Σήμερα, η Klarna, η κορυφαία παγκόσμια τράπεζα λιανικής, καθώς και υπηρεσία πληρωμών, κυκλοφόρησε την πρώτη της ετήσια έκθεση, υπό την ονομασία «The Checkout», η οποία παρουσιάζει μια ανασκόπηση των καταναλωτικών τάσεων το τελευταίο έτος.
Το καλάθι αγορών των καταναλωτών παγκοσμίως το 2022, απεικονίζει την «Νοσταλγία» ως κυρίαρχο θέμα της χρονιάς, καθώς τα προϊόντα εμπνευσμένα από τον 18ο αιώνα έως τις αρχές του 2000 έχουν σημειώσει σημαντική αύξηση πωλήσεων. Η ερευνήτρια ανάλογων τάσεων, Agus «The Algorythm» Panzoni συνεργάστηκε με την Klarna στην έκθεση, στην οποία αποτυπώνεται η λαχτάρα για πιο ευτυχισμένες, πιο ξέγνοιαστες στιγμές ως κινητήριος δύναμη πίσω από αυτές τις τάσεις.
Πίσω από την κυρίαρχη τάση της νοσταλγίας για το 2022, η Klarna έχει εντοπίσει πέντε διαφορετικές παγκόσμιες τάσεις. Η πρώτη τάση, «Vintage tech», αναφέρεται σε προϊόντα με απλούστερη και πιο αξιόπιστη τεχνολογία, όπως τα ενσύρματα ακουστικά, τα οποία αυξήθηκαν σε πωλήσεις παγκοσμίως κατά 317% (Φεβρουάριος 2022) σύμφωνα με τον δείκτη αγορών της Klarna, και τα τηλέφωνα τύπου Flip που αυξήθηκαν κατά 81% (Αύγουστος 2022).
Η «Υπερ-θηλυκότητα», συμπεριλαμβανομένων των Barbiecore, Bimbocore και Balletcore είναι η δεύτερη τάση η οποία οφείλεται στην αύξηση των πωλήσεων των ροζ προϊόντων (126%, Αύγουστος, 2022), των παπουτσιών στυλ μπαλαρίνας (93%, Μάιος, 2022) και των διακοσμητικών διαμαντιών για τα νύχια (55%, Ιούνιος , 2022). Οι υπόλοιπες τρεις τάσεις είναι αποτέλεσμα των καταναλωτών που αναζητούν έμπνευση για αγορές σε προηγούμενες δεκαετίες: Tο «Y2K» με είδη μόδας από τις αρχές της δεκαετίας του 2000, η «Αντικουλτούρα» άμεσα συνδεδεμένη με νεανικά κινήματα και μουσικά είδη των δεκαετιών του ’80, του ’90 και του ’00 όπως το Goth, το Grunge και το Pop-punk και το «Regencycore» με στυλ εμπνευσμένα από την Βικτωριανή περίοδο.
Αναλογιζόμενη την έκθεση, η Agus Panzoni σχολιάζει ότι «η έμπνευση από παλαιότερες γενιές δεν είναι κάτι καινούργιο, ωστόσο η νοσταλγική αποτύπωση στις φετινές τάσεις είναι αξιοσημείωτη. Στο πλαίσιο ενός μεταβαλλόμενου κόσμου, φαίνεται ότι οι άνθρωποι δραπετεύουν σε πιο ανέμελες εποχές ως αντίδοτο στην καθημερινότητα». Η Panzoni συνεχίζει, εξηγώντας ότι «είναι σαφές ότι οι άνθρωποι στρέφονται σε προϊόντα που τους θυμίζουν πιο χαρούμενες, πιο ξέγνοιαστες στιγμές».
Ο Carl Lindahl, ειδικός στη συμπεριφορά των καταναλωτών στην Klarna, λέει ότι «η Klarna διαχειρίζεται συναλλαγές 150 εκατομμυρίων χρηστών και 450 χιλιάδων εμπόρων παγκοσμίως. Οι συλλογικές μας αγορές λένε μια ιστορία, και το The Checkout είναι η πρώτη ετήσια έκθεση τάσεων της Klarna που συνοψίζει την χρονιά και μοιράζεται αυτήν την ιστορία με έναν ουσιαστικό τρόπο».
Σύμφωνα με την Panzoni, ευρύτερα πολιτιστικά ερεθίσματα ήταν επίσης καθοριστικά για την τροφοδότηση αυτών των καταναλωτικών τάσεων. Η Panzoni εξηγεί ότι «οι νοσταλγικές τάσεις δεν είναι ορατές μόνο μέσω των αγορών μας, αλλά έχουν επίσης εμφανιστεί και στην ποπ κουλτούρα; Η υπερ-θηλυκότητα στην επερχόμενη ταινία της Barbie, το Regencycore χάρη στη διαφημιστική καμπάνια γύρω από το «Bridgerton» του Netflix και η αντικουλτούρα που εμφανίστηκε στην τελευταία σεζόν του “Stranger Things”».