Οι διαδηλώσεις στην Αφρική για την εκτίναξη του κόστους των καυσίμων δημιουργούν προβληματισμό στις κυβερνήσεις για το πώς να αντιδράσουν, σύμφωνα με το πρακτορείο Bloomberg.
Διαδηλωτές απέκλεισαν μια βασική οδό εφοδιασμού στη Νότια Αφρική αυτή την εβδομάδα, δεσμεύοντας την παράδοση εμπορευμάτων, λόγω της αύξησης της τιμής στις αντλίες. Ακολούθησε διαμαρτυρία στη Μοζαμβίκη, την τρίτη φτωχότερη χώρα του κόσμου, όπου οι οδηγοί λεωφορείων παρέλυσαν την πρωτεύουσα Μαπούτο μετά την εκτίναξη των τιμών του ντίζελ.
Οι επιπτώσεις της έλλειψης καυσίμων σε όλη την Αφρική στον απόηχο της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία είναι ιδιαίτερα έντονες για τους πληθυσμούς των οποίων τα έξοδα μεταφοράς αντιπροσωπεύουν δυσανάλογα υψηλό ποσοστό του μηνιαίου προϋπολογισμού. Οι προμηθευτές έχουν κατηγορήσει τα πλουσιότερα κράτη ότι πληρώνουν premium για τα φορτία, ενώ η εκτόξευση των περιθωρίων κέρδους ωφελεί τις επιχειρήσεις όπως η Shell.
“Ο πληθωρισμός των τιμών των μεταφορών τροφοδοτεί άμεσα τον πληθωρισμό των τροφίμων, έτσι η διατήρησή του υπό έλεγχο είναι επιτακτική ανάγκη, ακόμη και όταν οι δημοσιονομικοί πόροι έχουν (σε ορισμένες περιπτώσεις) υποστεί μεγαλύτερη πίεση”, δήλωσε η Razia Khan, επικεφαλής έρευνας της Standard Chartered Bank για την Αφρική και τη Μέση Ανατολή.
Ένα άτομο έχασε τη ζωή του κατά τη διάρκεια διαδηλώσεων κατά της αύξησης των τιμών των καυσίμων στη Γουινέα τον περασμένο μήνα, ενώ και στο Μαρόκο πραγματοποίθηκε διήμερη απεργία καθώς το κόστος του ντίζελ αυξήθηκε. Η Παγκόσμια Τράπεζα προχώρησε στο ασυνήθιστο βήμα να επιδοτήσει τους επιβάτες λεωφορείων στη Μοζαμβίκη για να μετριάσει την κρίση και στο Εσβατίνι η κυβέρνηση αύξησε τις τιμές των καυσίμων κατά περισσότερο από 10% λόγω ελλείψεων. Επίσης, την Αιθιοπία, οι οδηγοί αυτοκινήτων χρειάστηκε να περιμένουν σε ουρές που έφταναν τις 8 ώρες για να ανεφοδιαστούν με καύσιμα.
Στην Κένυα και τη Νιγηρία, που και οι δύο χώρες οδηγούνται σε εκλογές τους επόμενους μήνες, οι κυβερνήσεις επιβαρύνονται με δαπανηρές επιδοτήσεις καυσίμων, καθώς αγωνίζονται να χρηματοδοτήσουν τα τεράστια ελλείμματα του προϋπολογισμού. Ο πρόεδρος της Γκάνας Nana Akufo-Addo ζητά τώρα βοήθεια από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο μετά από διαδηλώσεις για θέματα όπως η αύξηση των τιμών των καυσίμων.
“Οι κυβερνήσεις σε όλη την υποσαχάρια Αφρική είναι πάντα επιφυλακτικές απέναντι στην πίεση που ασκείται ειδικά στους ψηφοφόρους των πόλεων, οι οποίοι τείνουν να κινητοποιούνται περισσότερο πολιτικά”, δήλωσε η Khan.
Αν και η ήπειρος περιλαμβάνει έναν αριθμό σημαντικών παραγωγών πετρελαίου, υπάρχει περιορισμένη ικανότητα διύλισής του σε καύσιμα για αυτοκίνητα, φορτηγά και αεροπλάνα. Αυτό σημαίνει ότι οι χώρες χρειάζονται δολάρια για να αγοράσουν εισαγόμενο ντίζελ και βενζίνη.
Η νομισματική αδυναμία που προκύπτει από την αύξηση των επιτοκίων στις πλούσιες χώρες επιδεινώνει τα πράγματα. Τα νομίσματα της Γκάνας, της Νιγηρίας και της Κένυας υποχώρησαν σε χαμηλά επίπεδα ρεκόρ έναντι του δολαρίου αυτή την εβδομάδα και θα συνεχίσουν να υποτιμώνται, ανέφερε η AZA Finance.