνα αντιντάμπινγκ για τις ευρωπαϊκές εξαγωγές μπράντι, συμπεριλαμβανομένου του γαλλικού κονιάκ. Η Γαλλία, σημειωτέον, ήταν ένας από τους κύριους υποστηρικτές της έρευνας της Ευρωπαϊκής Ενωσης που οδήγησε στην ανακοίνωση των δασμών EV.
ΔΑΣΜΟΙ
Από την πλευρά της, η Ε.Ε. διερευνά τις επιδοτήσεις που χορηγούνται σε κινεζικές εταιρίες αιολικής και ηλιακής ενέργειας και το κατά πόσον η Κίνα περιορίζει αθέμιτα την πρόσβαση στην αγορά ιατρικών μηχανημάτων, κάτι που εδώ και χρόνια αποτελεί καταγγελία των Ευρωπαίων κατασκευαστών. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει επικοινωνήσει με την Κίνα για να συζητήσει τα ευρήματα της έρευνας για το EV και ότι οι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ στις 4 Ιουλίου, εάν οι δύο πλευρές δεν καταφέρουν να επιλύσουν το ζήτημα. Οι δασμοί θα είναι προσωρινοί και θα οριστικοποιηθούν μόνο έπειτα από τέσσερις μήνες.
Η κρατική εφημερίδα «Global Times» της Κίνας ανέφερε ότι κινεζικές εταιρίες σχεδιάζουν να ζητήσουν από την κυβέρνηση να αρχίσει έρευνα αντιντάμπινγκ για ορισμένα προϊόντα χοιρινού κρέατος της Ε.Ε., καθώς και έρευνα για τις επιδοτήσεις ορισμένων γαλακτοκομικών προϊόντων. Ο εκπρόσωπος του υπουργείου Εμπορίου δήλωσε ότι οι Αρχές θα εξετάσουν τυχόν αιτήσεις για σχετικές έρευνες, οι οποίες θα αρχίσουν, εάν πληρούνται οι προϋποθέσεις.
Η «Global Times» επικαλέστηκε, επιπλέον, έναν κορυφαίο Κινέζο εμπειρογνώμονα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος ζήτησε να αυξηθεί ο δασμός στα εισαγόμενα οχήματα με μεγαλύτερους κινητήρες, με σκοπό τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, μια κίνηση που θα έπληττε τις υψηλής ποιότητας γερμανικές εξαγωγές από τη Mercedes και την BMW.
ΑΝΗΣΥΧΙΑ
Η Volkswagen εξέφρασε την ανησυχία της ότι οι δασμοί της Ε.Ε. στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να κλιμακώσουν τις εμπορικές συγκρούσεις και δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Ενωση προωθεί μια συνεχιζόμενη τάση προς τον προστατευτισμό, τον εθνικισμό και τον απομονωτισμό. «Οι αρνητικές επιπτώσεις αυτής της απόφασης υπερτερούν των όποιων πιθανών οφελών για την ευρωπαϊκή και ιδιαίτερα τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία» ανέφερε η VW σε ανακοίνωσή της.
Η εταιρία ερευνών Sanford C. Bernstein σημείωσε ότι ο αντίκτυπος στους Γερμανούς κατασκευαστές θα είναι ελάχιστος, λόγω του γεγονότος ότι τα περισσότερα από τα αυτοκίνητά τους που πωλούνται στην Κίνα κατασκευάζονται τοπικά. Μόνο το 2% των πωλήσεων της Volkswagen στην Κίνα είναι εισαγωγές που υπόκεινται σε υψηλότερους δασμούς, μαζί με το 15% για την BMW και το 19% για τη Mercedes-Benz.
Η Κίνα θα μπορούσε ακόμα να επιβάλει ανταποδοτικούς δασμούς σε γαλλικά και ιταλικά είδη πολυτελείας, καλλυντικά, κρασί, σοκολάτα ή έπιπλα, έγραψε ο Gabriel Wildau, αναλυτής Κίνας στην εταιρία συμβούλων Teneo, σε ανάλυση εν όψει της ανακοίνωσης.
Φοβούνται τα αντίποινα
Ενώ η Γερμανία φοβάται αντίποινα κατά των αυτοκινητοβιομηχανιών και των παραγωγών χημικών προϊόντων της, η Γαλλία και η Ιταλία έχουν ταχθεί υπέρ των δασμών στα ηλεκτρικά οχήματα εντός της Ε.Ε.
Το πόσο μεγάλο αντίκτυπο θα έχουν οι προσωρινοί δασμοί στις κινεζικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων δεν είναι σαφές. Ορισμένες κινεζικές εταιρίες ενδέχεται να εξακολουθούν να αποκομίζουν κέρδη, ακόμη και με δασμούς της τάξης του 30%.
Οι προσωρινοί δασμοί κυμαίνονται από 17,4% έως 38,1%, ανάλογα με την αυτοκινητοβιομηχανία, και έρχονται να προστεθούν σε έναν υφιστάμενο δασμό 10% για τα οχήματα. Οι νέοι δασμοί θα αποτελέσουν σοβαρό εμπόδιο στην αγορά για τις κινεζικές εξαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων, δήλωσε το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην Ε.Ε.
Υπολογισμοί της Rhodium Group διαπίστωσαν ότι πέντε από τα έξι μοντέλα της BYD, της μεγαλύτερης κατασκευάστριας εταιρίας ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, μπορούν να αποκομίσουν κέρδη με δασμό 30%, ενώ ένα made in China Tesla Model 3 μάλλον θα πωληθεί με ζημία.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