Οι Κινέζοι έχουν επενδύσει στην Γερμανία από τις αρχές του 2000 περισσότερα από επτά δισεκατομμύρια ευρώ. Και η τάση είναι ανοδική.
Όπως αναφέρει σε δημοσίευμά της η Deutsche-Welle, οι φόβοι που συνόδευαν αυτές τις επενδύσεις πάντως δεν φαίνεται να επιβεβαιώνονται.
Παρά τις όποιες επικρίσεις: «Οι Κινέζοι εμφανίζονται συχνά σαν σωτήρες στην ανάγκη» λέει ο καθηγητής Μάρτιν Φραντς από το πανεπιστήμιο του Όσναμπρικ. Μαζί με τον Σεμπάστιαν Χεν από το πανεπιστήμιο της Ιένας και τον Γιορκ Βαϊνγκάρτεν, από την εταιρεία PVG Projectconsult, ερεύνησαν τις επενδύσεις που έχουν γίνει στη Γερμανία από τη Βραζιλία, τη Ρωσία, την Ινδία και την Κίνα .
Το σχετικό βιβλίο κυκλοφορεί αυτό τον μήνα. Ο καθηγητής οικονομικής γεωγραφίας από το Όσναμπρικ έχει επικεντρωθεί κυρίως στην Κίνα και την Ινδία και λέει σχετικά στην Deutsche Welle: «Στην αρχή των ερευνών μας περιμέναμε ότι οι συνέπειες για τις εταιρείες θα ήταν συχνά αρνητικές». Στην πορεία πάντως διαπίστωσαν πως τόσο οι μάνατζερ όσο και τα συμβούλια των εργαζομένων βαθμολόγησαν θετικά τους νέους επενδυτές. Συνέβαλαν, όπως είπαν, σε μια ανάπτυξη, η οποία διαφορετικά δεν θα ήταν δυνατή. Στο 60% των περιπτώσεων οι εταιρείες αντιμετώπιζαν προηγουμένως σοβαρά οικονομικά προβλήματα ή είχαν ήδη πτωχεύσει.
Συχνά πάντως διατηρήθηκε ή και αυξήθηκε το προσωπικό, προσελήφθησαν μαθητευόμενοι και οι εταιρείες παρέμειναν στον σύνδεσμο εργοδοτών. «Οι Κινέζοι δεν θέλουν να τους αξιολογούν αρνητικά και να διώξουν κανέναν», λέει ο Μάρτιν Φραντς.
«Εκτιμούν πολύ το γερμανικό μάνατζμεντ ενώ οι Κινέζοι δεν έχουν εμπειρία στο διεθνές μάνατζμεντ. Πολλοί περιμένουν ότι οι επιχειρήσεις που εξαγοράζονται από την Κίνα θα διοικούνται από μακριά και ότι οι Γερμανοί μάνατζερ δεν θα έχουν πλέον λόγο. Αυτό δεν μπορούμε να το επιβεβαιώσουμε. Στις περισσότερες περιπτώσεις οι εταιρείες εξακολουθούν να έχουν γερμανική διοίκηση και πολύ λίγα πράγματα αλλάζουν στην καθημερινότητα». Και οι πελάτες διαπιστώνουν -μετά από τις αρχικές επιφυλάξεις τους- ότι η εταιρεία παραμένει γερμανική με γερμανικά στάνταρ.
Οι Κινέζοι επενδυτές ενδιαφέρονται πολύ για την γερμανική τεχνογνωσία. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι οι πατέντες μεταφέρονται στα κεντρικά και από εκεί παράγουν το ίδιο προϊόν στην Κίνα. Εάν νωρίτερα η μητρική και η θυγατρική εταιρεία ήταν ανταγωνίστριες, τώρα ακολουθείται μια στρατηγική των δυο εμπορικών σημάτων. Το γερμανικό προϊόν παράγεται ως το ακριβό προϊόν και το κινεζικό ως η φθηνή παραλλαγή/έκδοση.
Η πολιτική των επενδύσεων στο εξωτερικό υποστηρίζεται από το κινεζικό κράτος με την χορήγηση φθηνών δανείων. Οι αγορές μάλιστα σε ορισμένες χώρες συνοδεύονται και με μείωση των δασμών και φορολογικές απαλλαγές. Στη Γερμανία οι τομείς της αυτοκινητοβιομηχανίας, της κατασκευής μηχανών και ενέργειας θεωρούνται για την Κίνα ιδιαίτερα ελκυστικοί.
Τέλος, η Γερμανία είναι για τους Κινέζους ιδιαίτερα ελκυστική και για πολλούς άλλους ακόμη λόγους. Εκτός από το υψηλό τεχνολογικό επίπεδο, είναι ακόμα η ασφάλεια του δικαίου, η ποιότητα του εργατικού δυναμικού, η ισχυρή θέση μέσα στην ΕΕ, το σκληρό νόμισμα και οι καλές οικονομικές επιδόσεις της χώρας.