Οι περισσότεροι έφηβοι είναι ικανοποιημένοι από τη ζωή τους, αλλά ένα μέρος των νέων αυτών είναι θύματα παρενόχλησης στο σχολείο και ορισμένοι περνούν «υπερβολικό» χρόνο στο Διαδίκτυο, σύμφωνα με έκθεση για την ευημερία των μαθητών που διενήργησε ο ΟΟΣΑ στις ανεπτυγμένες χώρες.
Κατά την πραγματοποίηση της έρευνας Pisa 2015 για τις γνώσεις και τις ικανότητες των μαθητών ηλικίας 15 ετών, τα κυριότερα αποτελέσματα της οποίας δημοσιεύθηκαν τον Δεκέμβριο, ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), συνέλεξε επίσης δεδομένα για την ευημερία αυτών των εφήβων, τα οποία συμπεριλαμβάνονται στη θεματική έρευνα που δημοσιεύθηκε σήμερα.
Τέσσερις τομείς τέθηκαν στο στόχαστρο: τα αποτελέσματά τους στο σχολείο, οι σχέσεις με τους συμμαθητές τους και τους καθηγητές τους, η ζωή τους στο σπίτι και τι κάνουν στον ελεύθερο χρόνο τους.
Στην πλειονότητά τους οι έφηβοι λένε πως είναι ικανοποιημένοι από τη ζωή τους, δίνοντας κατά μέσο όρο έναν βαθμό 7,3 σε μια κλίμακα από το 0 μέχρι το 10.
Ωστόσο σχεδόν το 12% των μαθητών στις χώρες του ΟΟΣΑ δηλώνουν πως δεν είναι ικανοποιημένοι από τη ζωή τους, ένα ποσοστό που ξεπερνά το 20% στην Κορέα και στην Τουρκία. Αντίθετα, στην Ολλανδία, ποσοστό μικρότερο του 4% δηλώνουν ότι δεν είναι ικανοποιημένοι.
Περισσότερα αγόρια (39%) δηλώνουν πολύ ικανοποιημένα από τη ζωή τους σε σχέση με τα κορίτσια (29%). Και η διαφορά είναι μικρή ανάμεσα στους καλύτερους και στους λιγότερο καλούς μαθητές.
Για ορισμένους, ωστόσο, το σχολείο είναι «ένας τόπος όπου υποφέρουν». Έτσι σε 34 περιοχές των 53 κρατών-μελών και εταίρων που μελετήθηκαν, περισσότεροι από το 10% των μαθητών δηλώνουν πως οι συμμαθητές τους τούς κοροϊδεύουν πολλές φορές τον μήνα, περίπου 4% έχουν δεχθεί χτυπήματα ή σπρωξιές πολλές φορές στη διάρκεια του μήνα, ενώ 7,7% ήταν θύματα σωματικής παρενόχλησης πολλές φορές στη διάρκεια του χρόνου.
Μεταξύ των μαθητών που παρενοχλούνται συχνά, το 42% δεν αισθάνονται άνετα στο σχολείο.
Γενικότερα, το 17% αισθάνεται «παραμελημένοι» στο σχολείο.
Πίεση για βαθμούς
Στην έκθεση δεν εντοπίζεται κάποια σχέση ανάμεσα στον χρόνο που οι μαθητές αφιερώνουν στη μελέτη (στο σχολείο ή/και στο σπίτι) και στη χαρά που παίρνουν από τη ζωή.
Αντίθετα, η ποιότητα των σχέσεων με τους καθηγητές τους παίζει έναν μη αμελητέο ρόλο στην ευημερία τους. Οι νέοι που λένε ότι έχουν θετικές σχέσεις με τους καθηγητές δηλώνουν περισσότερο ευτυχισμένοι με τη ζωή τους, όπως και εκείνοι οι γονείς των οποίων διαθέτουν χρόνο για να συζητήσουν μαζί τους.
Ένας στους πέντε μαθητές δηλώνει πως είχε άδικη μεταχείριση από τους καθηγητές του πολλές φορές τον μήνα.
Οι δημόσιες αρχές δεν πρέπει να ορίζουν τον ρόλο των καθηγητών «μόνο στη βάση του αριθμού των ωρών διδασκαλίας», συνιστά ο οργανισμός.
Οι καθηγητές πρέπει επίσης να «ενθαρρυνθούν» να συνεργάζονται και να ανταλλάσσουν απόψεις με τους συναδέλφους τους για τις «δυσκολίες, τις ικανότητες και την προσωπικότητα» των μαθητών ώστε να συμβάλλουν στην ευημερία τους στο σχολείο.
«Δεν υπάρχει μυστικό, επιτυγχάνει κανείς καλύτερα όταν αισθάνεται ότι εκτιμάται, ότι έχει καλή μεταχείριση και ότι υποστηρίζεται», αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Γκαμπριέλα Ράμπος, διευθύντρια του γραφείου του επικεφαλής του ΟΟΣΑ.
Οι πιο συχνές αιτίες του στρες που αισθάνονται οι μαθητές είναι η πίεση για καλύτερους βαθμούς και η ανησυχία ότι δεν θα έχουν καλούς βαθμούς.