Αξιοποιήσιμο ηχητικό υλικό – Το ιστορικό της ενείπωτης τραγωδίας
Το ένα από τα δύο «μαύρα κουτιά» του μοιραίου Airbus A320 της εταιρείας Germanwings, που συνετρίβη χθες στις γαλλικές Άλπεις στέλνοντας στον θάνατο 150 επιβαίνοντες (144 επιβάτες και έξι μέλη πληρώματος), φαίνεται πως άρχισε να… λύνει την σιωπή του, παρέχοντας αξιοποιήσιμο ηχητικό απόσπασμα στους ερευνητές που αναζητούν τα αίτια του τραγικού δυστυχήματος.
«Μόλις καταφέραμε να ανακτήσουμε ένα αξιοποιήσιμο ηχητικό αρχείο», δήλωσε ο επικεφαλής της εθνικής υπηρεσίας ερευνών και αναλύσεων για θέματα ασφαλείας της πολιτικής αεροπορίας της Γαλλίας Ρεμί Ζουτί, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, επισημαίνοντας ότι είναι ακόμη πολύ νωρίς για να εξαχθεί οποιοδήποτε συμπέρασμα για τα αίτια της συντριβής. «Οι ερευνητές δεν μπορούν αυτή τη στιγμή να δώσουν την παραμικρή εξήγηση ή ερμηνεία για τα αίτια του δυστυχήματος», συμπλήρωσε. «Θα γίνει λεπτομερής δουλειά (με βάση) το αρχείο αυτό για να καταλάβουμε, να ερμηνεύσουμε τις συνομιλίες και τους ήχους που ακούγονται», διαβεβαίωσε ο κ. Ζουτί και πρόσθεσε ότι θα έχει περισσότερα, αναλυτικά στοιχεία «εντός ημερών, χάρη στα ανακτηθέντα δεδομένα από τον αυτόματο καταγραφέα συνομιλιών πιλοτηρίου» (Cockpit Voice Recorder, CVR).
Πέραν των συνομιλιών, η συσκευή αυτή καταγράφει επίσης όλους τους ήχους και τις προειδοποιήσεις ασφαλείας που ακούγονται στο πιλοτήριο.
«Σε αυτό το στάδιο, προφανώς, δεν είμαστε να θέση να δώσουμε την παραμικρή εξήγηση ή ερμηνεία για τους λόγους που μπορεί να οδήγησαν το αεροσκάφος να χάσει ύψος, και τους λόγους που δυστυχώς συνέχιζε να κατεβαίνει ως τη συντριβή του, καθώς και τους λόγους για τους οποίους (οι χειριστές) δεν απάντησαν στις προσπάθειες των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας να επικοινωνήσουν μαζί τους» συνόψισε ο Ζουτί. Περιορίστηκε να επιβεβαιώσει απλώς ότι στο Airbus δεν σημειώθηκε έκρηξη κι ότι συνέχιζε να πετάει κανονικά μέχρι να συντριβεί.
Στο μεταξύ, το State Department εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία διευκρινίζει ότι οι υπήκοοι των ΗΠΑ που έχασαν τη ζωή τους στο δυστύχημα επιβεβαιώθηκε πως είναι τρεις.
Σύμφωνα με την εκπρόσωπο της αμερικανικής διπλωματίας Τζένιφερ Ψάκι, αξιωματούχοι έχουν επιβεβαιώσει μέχρι στιγμής ότι ανάμεσα στα θύματα της τραγωδίας ήταν η Ιβόν Σέλκι και η κόρη της Έμιλι, ενώ πρόσθεσε ότι δεν θέλει ακόμη να κατονομάσει τον τρίτο Αμερικανό υπήκοο που έχασε τη ζωή του.
Δύο παγκοσμίου φήμης τραγουδιστές ανάμεσα στους νεκρούς
Όπως έγινε γνωστό, το αεροσκάφος μετέφερε 150 άτομα -144 επιβάτες και έξι μέλη πληρώματος- και σύμφωνα με την εταιρεία, από τους επιβάτες οι 67 ήταν Γερμανοί, οι 42 Ισπανοί, οι 39 Τούρκοι, ενώ υπήρχε τουλάχιστον ένας Βέλγος. Πιο αναλυτικά, στο αεροπλάνο επέβαιναν 60 γυναίκες, 82 άνδρες και δύο μωρά, τα οποία είχαν ισπανική υπηκοότητα.
Στο Σίδνεϊ ανακοινώθηκε ο θάνατος δύο Αυστραλών, ενώ το υπουργείο Εξωτερικών της Κολομβίας εξέφρασε τη θλίψη του για το θάνατο δύο Κολομβιανών. Το βελγικό Yπουργείο Εξωτερικών επιβεβαίωσε το θάνατο τουλάχιστον ενός Βέλγου πολίτη. Ένας Δανός και δύο Αργεντινοί ήταν επίσης επί του αεροσκάφους, σύμφωνα με την Κοπεγχάγη και το Μπουένος Άιρες, Το Μεξικό ερευνά την πιθανή παρουσία δύο πολιτών του επί των επιβατών.
