Οι ευρωπαϊκές κυρώσεις σε βάρος της Ρωσίας παραμένουν αρκετά διαφιλονικούμενες.
Εδώ και εβδομάδες ειδικοί προειδοποιούν για το ενδεχόμενο άμεσων επιπτώσεων των νέων μέτρων και στη Γερμανία, γράφει σε δημοσίευμά της η Deutsche Welle.
Στην ίδια τη Ρωσία, ωστόσο, παράγοντες της οικονομίας εμφανίζονται αρκετά καθησυχαστικοί. Οι κυρώσεις δεν επηρεάζουν τις τρέχουσες δραστηριότητές μας, σχολίαζε τις τελευταίες μέρες εκπρόσωπος της αμυντικής βιομηχανίας OPK Oboronprom, ενός εκ των μεγαλύτερων μετόχων της Russian Helicopters.
Εκτός από την Oboronprom, οι νέες κυρώσεις πλήττουν έναν κατασκευαστή μαχητικών αεροσκαφών αλλά και τον μεγαλύτερο κατασκευαστή τεθωρακισμένων της Ρωσίας. Οι εν λόγω επιχειρήσεις δεν μπορούν πλέον να αντλούν χρήματα από τις ευρωπαϊκές κεφαλαιαγορές.
Το ίδιο ισχύει και για τις τρεις μεγαλύτερες ρωσικές εταιρείες στον τομέα της ενέργειας, Rosneft, Transneft και Gazprom. Εντούτοις οι ρωσικές εταιρείες συνεχίζουν φυσικά να έχουν πρόσβαση στις ασιατικές αγορές.
Τεράστια η εξάρτηση της Ρωσίας
Βάσει των νέων κυρώσεων απαγορεύεται και η σύναψη νέων συμβολαίων για την παροχή υπηρεσιών που είναι αναγκαίες για πετρελαϊκές έρευνες. Αυτό μπορεί να πλήξει τη Ρωσία σε μεγάλο βαθμό, όπως εκτιμά ο Όιγκεν Βάινμπεργκ, από την γερμανική Commerzbank: «Μιλάμε για εκατοντάδες δισεκατομμύρια δολάρια ή ευρώ. Πετρέλαιο και φυσικό αέριο αντιστοιχούν στο 80 % των συνολικών εξαγωγών. Δεν θα πρέπει να υποτιμούμε το ζήτημα. Η εξάρτηση της χώρας από τα έσοδα αυτά είναι τεράστια».
Τις απόψεις του τραπεζίτη συμμερίζονται και οι ειδικοί του Ινστιτούτου για την Παγκόσμια Οικονομία του Κιέλου. Τυχόν προβλήματα και καθυστερήσεις όσον αφορά το εμπόριο φυσικού αερίου αναμένεται να πλήξουν τη Ρωσία πολύ περισσότερο από τις χώρες της Δύσης, όπως εκτιμάται. Μέχρι στιγμής βέβαια ο τομέας εξαιρείται από τις επιβληθείσες κυρώσεις.
Ποια θα είναι η απάντηση της Ρωσίας;
Η Ρωσία από την πλευρά της φέρεται να εξετάζει το ενδεχόμενο να απαγορεύσει σε ξένες αεροπορικές εταιρείες να χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο της αλλά και να επιβάλει απαγόρευση στις εισαγωγές αυτοκινήτων που κατασκευάζονται στις χώρες της Δύσης. Αυτό θα μπορούσε να πλήξει, μεταξύ άλλων, τη γερμανική Volkswagen.
Η παραγωγή στο εργοστάσιο Kaluga, νοτίως της Μόσχας, έχει εν τω μεταξύ διακοπεί λόγω της αβέβαιης κατάστασης στην αγορά.