Η λάβα του ισλανδικού ηφαιστείου Έιγιαφιουλ έκαψε και τις αγορές, καθώς τον Απρίλιο του 2010, οδήγησε στο κλείσιμο του συνόλου ή μέρους του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου για ένα μήνα, κόστισε περίπου 5 δισ. δολάρια στην παγκόσμια οικονομία.
Από αυτά τα 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ στον τομέα των αερομεταφορών, εκτίμησε η εταιρεία Oxford Economics.
Τα πυκνά σύννεφα που σχηματίστηκαν από τις στάχτες του ηφαιστείου προκάλεσαν το πιο μεγάλο κλείσιμο του εναέριου χώρου της Ευρώπης σε καιρό ειρήνης, την ακύρωση περισσότερων από 100.000 πτήσεων, ενώ απέκλεισαν περισσότερους από οκτώ εκατομμύρια επιβάτες μέσα κι έξω από τα αεροδρόμια για ένα μήνα.
Η βρετανική εταιρεία εκτίμησε τις παγκόσμιες οικονομικές επιπτώσεις σε 3,53 δισεκατομμύρια ευρώ, από τα οποία τα 3,31 κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας, από 15-21 Απριλίου, όταν σχεδόν όλος ο ευρωπαϊκός εναέριος χώρος είχε κλείσει.
Η μελέτη
Σύμφωνα με αυτή τη μελέτη που παραγγέλθηκε από την Airbus, ο αεροπορικός τομέας (μεταφορά επιβατών και εμπορευμάτων), έχασε συνολικά 1,83 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, αλλά επειδή κάποια ταξίδια αναβλήθηκαν για μεταγενέστερες ημερομηνίες, η καθαρή ζημία έφθασε σε περισσότερο από 1,55 δισεκατομμύρια.
Τουρισμός
Όσον αφορά τον τομέα του τουρισμού, ο αντίκτυπος εκτιμάται σε 1,6 δισ. δολάρια (1,13 δισ. ευρώ). Αυτή την έλλειψη κερδών υπέστησαν κυρίως τα ξενοδοχεία και τα εστιατόρια, υπογραμμίζει η Oxford Economics, εκτιμώντας επίσης τις απώλειες της παραγωγικότητας σε όλον τον κόσμο–γιατί οι εργαζόμενοι είχαν εγκλωβιστεί στα αεροδρόμια–σε περίπου 490 εκατομμύρια δολάρια (346 εκατομμύρια ευρώ).
Από την πλευρά της, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) υπολόγισε τις απώλειες των εσόδων για τις αεροπορικές εταιρείες σε περίπου 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια (1,2 δισ. ευρώ).
Στο χειρότερο σημείο της κρίσης, την Κυριακή 18 και την Δευτέρα 19 Απριλίου, σχεδόν 19.000 καθημερινές πτήσεις ακυρώθηκαν για τις 19 Απριλίου, αυτό ισοδυναμούσε με το 75% της ευρωπαϊκής δυνατότητας και το 29% της παγκόσμιας δυνατότητας, από άποψη διαθέσιμων θέσεων ανά χιλιόμετρο (SKO), και οι απώλειες εκτιμώνται σε 400 εκατ. δολάρια.
Οι πληγές οι μεγάλες
Οι αγορές της Βρετανίας, της Γερμανίας και της Γαλλίας ήταν αυτές που επλήγησαν περισσότερο, όσον αφορά τους μπλοκαρισμένους επιβάτες, όμως και οι υπερατλαντικές πτήσεις μεταξύ των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου κατέγραψαν το μεγαλύτερο αντίκτυπο όσον αφορά τα έσοδα, διευκρίνισε η ΙΑΤΑ.
Η ιρλανδική αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair, δήλωσε σήμερα ότι η έκρηξη του Απριλίου του 2010 της κόστισε 29,7 εκατ, ευρώ. Η Βρετανική Easyjet υπολόγισε τον περασμένο Ιούλιο τις ζημιές της σε 65 εκατ. στερλίνες, και η γερμανική Lufthansa της Γερμανίας σε 200 εκατ. ευρώ.
Τα λειτουργικά έξοδα της Air France επιβαρύνθηκαν με 158 εκατ. ευρώ, ενώ η British Airways υπέστη ζημίες “τουλάχιστον 60 εκατ. στερλινών” και το απώλεσε ένα τέταρτο των επιβατών της τον Απρίλιο του 2010.