Εν τω μεταξύ, η Όπερα του Ντίσελντορφ έχασε δύο από τα διασημότερα μέλη της στο πολύνεκρο αεροπορικό δυστύχημα στις γαλλικές Άλπεις. Ο μπάσος βαρύτονος Όλεγκ Μπρίγιακ 54 ετών και η κοντράλτο Μαρία Ράντνερ 33 ετών επέβαιναν στη μοιραία πτήση.
«Χάσαμε έναν εκπληκτικό τραγουδιστή, αλλά και άνθρωπο, Είμαστε συντετριμμένοι», δήλωσε ο διευθυντής της όπερας του Ντίσελντορφ, Κριστόφ Μέιερ, για τον Όλεγκ Μπρίγιακ.
Ο Μπρίγιακ μόλις είχε ολοκληρώσει μια σειρά εμφανίσεων στο Gran Teatre del Liceu της Βαρκελώνης.
Ο χώρος της Όπερας θρηνεί ωστόσο και άλλη μια απώλεια από την τραγωδία της συντριβής του αεροσκάφους. Η Μαρία Ράντνερ, επίσης τραγουδίστρια της όπερας, συγκαταλέγεται ανάμεσα στα 150 θύματα. Ταξίδευε μαζί με τον άντρα και το μωρό τους και επέστρεφε από τη Βαρκελώνη όπου μαζί με τον Μπρίγιακ έκαναν περιοδεία.
Η Όπερα του Ντίσελντορφ επιβεβαίωσε ότι και οι δύο καλλιτέχνες βρίσκονταν στο μοιραίο Boeing που συνετρίβη στις Άλπεις.
Το ιστορικό της τραγωδίας
Το αμερικανικό δίκτυο CNN συγκέντρωσε σειρά ερωτημάτων και επιχείρησε να δώσει απαντήσεις για την αεροπορική τραγωδία, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες.
Η μοιραία πτήση
Όπως αναφέρει, λοιπόν, το δίκτυο το αεροσκάφος απογειώθηκε στις 10:01 (τοπική ώρα) από την Βαρκελώνη με προορισμό το Ντίσελντορφ της Γερμανίας με 144 επιβάτες και εξαμελές πλήρωμα, ενώ η απογείωση καθυστέρησε περίπου 26 λεπτά καθώς οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας δεν έδωσαν άδεια.
Την ίδια ώρα, σύμφωνα με την εταιρία Germanwings ανέβηκε στα 38.000 πόδια στις 10:45 και έπειτα σημείωσε κάθοδο για οκτώ λεπτά. Το αεροσκάφος χάθηκε από τα γαλλικά ραντάρ στις 10:53 και ενώ βρισκόταν σε ύψος 6.000 ποδών, ενώ συνετρίβη γύρω στις 11:00 σε απομονωμένη περιοχή κοντά στην πόλη Ντιν-λε-Μπεν.
Παρ΄όλα αυτά, το CNN επισημαίνει πως οι γαλλικές αρχές έδωσαν στη δημοσιότητα ελαφρώς διαφορετικά στοιχεία αναφέροντας πως το αεροσκάφος ξεκίνησε την κάθοδό του στις 10:31.
Το μεγάλο ερώτημα που παραμένει αναπάντητο είναι η αιτία της συντριβής. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας επιχείρησαν να επικοινωνήσουν με τους κυβερνήτες, οι οποίοι ωστόσο δεν απάντησαν, ενώ έδωσαν οι ίδιοι σήμα κινδύνου μετά την αδυναμία επικοινωνίας με τους χειριστές του αεροσκάφους.
Οι τελευταίες στιγμές και η «βουτιά»
Το πλήρωμα, πάντως, δεν εξέπεμψε κανένα τέτοιο σήμα, σύμφωνα με την Πολιτική Αεροπορία της Γαλλίας.
Σύμφωνα με δηλώσεις του ειδικού Νταβίντ Σουσί στο CNN, οι κυβερνήτες είχαν τον έλεγχο του αεροσκάφους.
Σχετικά με τα σενάρια της συντριβής, ο υπουργός Εσωτερικών της Γαλλίας, Μπερνάρ Καζνέβ, με δηλώσεις του στο δίκτυο BFMTV επανήλθε στην υπόθεση της τρομοκρατικής ενέργειας λέγοντας: «Δεν μπορούμε να αποκλείσουμε την τρομοκρατία, αλλά δεν αποτελεί πιθανή εξήγηση αυτή τη στιγμή».
Ο Γάλλος υπουργός επισήμανε πως είναι απαραίτητο οι αρμόδιες αρχές να συνεχίσουν το έργο τους.
Σύμφωνα με ειδικούς η «βουτιά» του αεροπλάνου ήταν ελεγχόμενη, ωστόσο κανείς δε μπορεί να εξηγήσει το λόγο για τον οποίο οι χειριστές δεν εξέπεμψαν σήμα κινδύνου.
