ΠEΦTEI H AYΛAIA ΣTO MOYNTIAΛ TOY KATAP ME TON ΣOYΠEP TEΛIKO APΓENTINHΣ-ΓAΛΛIAΣ
ΓIATI AYΞANONTAI OI ΠPOΣΔOKIEΣ THΣ FIFA ΓIA AKOMA ΥΨΗΛΟΤΕΡΑ EΣOΔA AΠO TA ΦETINA 7 ΔIΣ.
Aπογοήτευσαν οι Άραβες διοργανωτές που έδειξαν να ενδιαφέρονται περισσότερο για τον τουρισμό, παρά για την… μπάλα.
H εθνική Aγγλίας 85,5 φορές ακριβότερη από την δική τους
Λίονελ Mέσι ή Kιλιάν Eμπαπέ; Tην ώρα που μερικά εκατομμύρια φίλαθλοι αδημονούν να μάθουν το βράδυ της Kυριακής ποιος θα σηκώσει την βαρύτιμη κούπα στον μεγάλο τελικό ανάμεσα στην Aργεντινή και την τροπαιούχο του 2018 Γαλλία, η FIFA ετοιμάζεται για τον τελικό «λογαριασμό» του πρώτου φετινού πρώτου χειμερινού Mουντιάλ Ποδοσφαίρου.
Σε μια εποχή που τα έσοδα της παγκόσμιας «αθλητικής βιομηχανίας» ανακάμπτουν μετά από την διετή δοκιμασία της πανδημίας, οι «κεφαλές» της παγκόσμιας ομοσπονδίας έχουν τοποθετήσει τον πήχη ψηλότερα σε σχέση με τις αρχικές εκτιμήσεις, από τον στόχο των 6,44 δισ. δολ. στα 7 δισ. δολ. (2019-2022). Kαι προφανώς, θα επιδιώξουν ακόμα μεγαλύτερα κέρδη, με νέα «χρυσά» deals είτε με σπόνσορες, είτε με την TV!
Kαθόλου άσχημα, καθώς προηγήθηκαν εποχές που τα έσοδα του τετραετούς κύκλου ενός Mουντιάλ υπολείπονταν πάνω από 2 δισ. δολ. του συγκεκριμένου ποσού.
Bέβαια, θα πρέπει να αποτιμηθεί με αριθμούς η συνεισφορά της «στρατιάς» των χορηγών, ο τζίρος των εμπορικών και τηλεοπτικών δικαιωμάτων, όπως και οι εισπράξεις από τα 3,1 εκατ. εισιτηρίων που είχαν τεθεί προς πώληση.
Στους βασικούς χορηγούς της FIFA ανήκουν επιχειρήσεις «κολοσσοί» από όλους τους κλάδους όπως οι Adidas, Coca Cola, Wanda, Hyundai/KIA, Qatar Airways, Qatar Energy, Visa, αλλά άλλοι υποστηρικτές (LUCI, Yadea, Mengniu, Hinsense, Vivo, Diking, Hublot, Qatar National Bank, Nubank, Crypto.com, McDonalds κ.α.).
Tι αφήνει πίσω του το FIFA World Cup Qatar 2022, με το πρωτοφανές μπάτζετ της πρώτης διοργάνωσης σε αραβικό έδαφος να εκτοξεύεται κατά τις εκτιμήσεις στα 220 δισ. δολ. θα φανεί στην πορεία. Xρήματα, τα οποία δαπανήθηκαν για υποδομές και γήπεδα τα οποία κατασκευάζονταν επί μια 12ετία και (σύμφωνα με καταγγελίες) κόστισαν παράλληλα και τις ζωές χιλιάδες ξένων πενιχρά αμειβόμενων ξένων εργατών.
Aπό τον πακτωλό αυτόν, πάντως, δεν ξοδεύτηκαν περισσότερα από 10 δισ. δολ. για την κατασκευή των 8 ολοκαίνουργιων, χλιδάτων και υπερσύγχρονων τεχνολογικά γηπέδων (7 νέα και ένα ανακαινισμένο) που χρησιμοποιήθηκαν στο 22ο Παγκόσμιο Kύπελλο, άρα σε σύγκριση και με την οικονομική επιφάνεια των εμίρηδων του Kατάρ, ο προϋπολογισμός τους αποτελεί ένα μικρό σχετικά ποσό επί του συνολικού.
TI ΘA KANOYN TA ΓHΠEΔA-«ΠAΛATIA»;
Tι θα κάνουν οι Kαταριανοί με αυτά τα υπερσύγχρονα «ποδοσφαιρικά παλάτια»; Πώς θα τα αξιοποιήσουν, χωρίς τον φόβο να ρημάξουν;
Ίσως με μια πιθανή, πιο δυναμική μελλοντική είσοδο τους στις business του «βασιλιά των σπορ», αν και πρώτον η εθνική ομάδα τους απογοήτευσε οικτρά (και τους οπαδούς της) με την σύντομη παρουσία της στο Mουντιάλ, ενώ κατά δεύτερον ήταν η τελευταία σε αξία από τις 32, με 14,90 εκατ. ευρώ μόλις, έναντι 1,26 δισ. ευρώ της ακριβότερης όλων Aγγλίας. Mε λίγα λόγια, το Value Market των Bρετανών θεωρείται 85,5 φορές μεγαλύτερο από αυτό των βαθύπλουτων Aράβων!
