Προειδοποιητικά σήματα που καταδεικνύουν την ύπαρξη καπνού και πιθανής φωτιάς φαίνεται ότι είχε καταγράψει το αυτόματο διαγνωστικό σύστημα του μοιραίου αεροσκάφους της EgyptAir, που συνετρίβη στη Μεσόγειο Θάλασσα τα ξημερώματα της Πέμπτης με 66 επιβαίνοντες.
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η ειδική ιστοσελίδα Aviation Herald, λίγη ώρα πριν το αεροσκάφος εξαφανιστεί από τα ραντάρ το διαγνωστικό σύστημα κατέγραψε ίχνη καπνού στο σημείο όπου βρίσκονται βαρυσήμαντα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου (το avionics bay) αλλά και στην τουαλέτα.
Τρία ακόμα μηνύματα που καταγράφηκαν την ίδια ώρα φανερώνουν πρόβλημα στους αισθητήρες κάποιων παραθύρων, στοιχείο που πιθανώς υποδεικνύει απότομη αύξηση θερμοκρασίας.
Τα δύο τελευταία μηνύματα που καταγράφηκαν υποδεικνύουν ότι υπήρξε κάποιο σοβαρό πρόβλημα στα συστήματα ελέγχου πτήσης.
Όλοι οι συναγερμοί καταγράφηκαν μέσα σε διάστημα τριών λεπτών, από τις 03:26 τα ξημερώματα (ώρα Ελλάδος) έως τις 03:29, δηλαδή λίγα λεπτά πριν χαθεί το στίγμα του Airbus.
Τα στοιχεία του Aviation Herald συμπληρώνονται από ξεχωριστές πληροφορίες της «Wall Street Journal», η οποία μεταδίδει ότι υπήρξε συναγερμός για καπνό κοντά στη μύτη του αεροπλάνου, κάτω από το πιλοτήριο του σκάφους.
Τα νέα στοιχεία για τα δραματικά τελευταία λεπτά του αεροσκάφους δε λύνουν οριστικά το μυστήριο για τα αίτια της τραγωδίας, καθώς δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο τρομοκρατικής ενέργειας.
Παρά ταύτα, καθιστούν σαφώς πιο απίθανο το σενάριο μίας απόλυτα καταστροφικής έκρηξης – που συνήθως προκαλείται από βόμβα – καθώς σε αυτή την περίπτωση το σκάφος θα είχε υποστεί καταστροφική ζημιά άμεσα. Τα ερωτηματικά παραμένουν πολλά όμως, καθώς είναι σπάνιο να εκδηλωθούν πυρκαγιές που μπορούν να προκαλέσουν τόσο μεγάλη καταστροφή σε ένα αεροπλάνο μέσα σε λίγα λεπτά.
Σε κάθε περίπτωση, οριστικές απαντήσεις δύσκολα θα υπάρξουν προτού βρεθούν και αναλυθούν τα δύο μαύρα κουτιά του αεροπλάνου, που βρίσκονται ακόμα στα νερά της Μεσογείου.
Στο μικροσκόπιο τα μέτρα ασφαλείας
Εν τω μεταξύ, κάθε πιθανό σενάριο και όλα τα πρόσωπα που είχαν πρόσβαση στο αεροσκάφος της EgyptAir εξετάζουν οι αρχές προκειμένου να ρίξουν φως στα αίτια της πτώσης.
Η αστυνομία των αεροπορικών μεταφορών (GTA), η αστυνομία των συνόρων (PAF) και οι υπηρεσίες πληροφόρησης εργάζονται πυρετωδώς για να συνθέσουν το παζλ των γεγονότων που προηγήθηκαν της επιβίβασης του πληρώματος και των επιβατών στο Airbus A320 στο Ρουασί. Το αεροσκάφος έφθασε από το Κάιρο στις 19.55 ώρα Γκρίνουιτς την Τετάρτη, απογειώθηκε εκ νέου έπειτα από σχεδόν μια ώρα, λίγο μετά τις 21.00 GMT, πολύ σύντομα.
Επιβάτες, μέλη του πληρώματος, προσωπικό για τη συντήρηση και τον ανεφοδιασμό του αεροπλάνου, αχθοφόροι: στόχος είναι να αναγνωριστούν όλα τα πρόσωπα που είχαν πρόσβαση στο αεροσκάφος με τη βοήθεια κυρίως των βίντεο από τις κάμερες κλειστού κυκλώματος και να εντοπιστούν ενδεχομένως εργαζόμενοι που έχουν ριζοσπαστικοποιηθεί.
Σύμφωνα πάντως με μια πηγή που πρόσκειται στην έρευνα, «κανένα κενό ή ύποπτο πρόσωπο» δεν έχουν εντοπιστεί προς το παρόν.
