Μεγάλος κίνδυνος ρύπανσης στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς ένα πετρελαιοφόρο που βρίσκεται εγκαταλελειμμένο στα ανοιχτά της Υεμένης με φορτίο 1,1 εκατομμύρια βαρέλια αργού κινδυνεύει να βυθιστεί.
Το FSO Safer, ηλικίας 45 ετών, βρίσκεται αγκυροβολημένο από το 2015 ανοιχτά του λιμανιού της Χοντέιντα, την οποία ελέγχουν οι αντάρτες Χούτι, οι οποίοι εμποδίζουν ειδικούς του ΟΗΕ να επιθεωρήσουν το πλοίο.
Στο δεξαμενόπλοιο αυτό δεν έχουν γίνει εργασίες συντήρησης από τότε που ξέσπασε ο πόλεμος, πριν από περισσότερο από πέντε χρόνια, ανάμεσα στους αντάρτες Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν και την κυβέρνηση που υποστηρίζεται από έναν συνασπισμό δυνάμεων υπό την Σαουδική Αραβία.
Το Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ θα πραγματοποιήσει έκτακτη σύνοδο στις 15 Ιουλίου για το θέμα αυτό, καθώς διαρροή εντοπίστηκε στο μηχανοστάσιο του πλοίου, «κάτι το οποίο θα μπορούσε να οδηγήσει σε καταστροφή», σύμφωνα με τον Στεφάν Ντουζαρίτς, τον εκπρόσωπο του ΓΓ του ΟΗΕ.
Αν ειδικοί μπορέσουν να έχουν πρόσβαση στο πλοίο, θα πραγματοποιήσουν ελαφρές επισκευές και θα διαπιστώσουν τι πρέπει να γίνει στη συνέχεια, πρόσθεσε ο εκπρόσωπος.
«Ελπίζουμε ότι θα γίνουν γρήγορα οι κατάλληλες ρυθμίσεις ώστε να μπορέσει να αρχίσει αυτή η εργασία», σημείωσε.
Το Safer μπορεί να προκαλέσει «την μεγαλύτερη περιβαλλοντική καταστροφή σε περιφερειακό και παγκόσμιο επίπεδο», προειδοποίησε από την πλευρά της η κυβέρνηση της Υεμένης.
Υψηλόβαθμος αξιωματούχος των ανταρτών Χούτι, ο Μοχάμεντ Άλι αλ Χούτι, ζήτησε τον Ιούνιο σε μήνυμά του στο Twitter να δοθούν εγγυήσεις ότι το πλοίο θα επισκευαστεί και ότι η αξία του φορτίου του πετρελαίου που φέρει θα χρησιμοποιηθεί για να καταβληθούν οι μισθοί εργαζομένων Χούτι.
Η αξία του φορτίου του υπολογίζεται ότι ανέρχεται σε 40 εκατομμύρια δολάρια, η οποία έχει μειωθεί στο μισό μετά την πτώση της τιμής του αργού, ή και λιγότερο, σύμφωνα με ειδικούς οι οποίοι κάνουν λόγο για φορτίο κακής ποιότητας.
Ο πρωθυπουργός της Υεμένης Μαΐν Αμπντελμάλεκ Σαΐντ κάλεσε την Πέμπτη τη διεθνή κοινότητα να τιμωρήσει τους Χούτι διότι εμπόδισαν επιθεώρηση του πλοίου από τον ΟΗΕ και να αποφασίσουν ότι το αντίτιμο από το πετρέλαιο θα πρέπει να δαπανηθεί για την υγεία και ανθρωπιστικά προγράμματα.
Μια ομάδα της Safer Exploration and Production Operations, μια πετρελαϊκή εταιρεία την οποία ελέγχουν εν μέρει οι Χούτι, έστειλε δύτες για να επισκευάσουν την διαρροή που εντοπίστηκε στο μηχανοστάσιο, αποτρέποντας οριακά το ναυάγιο του πλοίου, δήλωσε ο Ίαν Ράλμπι, διευθύνων σύμβουλος του IR Consilium, ένα συμβουλευτικό κέντρο για τη ναυτιλία, το οποίο παρακολουθεί στενά την κατάσταση.
Ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάικ Πομπέο προειδοποίησε πρόσφατα ότι αν το δεξαμενόπλοιο ναυαγήσει «θα καταστρέψει το οικοσύστημα της Ερυθράς Θάλασσας» και θα διαταράξει τις κύριες οδούς ναυσιπλοΐας. «Οι Χούτι οφείλουν να επιτρέψουν την πρόσβαση προτού αυτή η βραδυφλεγής βόμβα εκραγεί», σημείωσε.
Αν το πλοίο βυθιστεί “θα έχουμε δύο καταστροφές”, προειδοποίησε παράλληλα η Λιζ Γκραντέ, η συντονίστρια για τις ανθρωπιστικές υποθέσεις του ΟΗΕ στην Υεμένη. “Θα υπάρξει μια περιβαλλοντική καταστροφή άνευ προηγουμένου (…) και θα υπάρξει και μια ανθρωπιστική καταστροφή καθώς το πετρέλαιο θα αχρηστεύσει το λιμάνι της Χοντέιντα”, δήλωσε στο AFP.
Στην χώρα αυτή στην οποία η πλειονότητα του πληθυσμού εξαρτάται ήδη από τη διεθνή βοήθεια, υπολογίζεται ότι 126.000 αλιείς, οι 68.000 εκ των οποίων στην Χοντέιντα, θα χάσουν την πηγή του εισοδήματός τους.
«Εν μέσω παγκόσμιας πανδημίας και σε μια πολεμική ζώνη, οι πιθανότητες γρήγορης και επαρκούς ανταπόκρισης (σε μια ρύπανση) είναι εξαιρετικά λίγες», αναφέρει σε έκθεσή του το IR Consilium.