Τα βαρέα οχήματα και τα καινούρια φορτηγά στην Ευρωπαϊκή Ένωση είναι υποχρεωμένα να μειώσουν κατά 30% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα έως το 2030, όπως αποφάσισε σήμερα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Με 474 ψήφους υπέρ, 47 κατά και 11 αποχές οι ευρωβουλευτές, που συνεδρίασαν για τελευταία φόρα στο Στρασβούργο πριν από τις ευρωεκλογές στα τέλη Μαΐου, ενέκριναν την υποχρέωση αυτή που είχε αποτελέσει αντικείμενο διαπραγματεύσεων στα μέσα Φεβρουαρίου με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.
Τον Μάρτιο, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είχε ψηφίσει έναν νέο στόχο μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα καινούρια αυτοκίνητα, ο οποίος ορίστηκε στο 37,5% έως το 2030.
Αυτές οι κανονιστικές ρυθμίσεις των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα νέα φορτηγά είναι οι πρώτες στην ΕΕ. Η Ένωση ορίζει επίσης ενδιάμεσο στόχο με ορίζοντα το 2025 μια μείωση 15% των εκπομπών.
Για μετά το 2030, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιφορτίζεται να προτείνει νέους στόχους το 2022.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα είναι υπεύθυνα για το 27% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στις οδικές μεταφορές και σχεδόν για το 5% των εκπομπών αερίου που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου στην ΕΕ.
Παράλληλα με τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, οι κατασκευαστές φορτηγών θα πρέπει να επενδύσουν σε εναλλακτικές των ντιζελοκινητήρων και να φροντίσουν ώστε τα οχήματα με μηδενικές ή ελάχιστες εκπομπές να αντιπροσωπεύουν τουλάχιστον το 2% των πωλήσεων καινούριων οχημάτων έως το 2025.
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ, οι νέες αυτές υποχρεώσεις θα τεθούν σε ισχύ όταν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο δώσει την επίσημη έγκρισή του. Αλλά «απέχουν μακράν από το να είναι αρκετές προκειμένου να επιτευχθούν οι στόχοι της συμφωνίας του Παρισιού», υπογραμμίζει η ΜΚΟ που ειδικεύεται στη μόλυνση που προκαλείται από τα αυτοκίνητα, Transport&Environment. «Ο νόμος αυτός είναι μια καμπή για τη βιομηχανία των βαρέων οχημάτων στην Ευρώπη (…) Όμως δεν είναι παρά μόνο μια αρχή και οι κανόνες πρέπει να είναι πολύ πιο φιλόδοξοι όταν θα αναθεωρηθούν το 2022», αναφέρει σε μια ανακοίνωση η ΜΚΟ.
Καθ’ όλη τη νομοθετική διαδρομή των κειμένων αυτών για τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, είτε επρόκειτο για αυτοκίνητα είτε για φορτηγά, η αυτοκινητοβιομηχανία είχε κινητοποιηθεί έντονα, επιχειρηματολογώντας κυρίως για τους κινδύνους που διατρέχουν οι θέσεις απασχόλησης.