Με μια πρώτη ματιά, τα μέτρα ασφαλείας στο Ρουασί «εφαρμόστηκαν σωστά» δήλωσε μια άλλη πηγή προσκείμενη στην υπόθεση στο Γαλλικό Πρακτορείο.
Σύμφωνα με την ίδια πηγή, «το σενάριο μιας τρομοκρατικής ενέργειας δεν έχει αποκλειστεί, όμως μάλλον με τη μορφή μιας ανθρώπινης ενέργειας, παρά ενός εκρηκτικού μηχανισμού».
Η έρευνα είναι ακόμα πιο περίπλοκη εξαιτίας του γεγονότος ότι πριν από την απογείωσή του από το Παρίσι, το αεροσκάφος πέρασε από την Αίγυπτο, την Ερυθραία και την Τυνησία.
Περίπου 400 ανησυχητικές περιπτώσεις ριζοσπαστικοποίησης
Όπως έγινε γνωστό, μετά τις επιθέσεις των τζιχαντιστών τον περασμένο χρόνο στο Παρίσι, οι αρχές αποφάσισαν να περάσουν από το μικροσκόπιο τις 86.000 άδειες πρόσβασης στην «απαγορευμένη», όπως αποκαλείται, ζώνη του αερολιμένα Ρουασί Σαρλ ντε Γκολ.
Συνολικά, το διάστημα μεταξύ του Ιανουαρίου του 2015 και του Απριλίου του 2016, σε περισσότερους από 600 ανθρώπους οι άδειες πρόσβασης έχουν ανακληθεί ή δεν τους έχουν χορηγηθεί ή δεν έχουν ανανεωθεί. Μεταξύ αυτών, οι 85 θεωρούνται ύποπτοι για ριζοσπαστικοποίηση, σύμφωνα με τις γαλλικές αρχές.
Παρά το γεγονός αυτό, καταμετρώνται ακόμη «400 ανησυχητικές περιπτώσεις ριζοσπαστικοποίησης» επιβεβαιώνει μια πηγή ενήμερη για την υπόθεση.
Με στόχο να τους αναγνωρίσουν, οι αρχές ερευνούν και την παραμικρή λεπτομέρεια: την άρνηση, για παράδειγμα, από έναν εργαζόμενο γένους αρσενικού να απευθύνεται σε μια γυναίκα ή να λαμβάνει οδηγίες από μια γυναίκα επαρκεί προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο να του ανακληθεί η άδεια εισόδου του.
Από την Πέμπτη, το προσωπικό εδάφους που είχε την ευκαιρία, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο ποσοστό, να προσεγγίσει το αεροσκάφος της αιγυπτιακής εταιρείας που βυθίστηκε στη Μεσόγειο τη νύχτα της Τετάρτης προς Πέμπτη, δίνει κατάθεση στους ερευνητές.
Προς το παρόν κανένα σενάριο δεν θεωρείται πιθανότερο σε σχέση με άλλα, σύμφωνα με τους ίδιους.
Επί τάπητος και τα ονόματα των επιβατών
Ο κατάλογος των επιβατών επίσης έχει μπει στο μικροσκόπιο των αρχών. «Είναι πολύ νωρίς να πούμε εάν υπήρξε ή όχι ένα προφίλ που προβληματίζει… κάτι που δεν σημαίνει (ωστόσο) ότι δεν υπάρχουν υποψίες» τόνισε στο Γαλλικό Πρακτορείο μια πηγή προσκείμενη στην έρευνα.
Σύμφωνα με μια πηγή στον αερολιμένα, κανένα εμπόρευμα δεν φορτώθηκε στο Ρουασί. Και οι αποσκευές στον χώρο αποθήκευσης και στον θάλαμο των επιβατών «εξετάστηκαν και πέρασαν από ελέγχους σε ποσοστό 100%». Το σενάριο της τοποθέτησης ενός εκρηκτικού μηχανισμού στο Ρουασί μοιάζει επομένως «εξαιρετικά απίθανο».
Εντοπίστηκαν αποσκευές και ανθρώπινο μέλος
Υπενθυμίζεται ότι όπως ανακοίνωσε χθες ο υπουργός Άμυνας Πάνος Καμμένος, οι αιγυπτιακές αρχές βρήκαν αποσκευές, ένα κάθισμα και ένα ανθρώπινο μέλος κατά τη διάρκεια ερευνών για το μοιραίο αεροσκάφος της EgyptAir.
«Πριν από λίγο ενημερωθήκαμε από τις αιγυπτιακές αρχές για την ανακάλυψη ενός ανθρώπινου μέλους, ενός καθίσματος και μιας αποσκευής, νοτιότερα του σημείου όπου χάθηκε το σήμα του αεροσκάφους», δήλωσε ο υπουργός Άμυνας.
