Ο καταστροφικός σεισμός και το τσουνάμι που έπληξαν την Ιαπωνία το μήνα αυτό, αφήνοντας πίσω τους χιλιάδες νεκρούς και τραυματίες, έχουν πολλές συνέπειες στην οικονομία και στην παραγωγή της χώρας.
Απ’ ότι φαίνεται, τα πιο κρίσιμα ζητήματα είναι το θέμα τροφοδοσίας που διαταράσσει την κατασκευή και παραγωγή, καθώς και το πρόβλημα εξαγωγών, που έχει επιπτώσεις στο εμπόριο, καθώς όλη η εγχώρια παραγωγή επικεντρώνεται στην ενίσχυση της διαδικασίας ανοικοδόμησης.
Επιπτώσεις στο Εμπόριο
Πολλές εκτιμήσεις για την ιαπωνική οικονομία κάνουν λόγο για τεράστιες επιπτώσεις στο εμπόριο, τόσο στις εισαγωγές όσο στις εξαγωγές από τη χώρα.
Η Ιαπωνία αποτελεί μια από τις πιο δυνατές οικονομίες στον κόσμο και είναι καλά οργανωμένη για να αντιμετωπίσει όποιαδήποτε εμπόδια του συστήματος.
Οι κυριότερες βιομηχανικές περιοχές της χώρας δεν έχουν επηρεαστεί σοβαρά. Ωστόσο, υπάρχουν καθυστερήσεις και αναβολές στον εφοδιασμό προιόντων, καθώς ακυρώνονται διαδρομές πλοίων ή γίνονται αλλαγές στις διαδρομές.
Όσον αφορά την εγχώρια παραγωγή χάλυβα και τη διύλιση, τα επίπεδα ήταν χαμηλά και πριν τον καταστροφικό σεισμό, σε σύγκριση με τα ποσοστά του 2007 και 2008.
Επιπτώσεις σε άλλους τομείς
Ο καταστροφικός σεισμός και το τσουνάμι επηρέασαν αρχικά τη βορειοανατολική Ιαπωνία και συγκεκριμένα την περιοχή Μιγιάγκι, μια περιοχή που έχει μόνο ένα μικρό ποσοστό παραγωγής (5-8%).
Σε άλλες περιοχές η καταστροφή είναι υπό μεγαλύτερο έλεγχο αφού πολλά εργοστάσια και επιχειρήσεις έκλεισαν προσωρινά τις πρώτες κιόλας μέρες, ενώ μερικά έχουν ήδη γυρίσει στην παραγωγή.
Στον τομέα της πυρηνικής ενέργειας, περίπου το 40% των επιχειρήσεων ‘πάγωσε΄ για μια απροσδιόριστη χρονική περίοδο, ενώ ένα 17% ίσως να μην επανέλθει. Κάποιοι σταθμοί θερμικής ενέργειας έχουν επίσης επηρεαστεί.
Ένα πλήθος βιομηχανιών όπως η χαλυβουργία και η παραγωγή τσιμέντου θα μπορούσε να επηρεαστεί, λόγω έλλειψης ηλεκτρικής ενέργειας.
Μόλις αντιμετωπιστούν οι πρώτοι κίνδυνοι, όπως για παράδειγμα το θέμα της ραδιενέργειας, η χώρα θα πρέπει να περάσει από μια σημαντική περίοδο ανοικοδόμησης και κατασκευών, πράγμα που απαιτεί υλικά όπως χάλυβα, ξύλο, τσιμέντο και άλλα. Μερικές εισαγωγές από άλλες χώρες ίσως ναι είναι αναγκαίες για το σκοπό αυτό.
Διυλιστήρια
Έξι διυλιστήρια που λειτουργούν από τέσσερις επιχειρήσεις, με συνολική χωρητικότητα 1,40 εκατ. ευρώ βαρέλια την ημέρα (31% του συνόλου) έχουν σταματήσει τις ενέργειές τους.
Τρία από αυτά ενδέχεται να αρχίσουν ξανά τη λειτουργία τους την επόμενη εβδομάδα.
Λιμάνια
Η ναυτιλία της χώρας φαίνεται να είναι η πιο ζημιωμένη καθώς τέσσερα μεγάλα λιμάνια επηρεάστηκαν από την καταστροφή και δεν αναμένονται να επανέλθουν σε λειτουργία σύντομα.
Σίδηρος και Χάλυβας
Στην Κασίμα, βιομηχανίες μετάλλου που ανέστειλαν τις εργασίες τους, ξανάρχισαν πάλι την παραγωγή, ενώ κάποια ζημιά στην υποδομή των λιμανιών δεν θεωρούνται ως εμπόδιο μακράς διάρκειας.
Στο Κιμιτσού, η Nippon Steel άρχισε προσεκτικά τα έργα της την Κυριακή, ωστόσο δεν βρίσκεται ακόμα σε πλήρη λειτουργία., λόγω της έλλειψης ηλεκτρικού ρεύματος.
Η έλλειψη ηλεκτρικού ρεύματος στα βορειοανατολικά, επηρέασε την κανονική λειτουργία των Nippon και JFE.
Άνθρακας
Παρόλο που η θερμική ενέργεια του άνθρακα αποτελεί σήμερα το 21% της συνολικής σύνθεσης των ενεργειακών πηγών, η χώρα θα στηριχτεί στο πετρέλαιο σε περιόδους μεγάλης ζήτησης.
Σιτηρά
Η Ιαπωνία ενδέχεται να αυξήσει τις εισαγωγές καλαμποκιού για να εγγυηθεί προμήθειες τροφίμων. Ωστόσο, σύμφωνα με το Reuters στο Αμβούργο, το Ιαπωνικό Υπουργείο Γεωργίας έχει εκδώσει οι προσφορές για καναδικές εισαγωγές σίτου. Κάποια λιμάνια λειτουργούν ήδη χωρίς καθυστερήσεις, πράγμα που βοηθάει την εισαγωγή σιτηρών.
Τσιμέντο
Χώρες της Άπω Ανατολής και Ν. Α. Ασίας είναι από τις βασικές χώρες εισαγωγής τσιμέντου από την Ιαπωνία. Καθώς πια η χώρα απασχολεί περισσότερα από τα τσιμέντα της για εγχώριες επισκευές και για την ανοικοδόμησή της, οι αγοραστές των παραπάνω χωρών είναι πιθανόν να ψάχνουν αλλού για τα συμπληρώματα στις απαιτήσεις τους.