Η Salesforce δημοσίευσε πρόσφατα περισσότερα δεδομένα σχετικά με την καμπάνια Shopping Index για το λιανεμπόριο, εξετάζοντας τα προηγούμενα εννέα τρίμηνα προκειμένου να κατανοήσει τον τρόπο με τον οποίο εξελίσσεται η συμπεριφορά των καταναλωτών και τον τρόπο με τον οποίο κινείται η αγορά. Ο Δείκτης Αγορών (Shopping Index) αναλύει τη δραστηριότητα και τα στατιστικά στοιχεία ηλεκτρονικών αγορών περισσότερων από 1,5 δισεκατομμυρίων αγοραστών παγκοσμίως σε πάνω από 61 χώρες. Επιπλέον, η Καμπάνια Εορτών (Holiday campaign) της Salesforce , η οποία «τρέχει» από τον Ιούνιο έως τον Δεκέμβριο του 2022, εστιάζει στις τάσεις των διαδικτυακών αγορών κάνοντας προβλέψεις σχετικά με την ανάπτυξη του συγκεκριμένου κλάδου, ιδιαίτερα λόγω του αντίκτυπου του πληθωρισμού και του αυξανόμενου κόστους ζωής.
Τι αποκαλύπτουν τα δεδομένα
Σύμφωνα με τον Δείκτη Αγορών (Shopping Index) της Salesforce, οι παγκόσμιες διαδικτυακές πωλήσεις το τρίτο τρίμηνο του 2022 μειώθηκαν 2% έναντι της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Ο αριθμός των ψηφιακών καταναλωτών (-4%) και ο όγκος των παραγγελιών (-5%) μειώθηκαν σε σχέση με πέρυσι, καθώς οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο παραμένουν επιφυλακτικοί με τις δαπάνες τους.
Εν τω μεταξύ, στην Ευρώπη είναι ιδιαίτερα εμφανής ο αντίκτυπος του πολέμουστην Ουκρανία -ο οποίος οδήγησε σε αύξηση της τιμής της ενέργειας και συνέβαλε στην αύξηση του πληθωρισμού, της οικονομικής αβεβαιότητας και της αρνητικής επίδρασης στην εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Έτσι, δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η ευρωπαϊκή πτώση στις πωλήσεις ήταν λίγο πιο απότομη σε σχέση με τον παγκόσμιο μέσο όρο. Οι ηλεκτρονικές πωλήσεις σε όλη την Ευρώπη το τρίτο τρίμηνο του 2022 μειώθηκαν κατά 9% σε σχέση με πέρυσι, με τον όγκο παραγγελιών να μειώνεται κατά 1%. Οι ευρωπαίοι καταναλωτές ξόδεψαν περισσότερα σε είδη γύρω από τη μόδα -ιδίως για υποδήματα (+18%), τσάντες και αποσκευές (+17%), ενώ συνέχισαν να μειώνουν τα έξοδά τους στις κατηγορίες παιχνιδιών – μάθησης (-22%) και οικιακών ειδών (-19%).
Δεν εκτιμάται ότι θα υπάρξει αξιοσημείωτη αύξηση των διαδικτυακών πωλήσεων τη φετινή εορταστική περίοδο σε σχέση με πέρυσι, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι οι αγορές των εορτών έχουν ξεκινήσει νωρίτερα φέτος.
