Η στάθμη του ποταμού Ρήνου αναμένεται να πέσει πολύ κάτω από ένα κρίσιμο επίπεδο κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου, οδηγώντας σε περαιτέρω αναταραχές στις μεταφορές ενεργειακών προμηθειών σε μία από τις πιο ζωτικές υδάτινες οδούς της Ευρώπης, όπως μετέδωσε το πρακτορείο Bloomberg.
Η στάθμη των υδάτων στο Kaib – ένα βασικό σημείο διέλευσης στα δυτικά της Φρανκφούρτης – πρόκειται να πέσει στα 33 εκατοστά μέχρι τις 15 Αυγούστου, σύμφωνα με τα στοιχεία της γερμανικής Ομοσπονδιακής Διοίκησης Υδατοδρομίων και Ναυτιλίας. Κάτω από το όριο των 40 εκατοστών, τα περισσότερα φορτηγά πλοία που μεταφέρουν εμπορεύματα, από ντίζελ μέχρι άνθρακα, δεν μπορούν ουσιαστικά να διασχίσουν τον ποταμό.
Η κλιματική κρίση επιδεινώνει τη χειρότερη ενεργειακή κρίση της Ευρώπης εδώ και δεκαετίες. Οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και άνθρακα έχουν εκτοξευθεί – λόγω και του πολέμου στην Ουκρανία – ανεβάζοντας το ενεργειακό κόστος για τις επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά, καθώς οι χώρες προσπαθούν να τιθασεύσουν τον πληθωρισμό. Ήδη, ορισμένες κυβερνήσεις σχεδιάζουν μέτρα για έναν δύσκολο χειμώνα.
Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) ανέφερε ότι οι επιπτώσεις της χαμηλής στάθμης των υδάτων στον Ρήνο θα μπορούσαν να διαρκέσουν μέχρι τα τέλη του έτους για ορισμένες χώρες, καθώς αναζητούνται επαρκείς προμήθειες πετρελαιοειδών όπως το ντίζελ.
“Η κατάσταση της προσφοράς στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη ήταν ήδη πολύ περιορισμένη πριν από την τελευταία κρίση”, δήλωσε ο Toril Bosoni, επικεφαλής του τμήματος αγοράς πετρελαίου του ΙΕΑ, σε συνέντευξη στην τηλεόραση του Bloomberg. “Η χαμηλή στάθμη των υδάτων καθιστά πιο δαπανηρή τη μεταφορά καυσίμων από τη θαλάσσια αγορά στην περιοχή αυτή”.
Αυτό είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό για τις χώρες που συνήθως προμηθεύονται καύσιμα από τον Ρήνο, πρόσθεσε. “Αναμένουμε λοιπόν ότι αυτή η κατάσταση θα συνεχιστεί προς το τέλος του έτους”, τόνισε ο ίδιος.
Προς το παρόν, πολλές επιχειρήσεις που στέλνουν φορτία κατά μήκος του Ρήνου είναι σε θέση να αντεπεξέλθουν, αν και αυτό ενδέχεται να αλλάξει αν η περίοδος ξηρασίας παραταθεί. Ορισμένες φορτηγίδες είναι σε θέση να διασχίσουν τον ποταμό, ακόμη και σε ρηχά βάθη.
Η Grosskraftwerk Mannheim AG, η οποία διαχειρίζεται έναν από τους μεγαλύτερους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα, ανέφερε την Τετάρτη ότι, ενώ οι μεταφορές είναι προς το παρόν περιορισμένες, στην εγκατάσταση έχει αποθηκευτεί αρκετός άνθρακας για να συνεχιστεί η ηλεκτροπαραγωγή για αρκετές εβδομάδες.
Η εταιρεία BASF SE ανέφερε από τι μεριά της ότι η στάθμη του ποταμού στα 35-55 εκατοστά θα περιορίσει την κυκλοφορία, προσθέτοντας ότι ορισμένα πλοία θα μεταφέρουν λιγότερα φορτία.
Η μετρούμενη στάθμη των υδάτων δεν αποτελεί το πραγματικό βάθος του ποταμού, αλλά έναν δείκτη για τη ναυσιπλοΐα. Τα ρηχά νερά αναγκάζουν τις φορτηγίδες να μεταφέρουν λιγότερα φορτία, καθιστώντας τις μεταφορές ασύμφορες.
Οι περιορισμοί λόγω της πτώσης των υδάτων οδηγούν σε αύξηση στις σιδηροδρομικές και οδικές μεταφορές εμπορευμάτων. Οι τιμές στις φορτηγίδες για την αποστολή ορισμένων καυσίμων από το Ρότερνταμ στη Βασιλεία της Ελβετίας έχουν εκτοξευθεί στα 267 ευρώ τον τόνο, σε σύγκριση με περίπου 25 ευρώ τον τόνο πριν από λίγους μήνες.