Στο συμπέρασμα ότι το Boeing το Μαλαισιανών Αεοργραμμών δεν συνετρίβη λόγω τεχνικού προβλήματιος ή ανθρωπίνου σφάλματος κατέληξαν οι Ολλανδοί εμπειρογνώμονες που στο πόρισμά τους αναφέρουν ότι το αεροσκάφος εβλήθη εν πτήσει από «πολυάριθμα αντικείμενα υψηλής ενέργειας», παραπέμποντας ευθέως στην εκδοχή της κατάρριψης, πιθανώς από θραύσματα ρουκέτας.
Το Κίεβο και η Δύση έχουν κατηγορήσει τους αντάρτες ότι κατέρριψαν το Μπόινγκ εκτοξεύοντας έναν πύραυλο εδάφους-αέρος, ενώ η Μόσχα έκανε από την πλευρά της λόγο για έναν πύραυλο που εκτοξεύθηκε από ουκρανικό στρατιωτικό αεροπλάνο.
Η συντριβή στοίχισε τη ζωή σε 298 ανθρώπους, οι 193 από τους οποίους ήταν Ολλανδοί.
Αυτή η πρώτη έκθεση των ερευνητών δεν προσφέρει πάντως καμιά ένδειξη για τη φύση των «αντικειμένων υψηλής ενέργειας» ούτε για την προέλευσή τους.
Το Μπόινγκ 777-200 «διαλύθηκε εν πτήσει πιθανόν ως αποτέλεσμα δομικών ζημιών που προκλήθηκαν από ένα μεγάλο αριθμό αντικειμένων υψηλής ενέργειας που διαπέρασαν απ’ έξω το αεροπλάνο», υποστηρίζει το ολλανδικό Γραφείο Έρευνας για την Ασφάλεια (OVV) που ανέλαβε τη διεξαγωγή της έρευνας.
«Δεν υπάρχει καμιά ένδειξη ότι η συντριβή προκλήθηκε από τεχνική βλάβη ή από τις ενέργειες του πληρώματος», το οποίο ήταν «εκπαιδευμένο και έμπειρο», διαβεβαίωσε το OVV.
Η έκθεση αυτή δημοσιοποιείται την επομένη της υιοθέτησης νέων ευρωπαϊκών κυρώσεων εναντίον της Μόσχας, η οποία κατηγορείται από τους Δυτικούς ότι επεμβαίνει άμεσα στη σύγκρουση στο πλευρό των ανταρτών.
Στην έκθεση, η οποία βασίζεται σε στοιχεία που αντλήθηκαν από τα μαύρα κουτιά του αεροπλάνου, φωτογραφίες, βίντεο ή δεδομένα των ουκρανικών και ρωσικών αεροπορικών αρχών, υπογραμμίζεται ότι η πτήση MH17, η οποία είχε απογειωθεί από το αεροδρόμιο Σίπολ του Άμστερνταμ λίγο μετά τις 12:00 (τοπική ώρα, 13:00 ώρα Ελλάδας) με 298 επιβαίνοντες, εξελίχθηκε «όπως προβλεπόταν» πριν λάβει τέλος «με ξαφνικό τρόπο» λίγες ώρες αργότερα.
Μια έκρηξη εν πτήσει εξηγεί «το ξαφνικό τέλος της καταγραφής των δεδομένων στα μαύρα κουτιά, την απώλεια της επαφής με τους ελεγκτές της εναέριας κυκλοφορίας και την ταυτόχρονη εξαφάνιση του αεροσκάφους από τα ραντάρ», διαβεβαίωσε επίσης το OVV.
«Romeo November Delta, Malaysian one seven» ήταν η τελευταία επικοινωνία του αεροσκάφους με τους ελεγκτές στις 16:19 και 56 δευτερόλεπτα (ώρα Ελλάδας).
Οι Ολλανδοί επιθεωρητές που συνέταξαν την έκθεση δεν μετέβησαν στον τόπο της συντριβής στην ανατολική Ουκρανία, θεωρώντας πως η ασφάλειά τους εκεί δεν είναι εξασφαλισμένη.
«Μια συμπληρωματική έρευνα» είναι απαραίτητη πριν από τη δημοσιοποίηση της τελικής έκθεσης, η οποία αναμένεται το καλοκαίρι του 2015, αναφέρει το OVV.
Ο πρωθυπουργός της Μαλαισίας Νατζίμπ Ράζακ δήλωσε επίσης πως οι διεθνείς ομάδες των ερευνητών πρέπει να επιστρέψουν στον τόπο της συντριβής και να τους δοθεί «πλήρης και ανεμπόδιστη πρόσβαση».
«Έχει τη μέγιστη σημασία οι ομάδες των ερευνητών να αποκτήσουν πλήρη και ανεμπόδιστη πρόσβαση στον τόπο της συντριβής, ώστε να περισυλλέξουν όλα τα ανθρώπινα λείψανα, να ολοκληρώσουν την έρευνά τους και να τεκμηριώσουν την αλήθεια», δήλωσε ο πρωθυπουργός μετά τη δημοσιοποίηση της προκαταρκτικής έκθεσης από τους ολλανδούς ερευνητές.
Παρόλο που στην έκθεση δεν κατανέμονται ευθύνες για τη συντριβή, οι αυτονομιστές της ανατολικής Ουκρανίας υποστήριξαν σήμερα πως επιβεβαιώνει την πεποίθησή τους ότι η Ουκρανία κατέρριψε το επιβατικό αεροπλάνο.
«Είναι προφανές πως αυτό ήταν μια προβοκάτσια των ουκρανικών ένοπλων δυνάμεων για να δυσφημήσουν τη Ρωσία και την εξέγερση», δήλωσε ο αυτονομιστής διοικητής Μίροσλαβ Ρουντένκο προς το ρωσικό πρακτορείο ειδήσεων Ιντερφάξ από το ανταρτοκρατούμενο Ντονέτσκ.