Μία από τις θεωρίες θέλει τους δύο κυβερνήτες να έχασαν τις αισθήσεις τους έπειτα από ξαφνική αποσυμπίεση του κόκπιτ, με αποτέλεσμα να μην καταφέρουν να αποτρέψουν τη συντριβή.
Ο πιλότος Αντονι Ρομάν συμφωνεί με τη θεωρία αυτή και όπως είπε στο αμερικανικό δίκτυο είναι πιθανό οι κυβερνήτες να μην αντέδρασαν ακριβώς επειδή δεν είχαν τις αισθήσεις τους.
Το σημείο της συντριβής
Όσο για το σημείο της τραγωδίας, αυτό περιγράφεται ως δύσβατο, με αποτέλεσμα το έργο των σωστικών συνεργείων να είναι αρκετά δύσκολο. Σαν να μην έφτανε η δυσκολία στην πρόσβαση, τα συντρίμμια έχουν διασκορπιστεί σε μεγάλη ακτίνα, ενώ το μεγαλύτερο από αυτά έχουν το μέγεθος ενός μικρού αυτοκινήτου.
Ποιοι οι επιβαίνοντες που οδηγήθηκαν στον θάνατο
Ο πιλότος της πτήσης πετούσε για την Germanwings για περισσότερα από δέκα χρόνια και είχε περισσότερες από 6.000 ώρες πτήσης στο ενεργητικό του και συγκεκριμένα με ίδιου τύπου αεροπλάνα, σύμφωνα με την αεροπορική εταιρεία.
Αν και πληροφορίες αναφορικά με τους επιβάτες άρχισαν να βλέπουν τις τελευταίες ώρες το «φως» της δημοσιότητας, αξιωματούχοι τονίζουν ότι υπάρχει ακόμη αρκετή αβεβαιότητα, αναφορικά με το ποιο τελικά επέβαιναν στο αεροπλάνο.
Ο βασιλιάς της Ισπανίας Φελίπε είπε ότι «μεγάλος αριθμός Ισπανών, Γερμανών και Τούρκων» ήταν μέσα στο αεροπλάνο, ενώ μεταξύ άλλων, με το Airbus 320 ταξίδευαν και 16 μαθητές από σχολεία της Γερμανίας. Επίσης, Αυστραλοί, Αργεντίνιοι, Βέλγοι, Βρετανοί, Κολομβιανοί, Ολλανδοί και Αυστραλοί πολίτες βρίσκονταν στη λίστα των επιβατών.
Το αεροσκάφος
Το αεροπλάνο που συνετρίβη την τρίτη στις γαλλικές Άλπεις ήταν ένα Airbus A320, ένα μοντέλο αεροπλάνου που θεωρείται από τα πλέον αξιόπιστα.
Το συγκεκριμένο αεροσκάφος είχε παραδοθεί στην αεροπορική εταιρεία Lufthansa το 1991 και είχε πραγματοποιήσει περίπου 58.300 ώρες πτήσης. Επίσης, η εταιρεία Germanwings στην οποία ανήκε (θυγατρική της Lufthansa) ανέφερε ότι ο τελευταίος έλεγχος στο Airbus A320 είχε πραγματοποιηθεί στο Ντίσελντορφ τη Δευτέρα, μία μόλις ημέρα πριν την συντριβή.
Ωστόσο, το μεγάλο ερώτημα είναι αν ένα μηχανικό πρόβλημα στο αεροσκάφος οδήγησε στην τραγωδία.
Αναλυτής του CNN, ανέφερε ότι «κάτι συνέβη και ανάγκασε τους πιλότους να αρχίσουν να κατεβαίνουν». Όμως, τι θα μπορούσε να είχε συμβεί;
Σε ξέλιξη η έρευνα
Εκατοντάδες Γάλλοι πυροσβέστες και αστυνομικοί συμμετέχουν στις έρευνες για το αεροσκάφος στις γαλλικές Άλπεις. Μέχρι στιγμής, έχουν καταφέρει να ανακτήσουν ένα από τα δύο μαύρα κουτιά του αεροπλάνου.
Επίσης, ο καταγραφέας συνομιλιών του πιλοτηρίου, ο οποίος είναι κατασκευασμένος για να «πιάνει» όλους τους ήχους και τις συνομιλίες κατά τη διάρκεια μιας πτήσης, υπέστη σοβαρές ζημιές, αλλά είναι αξιοποιήσιμος. Μάλιστα, το απόγευμα της Τετάρτης, Γάλλοι αξιωματούχοι ανέφεραν ότι περιέχει περιέχει αξιοποιήσιμους ήχους και συνομιλίες.
Παράλληλα, οι ερευνητές τονίζουν πως τα συντρίμμια του αεροπλάνου δεν δείχνουν ότι θα μπορούσε να είχε γίνει κάποια έκρηξη στον αέρα, γεγονός που δείχνει ότι το Airbus 320 χτύπησε στο έδαφος και διαλύθηκε.