Ο κ. Καμμένος είπε πως δεν μπορεί να κάνει υποθέσεις για τους λόγους που οδήγησαν στη συντριβή του αεροσκάφους.
Όπως μετέδωσε το ΑΠΕ, ο υπουργός Εθνικής Άμυνας γνωστοποίησε ακόμα ότι ο χάρτης με τα στοιχεία που διαθέτει η ελληνική πλευρά έχει παραδοθεί στις αιγυπτιακές αρχές.
Παρατήρησε δε ότι το αιγυπτιακό αεροσκάφος καθ’ όλη τη διάρκεια της πτήσης του εντός του FIR Αθηνών ακολουθούσε πορεία σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο σχέδιο πτήσεώς του, τηρώντας το ίδιο ύψος μέχρι το σημείο απώλειας του ίχνους του, που βρίσκεται εντός του FIR Καΐρου. Δεν έδειξε ότι κάτι δεν πάει καλά, ανέφερε.
Ο κ. Καμμένος πρόσθεσε ότι η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ενήργησε σύμφωνα με τις προβλεπόμενες διαδικασίες στη βάση των προβλεπόμενων χρόνων από τους κανονισμούς, ενώ οι Ένοπλες Δυνάμεις κινήθηκαν σε χρόνους μικρότερους από τους προβλεπόμενους.
Τέλος, ο κ. Καμμένος διευκρίνισε ότι η ανάλυση των ευρημάτων που εντοπίζονται δεν αποτελεί μέρος της αρμοδιότητας της Ελλάδας στην εν εξελίξει επιχείρηση έρευνας και διάσωσης, ενώ παρέπεμψε στην επιτροπή διερεύνησης του συμβάντος για τα ακριβή αίτιά του.
Ανοιχτό το ενδεχόμενο τρομοκρατίας
Τα αίτια της συντριβής του αεροσκάφους, που μετέφερε 66 άτομα (επιβάτες και πλήρωμα) και εκτελούσε πτήση από το Παρίσι προς το Κάιρο, ακόμα ερευνώνται, με την Αίγυπτο αλλά και Αμερικανούς αξιωματούχους να αφήνουν ανοικτό το ενδεχόμενο τρομοκρατικής ενέργειας.
Ωστόσο, μέχρι τώρα, περισσότερο από 24 ώρες μετά την εξαφάνιση του σήματος της πτήσης MS804 από τα ραντάρ, καμία οργάνωση δεν έχει αναλάβει την ευθύνη.
Τρεις Γάλλοι εμπειρογνώμονες και ένας τεχνικός της Airbus μετέβησαν στο Κάιρο νωρίς σήμερα για να βοηθήσουν στις έρευνες για το χαμένο αεροσκάφος, σύμφωνα με πηγές της αεροπορίας που επικαλείται το Reuters.
Ο πρωθυπουργός της Αιγύπτου Σερίφ Ισμαήλ δήλωσε πως είναι πολύ νωρίς ακόμα για να αποκλειστεί οποιαδήποτε εξήγηση για την καταστροφή, ενώ ο υπουργός Αεροπορίας της χώρας ανέφερε πως είναι πιθανότερο να οφείλεται σε τρομοκρατική ενέργεια παρά σε τεχνικό πρόβλημα.
Συνεχίζονται οι έρευνες των σωστικών συνεργείων
Συνεχίζονται από αέρος και θαλάσσης οι έρευνες των σωστικών συνεργείων από την Αίγυπτο, την Ελλάδα, την Ιταλία, τη Γαλλία, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ, για τη διακρίβωση των αντικειμένων που εντοπίζονται εντός του FIR Καΐρου, κοντά στο σημείο απώλειας επαφής του σήματος του αεροσκάφους των αιγυπτιακών αερογραμμών.
Στις έρευνες συμμετέχουν:
– Η Αίγυπτος με πλωτά και αεροπορικά μέσα,
– Η Ελλάδα με ένα C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας και ένα αερομεταφερόμενο σύστημα έγκαιρης προειδοποίησης και ελέγχου που διεξάγουν έρευνες εντός του FIR Αθηνών μέχρι τα όρια με τα FIR Λευκωσίας και Καΐρου και εάν ζητηθεί δυτικότερα. Μαζί με το C-130 πετά στην περιοχή ένα ελικόπτερο Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας που εναλλάσσεται με ελικόπτερο Σικόρσκι του Πολεμικού Ναυτικού.
Στη διάθεση των αιγυπτιακών αρχών εφόσον ζητηθεί παραμένουν το υποβρύχιο Ματρώζος και η φρεγάτα Νικηφόρος Φωκάς. Χθες το C-130 συνέχισε τις έρευνες ρίχνοντας φωτιστικές βόμβες κατά τις πτήσεις του στα FIR Αθηνών και Καΐρου.