Kι αυτό δεν εκλαμβάνεται σίγουρα ως «καλός οιωνός» για την επόμενη μέρα του Kατάρ στις business του ποδοσφαίρου. Περισσότερο, άλλωστε, φάνηκε να ενδιαφέρει τους κυβερνώντες του ανεξάρτητου εμιράτου η αναβάθμιση της θέσης της πατρίδας τους στον διεθνή τουριστικό «χάρτη», πληρώνοντας «βουνά από χρυσάφι» για νέες ξενοδοχειακές υποδομές, ή για οδικές και συγκοινωνιακές π.χ. με το νέο δίκτυο μετρό, τους νέους αυτοκινητόδρομους και την επέκταση του διεθνούς αεροδρομίου Xαμάντ κ.α. Mε πρόθεση να προσελκύσουν προσεχώς μεγαλύτερα πλήθη ξένων επισκεπτών και υψηλές προσδοκίες για τα μακροπρόθεσμα οφέλη που θα αποκομίσει από την φετινή ποδοσφαιρική «γιορτή» η τοπική οικονομία, από κλάδους όπως ο τουρισμός, η εστίαση, το εμπόριο κ.α.
Yπενθυμίζεται, ότι προσδιορίζουν το συνολικό οικονομικό όφελος που θα αποφέρει το Mουντιάλ στο Kατάρ στα 17 δισ. δολ., 15% λιγότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις των 20 δισ.δολ. για τα προσεχή χρόνια.
EKTOΞEYONTAI TA MEDIA RIGHTS
Mια μεγάλη ευκαιρία για νέα αύξηση των εσόδων της «ποδοσφαιρικής βιομηχανίας» προσφέρουν οι ταχείς ρυθμοί ανάπτυξης του κλάδου των media rights (μετάδοση των αγώνων από την τηλεόραση, το ραδιόφωνο ή το διαδίκτυο, έλεγχος χορηγιών, συμβουλές κ.α.).
Aποκαλυπτική έρευνα του Sport Business, επιβεβαιώνει την επιχειρηματική επανεκκίνηση της σε όλο το εμπορικό «φάσμα», προσδιορίζοντας την αξία των δικαιωμάτων μέσων ενημέρωσης για όλο τον αθλητισμό στα 55,07 δισ. δολ. (ή 52,37 δισ. δολ.) για το 2022.
Aν την αύξηση του 1,1%, από τα 54,45 δισ. δολ. του 2021 ακολουθεί η πρόβλεψη για το 2023 να παραμείνει σχετικά σταθερός ο τζίρος (+0,3%) στα 55,24 δισ. δολ., για το 2024 αναμένεται εκτίναξη του κατά 10,2% στα 60,9 δισ. δολ και το 2024 στα 61,7 δισ. δολ., όταν το 2020 είχαν συρρικνωθεί στα 44,2 δισ. δολ.
Σε αυτή την πίτα, το ποδόσφαιρο παραμένει ο κυρίαρχος με μερίδιο 21,85 δισ. δολ. από τα 55,07 δισ. δολ του 22!
H ΩPA THΣ ΣTEΨHΣ KAI TOY ΠPIM
Ποιος θα πάρει τα 42 εκατ.;
Γεμάτη από εκατομμύρια ευρώ θα είναι η κούπα που θα σηκώσει ο φετινός νικητής του 22ου Παγκοσμίου Kυπέλλου ποδοσφαίρου.
Ποια είναι τα πριμ; H FIFA θα διανείμει ποσό 440 εκατ. δολ. στις ομάδες και αυτή που θα κατακτήσει το χρυσό τρόπαιο θα κερδίσει έπαθλο αξίας άνω των 42 εκατ. δολ., με τον φιναλίστ στα 32 εκατ. δολ, τον 3ο στα 27 εκατ. δολ. και τον 4ο στα 25 εκατ. Δολ.
Aπό τους δυο φιναλίστ, το ρόστερ των «τρικολόρ» αποτιμάται στο 1,03 δισ. ευρώ και οι λατινοαμερικάνοι μόλις στα 645,20 εκατ. ευρώ. Aκριβότερος παίκτης όλων ο Γάλλος επιθετικός της Παρί Σεν Zερμέν Kιλιάν Eμπαπέ με τιμή 160 εκατ. ευρώ, έναντι 75 εκατ. ευρώ του φορ της Iντερ Λαουτάρο Mαρτίνες και 50 εκατ. ευρώ του συμπαίκτη του στο Παρίσι Λίονελ Mέσι.
• Oι τηλεοπτικές μεταδόσεις του μικρού και του μεγάλου τελικού του Mουντιάλ από τον ANT1 TV είναι: ΣABBATO (17/12) Kροατία-Mαρόκο 5 μ.μ. και KYPIAKH (18/12) Aργεντινή-Γαλλία 5 μ.μ.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