Ειδικότερα για την Ανατολική Ευρώπη υπήρχαν και ορισμένες ευχάριστες νότες κατά το 3ο τρίμηνο του έτους. Το ηλεκτρονικό εμπόριο και ο όγκος των παραγγελιών αυξήθηκαν 6% και 17%, αντίστοιχα, παρά τη μείωση της επισκεψιμότητας κατά 2%. Αυτή η άνοδος μπορεί πιθανώς να αποδοθεί στις αυξήσεις των ονομαστικών μισθών που παρατηρήθηκαν σε όλη την περιοχή τα τελευταία τρίμηνα, γεγονός που μεταφράζεται σε περισσότερο διαθέσιμο εισόδημα για αγορές. Η Oxford Economics αναμένει ότι η αύξηση των μισθών θα συνεχιστεί, όμως το ίδιο αναμένεται να συμβεί και με τον πληθωρισμό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της φετινής Cyber Week, οι παγκόσμιες ηλεκτρονικές πωλήσεις έφτασαν στο ιστορικό υψηλό των 281 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αυξημένες κατά 2% σε σύγκριση με το 2021. Τα δεδομένα έδειξαν μια απόκλιση από τις αντίστοιχες εβδομάδες των δύο προηγούμενων ετών (2020 & 2021) που οι διαδικτυακές αγορές είχαν «εξαπλωθεί» καθ’ όλη τη διάρκεια του Νοεμβρίου. Τα στοιχεία του 2022 έδειξαν ότι καταναλωτές και λιανοπωλητές περίμεναν τη Cyber Week για να κινηθούν, καθώς οι πρώτοι αναζητούσαν καλύτερες προσφορές ενώ οι δεύτεροι ήθελαν να περιορίσουν τις εκπτώσεις που θα οδηγούσαν σε μειωμένα περιθώρια κέρδους.
Οι κυριότερες πληροφορίες αγορών γύρω από την Cyber Week 2022
Οι διαδικτυακές πωλήσεις και η ψηφιακή κίνηση έσπασαν τα ρεκόρ, παρά την οικονομική αβεβαιότητα: Παρά το γεγονός ότι πολλοί λιανοπωλητές ανέφεραν μειωμένη κίνηση, οι ηλεκτρονικές πωλήσεις σε ολόκληρη τη Cyber Week έφτασαν τα 281 δισεκατομμύρια δολάρια σε παγκόσμιο επίπεδο (αύξηση 2% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά) και τα 68 δισεκατομμύρια δολάρια στις ΗΠΑ (αύξηση 9% από πέρυσι).
Οι παραπομπές (referrals) στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης έφτασαν σε ιστορικό υψηλό: Η πλειοψηφία (76%) της επισκεψιμότητας στο ηλεκτρονικό εμπόριο κατά τη διάρκεια της Cyber Week προήλθε από κινητές συσκευές, με τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης να αναφέρονται σχεδόν στο 10% – αύξηση 22% από την αντίστοιχη περσινή περίοδο και το υψηλότερο ποσοστό παραπομπής (referral) που υπήρξε ποτέ σε εορταστική περίοδο με βάση τα δεδομένα της Salesforce.
Το παιχνίδι “πολύ χαμηλές τιμές” τελείωσε: Μετά από άτονες προσφορές στις αρχές της εορταστικής περιόδου, τα μέσα ποσοστά έκπτωσης αυξήθηκαν 27% παγκοσμίως κατά τη διάρκεια της Cyber Week, ξεπερνώντας τα προ πανδημίας επίπεδα.
Οι κορυφαίες κατηγορίες εκπτώσεων παγκοσμίως ήταν:
Ένδυση, γενικά (34%)Μακιγιάζ και περιποίηση επιδερμίδας (32%)Τσάντες & ενδύματα πολυτελείας (26%)
Η υιοθέτηση BOPIS αυξάνεται: Καθώς οι καταναλωτές θέτουν ως απόλυτη προτεραιότητα την ευκολία τους, η ηλεκτρονική αγορά και η παραλαβή από το κατάστημα (BOPIS) τους βοήθησε να αποφύγουν τις μεγάλες ουρές στα μαγαζιά.
Ο αυτοματισμός εξοικονόμησε χρόνο σε εμπόρους και καταναλωτές: Οι έμποροι λιανικής βασίστηκαν στον αυτοματισμό για τις ημέρες των διαδικτυακών αγορών με τη μεγαλύτερη κίνηση, εξοικονομώντας χρόνο για πολύπλοκα ζητήματα εξυπηρέτησης και αυξάνοντας την αφοσίωση των πελατών τους. Τα μηνύματα chatbot παγκοσμίως αυξήθηκαν κατά 57% τη Black Friday και 53% την Cyber Monday σε σύγκριση με τις ίδιες ημέρες το 2021.