Ένα σενάριο που παραπέμπει σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας εξετάζουν οι ερευνητές της τραγωδίας με τους 157 νεκρούς επιβαίνοντες σε πτήση της Ethiopian Airlines καθώς προσπαθούν να διακριβώσουν αν το σύστημα που συνέβαλε στην πτώση του Boeing 737 MAX 8 ενεργοποιήθηκε μόνο του, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, μετά την απενεργοποίησή του από τους πιλότους της μοιραίας πτήσης.
Δύο πηγές που επικαλείται το πρακτορείο Reuters υποστήριξαν ότι το αυτόματο σύστημα αποτροπής απώλειας στήριξης ενεργοποιήθηκε τέσσερις φορές αφού το πλήρωμα αρχικά το έκλεισε λόγω των προβληματικών δεδομένων που ελάμβανε από έναν αισθητήρα.
Σύμφωνα με μια από τις πηγές, αν και δεν είναι ξεκάθαρο αν το πλήρωμα της Ethiopian Airlines επέλεξε να ενεργοποιήσει εκ νέου το επίμαχο σύστημα που «έσπρωχνε» προς τα κάτω τη «μύτη» του Boeing, εντούτοις μια από τις πιθανότητες που εξετάζουν είναι το λογισμικό να ξεκίνησε να λειτουργεί ξανά χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση.
Νωρίτερα η Wall Street Journal σε δικό της ρεπορτάζ για τη μοιραία πτήση ανέφερε ότι οι πιλότοι του Boeing 737 MAX ακολούθησαν αρχικά τις οδηγίες που περιέχονταν σε εγχειρίδιο για να ανακτήσουν τον έλεγχο του αεροσκάφους όταν ενεργοποιείται το επίμαχο σύστημα προχωρώντας στην απενεργοποίησή του, αλλά αυτό δεν είχε πρακτικό αποτέλεσμα.
Οι οδηγίες είχαν εκδοθεί μετά την πτώση του αντίστοιχου τύπου αεροπλάνου στην Ινδονησία, τον περασμένο Οκτώβριο, όταν είχαν χάσει τη ζωή τους 189 άνθρωποι, και μετά από αντίστοιχες οδηγίες της αμερικανικής υπηρεσίας πολιτικής αεροπορίας.
Στο δημοσίευμα της WSJ υποστηρίζεται ότι οι πιλότοι προσπάθησαν να σταθεροποιήσουν χειροκίνητα το Boeing αλλά όταν δεν το κατάφεραν αποφάσισαν να επαναφέρουν την ηλεκτροδότηση στα χειριστήριά τους.