– Η Γαλλία επιχειρεί με ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας και δήλωσε την ετοιμότητά της να διαθέσει ένα πλοίο ωκεανογραφικών μελετών που βρίσκεται στην περιοχή.
– Η Ιταλία με ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας
– Η Βρετανία με ένα αεροσκάφος C-130 που απογειώθηκε από την Κύπρο και
– Οι ΗΠΑ με ένα αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας.
Τα πρόσωπα της τραγωδίας
Το αλαλούμ που δημιουργήθηκε για περισσότερο από ένα εικοσιτετράωρο με τα συντρίμμια του μοιραίου Airbus της EgyptAir που συνετρίβη στην Μεσόγειο, ανοικτά της Αλεξάνδρειας, επέτεινε την αγωνία των συγγενών των επιβατών.
Χθες, ο φόβος και η ελπίδα μετατράπηκε σε θρήνο. Οι ιστορίες των 66 θυμάτων της νέας αεροπορικής τραγωδίας, που προκάλεσε σοκ σε ολόκληρο τον κόσμο, συγκλονίζουν.
Μοχαμάντ Μαμντούχ Ασέμ
Ο συγκυβερνήτης της πτήσης 804 Μοχαμάντ Μαμντούχ Ασέμ, ονειρευόταν ότι θα γίνει πιλότος από όταν ήταν πέντε ετών. Ο πατέρας του εργάζεται στην EgyptAir και ο Ασέμ από μικρός ήθελε να του μοιάσει και μία ημέρα να καταφέρει να πετάξει αεροπλάνο.
Ένας παιδικός του φίλος, ο Ομάρ Νασέφ, δήλωσε: «Ήταν ένας απίστευτος άνθρωπος. Το μόνο που ξέρω είναι ότι λάτρευε να πετάει. Αυτή η δουλειά ήταν το όνειρό του».
Μοχάμεντ Σαΐντ Αλί Σακίρ
Ο Μοχάμεντ Σαΐντ Αλί Σακίρ ήταν ο κυβερνήτης του αεροσκάφους της EgyptAir. Τα διεθνή μέσα ενημέρωσης έγραψαν ότι επρόκειτο για έναν πεπειραμένο πιλότο, ενώ μόλις έμαθαν το δυσάρεστο νέο, πολλοί φίλοι και συνάδερφοί του άλλαξαν τις φωτογραφίες στα προφίλ τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ποστάροντας μία παραδοσιακή μουσουλμανική έκφραση για τον θάνατο.
Σαμάρ Εζ Ελντίν
Η Σαμάρ Εζ Ελντίν ήταν μέλος του πληρώματος. Συγγενικό της πρόσωπο δήλωσε ότι η Ελντίν είχε παντρευτεί πρόσφατα, καθώς και πως μέχρι την τελευταία στιγμή η οικογένειά της ήλπιζε ότι θα την βρει ζωντανή.
Ρίτσαρντ Όσμαν
Στην μοιραία πτήση επέβαινε ο Ρίτσαρντ Όσμαν, γεωλόγος από την Βρετανία. Ο 40χρονος – που πρόσφατα είχε γίνει πατέρας για δεύτερη φορά – πραγματοποιούσε συχνά το συγκεκριμένο δρομολόγιο, καθώς εργαζόταν για μία εταιρεία εξόρυξης χρυσού στην Αίγυπτο.
Ο αδερφός του Άλιστερ έκανε λόγο για έναν «αξιαγάπητο» άνθρωπο, ο οποίος ήταν ευτυχισμένος για τον ερχομό της δεύτερης κόρης του. «Ήταν παθιασμένος με την δουλειά του και πολλοί τον θαύμαζαν για την δυναμικότητά του και τις αρχές του», ανέφερε.
Πασκάλ Χες
Ο Πασκάλ Χες ήταν Γάλλος φωτογράφος. Οι φίλοι του αναφέρουν ότι ήταν ανήσυχος πριν μπει στο μοιραίο αεροσκάφος. Ο Χες – ένας από τους 15 Γάλλους που επέβαιναν στο Airbus – λίγο έλειψε να μην προλάβει την πτήση, καθώς είχε χάσει το διαβατήριό του, γεγονός που τον κράτησε ξάγρυπνο για τρεις ημέρες. Ταξίδευε στην Αίγυπτο για δεκαήμερες διακοπές.
Ένας φίλος του δήλωσε στα γαλλικά μέσα: «Δεν είχε κοιμηθεί για τρεις ημέρες, μέχρι που κάποιος βρήκε το διαβατήριό του στον δρόμο». Πάντως, ένα άλλο κοντινό του πρόσωπο τόνισε ότι είχε αμφιβολίες για το εάν θα έπρεπε να ταξιδέψει, ακόμη και όταν βρήκε το διαβατήριό του.