Χειρόφρενο τράβηξαν σήμερα οι εργαζόμενοι στο εργοστάσιο της Peugeot – Citroen στο Ολνέ σου Μπουά, έξω από το Παρίσι, μία ημέρα μετά την προαναγγελία της οριστικής διακοπής της λειτουργίας του το 2014 από τη διοίκηση του ομίλου.
Η ανακοίνωση του προέδρου της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Φιλίπ Βαρέν «προκάλεσε σοκ σε πολλούς εργαζόμενους και κανείς δεν είχε σήμερα τη διάθεση να σκοτωθεί στη δουλειά», ανέφερε χαρακτηριστικά ο εκπρόσωπος των εργαζομένων Ζαν Πιερ Μερσιέ στην οικονομική εφημερίδα «Les Echos».
Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια «ακήρυχτη απεργία» των 3.300 εργαζομένων οι οποίοι άκουσαν χθες από τα πλέον επίσημα χείλη αυτό που ψιθυριζόταν επί μήνες. Ο όμιλος PSA ανακοίνωσε χθες πρόγραμμα περικοπών που, εκτός από το «λουκέτο» στο συγκεκριμένο εργοστάσιο, περιλαμβάνει συνολικά περικοπές 8.000 θέσεων εργασίας.
Το τελεσίγραφο της διοίκησης, έπειτα από πολύμηνη φημολογία για το κλείσιμο μονάδων παραγωγής, κινητοποίησε τους εργαζομένους και στο εργοστάσιο της Ρεν, οι οποίοι θα πληγούν σημαντικά από τα σχέδια «αναδιάρθρωσης» του ομίλου.
Περίπου 1.000 (από τους 1.400) εργαζόμενοι της μονάδας συγκεντρώθηκαν μπροστά στην κεντρική είσοδο διαμαρτυρόμενοι για τις σχεδιαζόμενες απολύσεις με συνθήματα όπως «χωρίς εμάς δεν βγάζετε αμάξι» και «λεφτά υπάρχουν στα ταμεία του ομίλου».
Η μαζική κινητοποίηση στο συγκεκριμένο εργοστάσιο προκάλεσε έκπληξη ακόμη και στους συνδικαλιστές, που δεν ήταν συνηθισμένοι σε τέτοιες πρωτοβουλίες. «Δεν είμαστε σε κάποιο εργοστάσιο που ο κόσμος βγαίνει στον δρόμο, είναι πρωτοφανής αυτή η κινητοποίηση και δείχνει πόση ανησυχία υπάρχει στον κόσμο για το αύριο» είπε ο Πιερ Κοντές στη «Les Echos» προαναγγέλλοντας «μια μεγάλη πορεία» στις 15 Σεπτεμβρίου.
Τα σχέδια περικοπών του ομίλου PSA αντιστοιχούν στο 8% του προσωπικού και προστίθενται στις περυσινές μειώσεις εργαζομένων. Όμως, μέχρι και τον περασμένο Μάιο, τουλάχιστον οι εργαζόμενοι στο Ολνέ είχαν λάβει διαβεβαιώσεις από τον (τότε υποψήφιο) Πρόεδρο Φρανσουά Ολάντ ότι θα επιληφθεί προσωπικά του ζητήματος ώστε να μην υλοποιηθούν τα σχέδια της διοίκησης.
Ο σοσιαλιστής ηγέτης βρίσκεται σήμερα σε δύσκολη θέση καθώς συνδικάτα και κόμματα της αντιπολίτευσης τον κατηγορούν για ολιγωρία έναντι της συνεχιζόμενης αποβιομηχάνισης της χώρας. Το προγραμματισμένο κλείσιμο μονάδας παραγωγής οχημάτων αποτελεί από μόνο του ορόσημο καθώς η τελευταία φορά που έκλεισε εργοστάσιο αυτοκινητοβιομηχανίας ήταν πριν από 20 χρόνια.
Σύμφωνα με το γαλλικό Ινστιτούτο Στατιστικής Insee, την τελευταία δεκαετία ο αριθμός των εργαζόμενων στις αυτοκινητοβιομηχανίες έχει υποχωρήσει κατά 27%, ενώ πολλαπλάσιες είναι οι θέσεις εργασίας που έχουν μειωθεί σε συναφείς τομείς (χαλυβουργία, βιομηχανίες πλαστικών κ.λπ.).
Εκτός από τις περικοπές της PSA, αντίστοιχα πλάνα έχουν ήδη ανακοινώσει ή πρόκειται να το κάνουν τις προσεχείς εβδομάδες η Air France, η φαρμακοβιομηχανία Sanofi, ο τηλεπικοινωνιακός όμιλος Bouyges Telecom και η χαλυβουργία Arcelor.
Ο υπουργός Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Αρνό Μοντεμπούρ δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα ανακοινώσει πρόγραμμα στήριξης του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας στα τέλη του μήνα, ενώ σημείωσε ότι «τα σχέδια του ομίλου PSA δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτά ως έχουν». Η κυβέρνηση είχε προτείνει στην επιχείρηση πρόγραμμα οικονομικής στήριξης με ταυτόχρονη εξαγορά μεριδίου μετοχών, το οποίο όμως δεν έκανε δεκτό η διοίκηση.
Όπως διευκρίνισε ο Γάλλος αξιωματούχος, η κυβέρνηση αντιπροτείνει «τη διακοπή λειτουργίας μονάδων εκτός Γαλλίας» και την εξεύρεση εργασίας σε άλλες επιχειρήσεις για τους απολυμένους της εταιρείας. Οι γαλλικοί σιδηρόδρομοι SNCF ανακοίνωσαν ήδη ότι «είναι σε θέση να απορροφήσουν» ορισμένους από τους εργαζόμενους του ομίλου PSA.