Βρυξέλλες και Δουβλίνο απέρριψαν τη Δευτέρα σχέδιο του Ντομινίκ Ράαμπ, του βρετανού υπουργού αρμόδιου για το Brexit, όπως μεταδίδουν οι Financial Times.
Η πρόταση του έδινε στη Βρετανία μονομερές δικαίωμα να αποχωρήσει από την πρόταση του εναλλακτικού μηχανισμού ασφαλείας (backstop), όσον αφορά τα θέμα των ιρλανδικών συνόρων, μέσα σε τρεις ή έξι μήνες.
Ο κ. Ράαμπ υπέβαλε την πρόταση του στον Simon Coveney, τον ιρλανδό υπουργό Εξωτερικών, την περασμένη εβδομάδα, υποστηρίζοντας σε επιστολή του στην Τερέζα Μέι, τη βρετανίδα πρωθυπουργό, ότι μπορεί να δώσει μία λύση στο αδιέξοδο της συμφωνίας για το Brexit.
Ωστόσο, ο κ. Coveney ανέβασε στο Twitter τη Δευτέρα την εξής ανάρτηση: «Η ιρλανδική θέση παραμένει σταθερή και πολύ σαφής ότι «ένας χρονικά περιορισμένος εναλλακτικός μηχανισμός ασφαλείας (backstop) ή ένα backstop που θα μπορούσε να τερματιστεί από το Ηνωμένο Βασίλειο μονομερώς δεν θα συμφωνηθεί ποτέ από την Ιρλανδία ή την ΕΕ».
Πρόσθεσε ότι «αυτές οι ιδέες δεν είναι καθόλου “backstops” και δεν συνάδουν με τις προηγούμενες δεσμεύσεις του Ηνωμένου Βασιλείου».
Όπως μεταδίδουν οι Financial Times, ο κ. Ράαμπ έστειλε την επιστολή στην κα Μέι προτρέποντας τη να υποστηρίξει το σχέδιο και υποστηρίζοντας ότι και η ιρλανδική κυβέρνηση και ο Μισέλ Μπαρνιέ, ο επικεφαλής διαπραγματευτής της ΕΕ για το Brexit, μπορεί να το δεχθούν.
Η επιστολή Ράαμπ έγινε δεκτή με δυσπιστία από ανώτερα μέλη της βρετανικής κυβέρνησης, που πιστεύουν ότι ο υπουργός προωθεί ένα σχέδιο που δεν θα γίνει ποτέ δεκτό από τις Βρυξέλλες.
Η πρόταση του έχει σκοπό να δώσει εγγυήσεις στους ευρωσκεπτικιστές ότι το ιρλανδικό εναλλακτικό σχέδιο δεν θα είναι ένας μηχανισμός που θα κλειδώσει τη Βρετανία μόνιμα σε τελωνειακή ένωση με την ΕΕ και ότι υπάρχει ένας σαφής μηχανισμός διάλυσης του, όπου η Βρετανία θα μπορούσε να λειτουργήσει μονομερώς.
Υπό το σχέδιο του, το Ηνωμένο Βασίλειο θα είχε το δικαίωμα να αποσυρθεί από τη συμφωνία για τον εναλλακτικό μηχανισμό ασφαλείας, όσον αφορά στα σύνορα με την Ιρλανδία μέσα σε τρεις μήνες ή έξι μήνες το περισσότερο.
Ο κ. Μπαρνιέ έχει δείξει ότι θα ήταν ανοιχτός στη δημιουργία μίας «προσωρινής» τελωνειακής ένωσης Ηνωμένου Βασιλείου και ΕΕ ως «γέφυρας» ανάμεσα στην μεταβατική περίοδο – που ολοκληρώνεται τον Δεκέμβριο του 2020- και την ολοκλήρωση της τελικής εμπορικής συμφωνίας ανάμεσα στις δύο πλευρές.
Αυτό θα δρούσε ως «backstop» για τα σύνορα της Βόρειας Ιρλανδίας, επειδή θα διασφάλιζε ότι δεν θα υπήρχαν τελωνειακοί έλεγχοι στα σύνορα, όσο εκκρεμεί η έγκριση της εμπορικής συμφωνίας.
Οι ευρωσκεπικιστές του κυβερνώντος κόμματος θέλουν διασφαλίσεις ότι αυτό δεν θα γίνει ημιμόνιμο. Και η ΕΕ έχει δηλώσει ότι θα ήθελε να δει το δικό της «backstop στο backstop» σαν εγγύηση, εάν όλα τα άλλα σχέδια αποτύχουν. Υπό το σχέδιο των Βρυξελλών, αυτό θα ήταν να παραμείνει η Βόρεια Ιρλανδία στην τελωνειακή ένωση και το ρυθμιστικό σύστημα της ΕΕ.
Ωστόσο, η Τερέζα Μέι έχει απαντήσει ότι δεν μπορεί να δεχθεί ένα τέτοιο σχέδιο. Εκπρόσωπος της επανέλαβε χθες ότι η Βρετανίδα Πρωθυπουργός είναι «σαφής ότι αποχωρούμε από την τελωνειακή ένωση».
Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Βρετανία εξακολουθούν να βρίσκονται σε τεχνικές διαπραγματεύσεις για να καταλήξουν σε μια συμφωνία για το Brexit, δήλωσε σε δημοσιογράφους ο εκπρόσωπος της Κομισιόν, Μαργαρίτης Σχοινάς.
«Δεν έχουμε φτάσει ακόμα εκεί», είπε ο κ. Σχοινάς όπως μεταδίδει το Reuters.