Στο Ευρωπαϊκό έδαφος, η Ευρωπαϊκή Ένωση κατάφερε να ανοίξει τα σύνορα για την ελεύθερη μετακίνηση ανθρώπων και αγαθών, πάνω από μια δεκαετία πριν. Στον εναέριο χώρο, 10 χρόνια σχεδιασμού απέδωσαν ελάχιστη πρόοδο.
Τώρα, η ΕΕ κάνει μια άλλη μεγάλη προσπάθεια για αυτό που αποκαλεί τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Ουρανό. Ξεκινώντας τον επόμενο Ιανουάριο στις Βρυξέλλες, στοχεύει να δημιουργήσει την αντίστοιχη ελεύθερη μετακίνηση τον αέρα και να αποφύγει την άσκοπη γραφειοκρατία της εναέριας κυκλοφορίας. Αλλά αυτό σημαίνει πως θα αναγκάσει τις εθνικές υπηρεσίες πολιτικής αεροπορίας να συνεργάζονται και θα αναγκάσει τους ελεγκτές να εργαστούν πιο αποτελεσματικά για όλους, χωρίς να διακυβεύεται η ασφάλεια. Ελεγκτές και διαχειριστές στις εθνικές υπηρεσίες βάζουν τα δυνατά τους, σύμφωνα με το WSJ.
Η μάχη για τους ουρανούς της Ευρώπης -η οποία επηρεάζει άμεσα κάθε ταξιδιώτη, την οικονομία και τη δύναμη του αέρα σε ολόκληρη την ήπειρο, είναι ένας ‘μικρόκοσμος’ του ευρύτερου αγώνα της ΕΕ να γκρεμίσει τους εθνικούς φραγμούς και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της περιοχής. Όπως και στην παρατεταμένη οικονομική κρίση της ευρωζώνης, ζητεί λογική για μια πανευρωπαϊκή λύση.
Πλεονεκτήματα Ενιαίου Χώρου
Στο κέντρο του ουράνιου πολέμου είναι το Ευρωπαϊκό μοντέλο κοινωνικής προστασίας, το οποίο θα επιτρέψει στους ελεγκτές να κερδίσουν τόσο μια πλούσια αμοιβή όσο και ευνοϊκές συνθήκες, αλλά και σε ορισμένες περιπτώσεις, να υπαγορεύσει πώς θα λειτουργούν οι υπηρεσίες τους.
Αξιωματούχοι της ΕΕ υπόσχονται πως το σχέδιο τους περί Ενιαίου Ουρανού, θα σταματήσει τις καταχρήσεις και τις καθυστερήσεις, και παράλληλα θα βοηθήσει στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και της ρύπανσης.
Αυτό που απαιτείται σίγουρα είναι ανάληψη δράσης. Η εναέρια κυκλοφορία στην Ευρώπη αυξήθηκε λιγότερο από 1% το έτος 2009, ενώ οι καθυστερήσεις αυξήθηκαν στο 34% σύμφωνα με το Eurocontrol, μια υπηρεσία που καλύπτει 39 χώρες.
Σε 39 ευρωπαϊκές χώρες, υπάρχουν 39 εθνικές υπηρεσίες καθώς 64 κέντρα ελέγχου του Eurocontrol. Η Ευρώπη διαθέτει διπλάσιο αριθμό γραφειοκρατών και βοηθητικού προσωπικού από τις ΗΠΑ.
Γέννηση του Eurocontrol
Οι προσπάθειες για την ενοποίηση της εναέριας κυκλοφορίας στην Ευρώπη ξεκίνησαν το 1950, παράλληλα με τις πολιτική εξυγίανσης που οδήγησε στη δημιουργία της ΕΕ. Το 1960, έξι χώρες δημιούργησαν το Eurocontrol στις Βρυξέλλες, ως έναν πολυεθνικό οργανισμό εναέριας κυκλοφορίας που αποσκοπεί τελικά να αντικαταστήσει τα εθνικά γραφεία.
Οι εθνικές υπηρεσίες και οι ένοπλες δυνάμεις αντιστάθηκαν γρήγορα στην ενοποίηση, υποστηρίζοντας πως το σχέδιο υπονομεύει την κυριαρχία. Το Eurocontrol, το οποίο σήμερα λειτουργεί ως ένας ανίσχυρος συντονιστής των προγραμμάτων πτήσεων, επιβίωσε και μεγάλωσε και κατάφερε να απασχολεί περίπου 2.500 άτομα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέπτυξε το Single Sky και κήρυξε το σχέδιο, σε έκθεση της Επιτροπής το 2000.
Ωστόσο, η οικονομική κρίση των τελευταίων χρόνων οδήγησε τα κράτη της Ευρώπης να αναπτύξουν το δικό τους κόστος για το air-traffic.
Στις Βρυξέλλες, προσπαθούν να βρουν τρόπους για την προετοιμασία των επίσημων συζητήσεων για το Single Sky, για τον επόμενο Ιανουάριο.